1126
[Pokračování
... Kosmas (III, 60)].
Řečený Soběslav přijel na Moravu, a odňav
Otovi úděl Oldřichův, dosadil zase Oldřichova syna
Vratislava na otcovský stolec.1 Ota,
kníže moravský, navštívil Lotara v Řezně.2
Soběslav poplenil Otovu část
Moravy.3
Téhož roku, dne 2. ledna, bylo viděti na úsvitě znamení blesku: někteří je viděli před narozením
Páně, někteří v předvečer narození Páně, ale zřetelně je bylo viděti v noci na den svatého Štěpána
prvomučedníka. Té zimy pomřelo mnoho lidí a napadalo takové množství sněhu, jaké prý žádný člověk neviděl.
Dne 16. února byla zátopa a led nadělal škody na mnohých věcech.
Tu Lotar, král saský,4
byv sveden od Oty, knížete moravského,
a nadmut velikou pýchou a lakotou po penězích, též zlobou a ničemností,
táhl se
svým vojskem proti Čechům a dorazil k hradu jménem Chlumec.
Tam kníže Soběslav s pomocí Boží a se svou družinou pobil dne
18. února pět set jejich šlechticů, štítonoše v to nečítaje; mezi nimi padl
řečený kníže Ota. A v tak veliké bitvě zahynuli jen tři Slované; králi pak saskému
s ostatními Soběslav odpustil a propustil ho v pokoji. A tak se pan Soběslav a Čechové
s velikou ctí a slávou bez úrazu vrátili.5 I nastala nevýslovná radost mezi duchovními
i světskými v celé rodině svatého Václava, protože se ani otcům
našim, ani dědům a pradědům nedostalo takové cti, jakou nám všemohoucí Bůh ze své milosti udělil a svou
pravicí a spravedlivým soudem nepřátele přemohl. Amen. Nechci však, aby vám, otcové a matky, ušlo, co
jsem slyšel, zvěstuji vám pravdu o pomoci Boha všemohoucího, kterou vidělo skoro obojí vojsko: před počátkem
bitvy mezi Sasy a Čechy letěl toho dne orel a křičel nad Sasy, vyhlížeje si z vnuknutí Božího již
předem jejich mrtvoly; též bylo slyšeti zvonící zvon. A dále: když na sto předáků českých i proboštů
a kaplanů hlídalo, stojíce dokola, kopí svatého Václava, mezi nimi jeden kaplan ctnostný, urozený, jménem
Vít, jenž držel kopí řečeného světce, jak je zvykem,
oděn jsa v brnění a p ř i l b u jako Achilles,
zvolal slze radostí na své: „Druhové a bratří, buďte stálí, neboť nad hrotem posvátného kopí vidím
svatého Václava, an, sedě na bílém koni a oděn bílým rouchem, bojuje za nás; i vy vizte!“6
Oni pak
užaslí hleděli sem i tam, ale nic neviděli, protože ne všem, nýbrž jen hodným toho bylo popřáno od Boha
viděti ten zázrak. I truchlili, slzeli, z celého srdce vzdychali k Bohu, oči a ruce vzpínali
k nebi a tak dlouho volali Kyrie eleison, až všemohoucí Bůh ze svého milosrdenství a svým svatým
poslem Václavem, naším ochráncem, porazil nepřátele naše. Amen. Kníže Soběslav, jenž všechny přípravy
k boji zařídil, poslal svého kaplana, v té věci znalého, do vsi, která se nazývá
Vrbčany; ten nalezl
na stěně kostela praporec svatého Vojtěcha biskupa, i byl zavěšen na kopí svatého Václava mučedníka
v čas bitvy proti Sasům, kde Bůh je přemohl.7 Amen.
Téhož roku, dne 3. října, Zdík, byv zvolen biskupem na stolec
olomoucký podle ustanovení kánonu, byl vysvěcen od svého arcibiskupa mohučského a při svěcení, odloživ
barbarské jméno, byl zván Jindřich.8
Téhož roku se sešli kníže Soběslav a uherský král
Štěpán k rokování a dali si navzájem
dary. Soběslav, navrátiv se domů, zajal
Břetislava a v poutech ho dal dovézti na hrad jménem
Donín.
Téhož roku pomřelo hladem na celém světě mnoho lidí. Pak byl
Břetislav po třech měsících uvržen
do vězení na hradě Jaroměři. Toho času Čechové přestavěli některá opevnění, která se slovansky nazývají
Přimda,
Zhořelec a Tachov.
Také během toho času
Soběslav, kníže nejjasnější, znovu postavil zbořenou kapli na hoře
Řípu, a Zdík, ctihodný biskup svatého kostela olomouckého, když bylo kapli obnoveno dřívější právo nadání,
s největší uctivostí ji posvětil.9
Kanovník vyšehradský (k roku 1126).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|