58
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1125.
Když Soběslav slyšel, že
jeho bratr je těžce nemocen, poradiv se prospěšně se svými přáteli,
ba již z vnuknutí a řízení Božího, vrátil se s celou
svou družinou ze Saska a dne 2. února se zastavil blíže
Prahy v lese u kláštera břevnovského. Není známa příčina,
co tím zamýšlel učiniti, neboť by nebyl hrdina nadmíru bystrého
ducha nerozvážně vstoupil do naší země, kdyby nebylo bývalo některých
kmetů, na jejichž radu to tuším učinil. Vždyť téže noci se
obrátil zpět a v skrytu obcházel sem a tam zemí,
tu po lesích, brzy zase po vsích, nikomu nečině žádné násilí,
nýbrž stále vyhledávaje přízeň svého bratra. A všichni
Čechové prvního i druhého stavu ho milovali a jeho
straně přáli, jediná kněžna a několik málo jejích
straníků podporovali Otu. Kněžna všemožně usilovala o to,
aby po smrti jejího muže došel trůnu Ota,
poněvadž měl za choť její sestru.1
Nemoc knížete, víc a víc se zhoršujíc, velmi
zeslabovala jeho tělo. Zatím co velmoži země, zmateni jako ryby
v kalné vodě, a plni rozpaků v mysli kolísali
ustrašeni, královna Svatava,
matka knížete,2
poučena od přátel Soběslavových a z jejich
návodu přišla navštívit svého syna a mluvila k němu
takto: „Já, ač jsem tvá matka a královna, přicházím
pokorně a v bázni k tvým kolenům a padám kvůli
tvému bratru na svá, již se třesoucí kolena, na nichž jsem tě
maličkého hýčkala. Neboť nežádám věcí, kterých by bylo
lze právem odepříti, nýbrž věci, které se i Bohu líbí
i lidem jsou příjemné. Řeklť Bůh sám: ,Cti otce svého i matku
svou‘, a proto se mu líbí, abys mé stařenské prosby vlídně
vyslyšel a abys této mé vrásčité a slzami skropené
tváře, prosím, nezahanboval. Ať smím já, stařičká matka, u svého
syna dosíci toho, zač prosí a žádá na kolenou klečící
celý národ český, nechť mohu já, věkem sešlá, vás viděti
usmířené, vidouc vás, kteří jste se za stejného stavu z mého
lůna narodili a z Boží milosti dobře byli vychováni.
Budiž dopřáno mně stařence, která musí brzy umříti, abych
neumřela dříve, než mi Bůh poskytne útěchy v tomto mém
zármutku, jemuž rovného není. Právem věru se rmoutím, že
divoká litice v naší zemi vládne a vás bratry, kdysi
svorné, k boji rozněcuje. Kdopak by nevěděl, že košile je
tělu bližší než kabát? Vždyť příroda působí, že ten,
koho učinila příbuznějším podle narození, bývá též příznivější
k svým i ve všem jednání. Ten však, ten, jejž sobě
bratrem činíš a jemuž právě péči o své dítky a drahou
choť ukládáš a v ochranu je svěřuješ, věř mně,
matce, sám první jim bude osidlem a jamou a hanbou. Onen
však, jejž od sebe vzdaluješ a jako za cizího pokládáš,
ač je to tvůj vlastní bratr, bude k tvé rodině mnohem
milostivější než tvého strýce syn, jemuž chceš po sobě odkázati
stolec otcovského knížectví“.
Dořekla a plakala a svému synu nářkem úzkost
působila. Když pak viděla, že také on slzí, dodala: „Milý
synu, nelkám nad tvým, pro člověka neodvratným osudem, nýbrž
pláči nad tvým bratrem a jeho životem, jenž je žalnější
než smrt; ten, jsa uprchlíkem, tulákem a vyhnancem, raději
by si přál nyní šťastně umříti než nešťastně žíti“.
A syn s tváří politou slzami jí řekl: „Učiním,
matko, učiním, k čemu mi domlouváš, nejsem zrozen z oceli
nebo z Charybdy, že bych nevzpomínal na rodného bratra“.
Mezitím biskup kostela bamberského Ota, Kristův rytíř
statečný, zvítěziv nad modlami Pomořanů a pokácev je, na
zpáteční cestě navštívil knížete, chorobou již úplně zesláblého.
Když mu kníže sebe a svou duši v svaté zpovědi poručil,
biskup slavnostně prohlásil, že rozhřešení nelze dáti ani ho
dosíci, dokud kníže neslíbí svému bratru pravý pokoj a zaručenou
milost. Hned potom odjel řečený biskup, uloživ péči o duši
jeho a věc smíru biskupu Menhartovi a zahrnut z štědrosti
vpravdě knížecí hojnými dary; spěchal totiž, aby před Zeleným
čtvrtkem dojel do svého sídla. Ihned bylo posláno pro Soběslava,
a již se zjevně v národě o to jedná, co se předtím
potajmu strojilo.
Když kníže moravský Ota, jenž stále byl knížeti
po boku, poznal, co se děje, ze strachu, aby snad nebyl zajat,
smuten se vrátil na Moravu. I smířil
se Vladislav s bratrem o velikonočním týdnu
ve středu.3
Po oktávu pak velikonočním dne 12. dubna v tu
neděli, kdy se čte introitus ,Milosrdenství Páně plna jest země...‘,
dobrotivý a milosrdný kníže Vladislav za velikého pláče
svých odešel ke Kristu a milosrdenství, jež vždy pro jméno
Kristovo prokazoval chudým, došel ovšem od milosrdného Hospodina
samého. Byl pohřben v kostele svaté Panny Marie v Kladrubech,
jejž sám vystavěv Kristu a jeho matce, hojně nadal všemi
kostelními potřebami a založil tam velmi znamenité mnišské
opatství.
Jaký to býval
kníže, když život hýbal mu údy,
můžete ze
skutků jeho, jež byly již vypsány, zvědět,
jaké chvály
je hoden neb jaké zaslouží pocty.
Budiž konec
i knihy, kde našeho knížete konec.
Kosmas: Kronika
Čechů
(kn. III., kap. 58.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|