1130
[Pokračování ...].
Právě v den narození Páně
[25. prosince] na úsvitě vyšla denice Lucifer, což nebylo
nikdy vídáno ani slýcháno. Tehdy se pan Menhart, biskup pražského
kostela, odebral do Jeruzaléma na modlení.1
Téhož roku také kníže Soběslav jel do Řezna k rokování
s králem Lotarem a z milosti Boží ušel utopení v jakési
říčce, jménem Řezna. V tom městě se zdržel týden a pobořil
dvacatero opevnění; pak zdráv a vesel se vrátil domů. Toto
čině pan kníže Soběslav, zůstával jako dříve i dosud
ve všem bez úrazu; i přijel na hrad Kladsko s četnou
družinou, a opevniv jej pečlivěji a silněji než dříve,2
rozhodl se jet na Moravu. Ale zjevením milosrdenství Božího, jak
On sám praví: „Nic není skrytého, co by nemělo být zjeveno,
ani tajného, ježto by nemělo zvědíno býti“ atd., objevil úklady
a zrady, které byly dlouho proti němu strojeny; a tehdy
na té cestě samé vyšly najevo a tak započatou cestu na
Moravu na čas přerušily. Zpozorovav tedy první neděli, dne 15. června,
na té cestě dva zbrojnoše, jak mu ukládají o život,
povolal své průvodce Zdeslava, syna Blahova, a druhého Diviše,
a žádal od nich slovo, že mu nebudou odporovati v jistém
tajemství. Oni dali knížeti slovo, jak žádal. Ten, ukázav jim
zrádce, pravil: „To jsou ti zrádci, úkladníci a ničitelé
mého života. Jak jste mi před chvílí slíbili, přiveďte je,
aniž jim ublížíte, až přede mne, abych zcela úplně a jasně
poznal pravdu o celé té zradě, i zjevné i dosud
tušené“. I byl jeden z nich ihned chycen s kopím
a dýkou, jedem napuštěnou a asi dva lokte dlouhou, druhý
však utekl. Tu pan Soběslav, dostav z moudrosti Boží, jako
Šalomoun, vnuknutí, povolal několik svých lovců a řekl
jim, zatajuje však skutečnost: „Jednomu z mých zbrojnošů
byl ukraden tlumok; pusťte ohaře, aby sledovali stopy zloděje“.
Oni, plníce rozkaz pána, rychle za nimi běželi a v jedné
vsi ho chytili, an měl meč, napuštěn jedem, a přivedli ho
spoutaného ke knížeti. Ten se v přítomnosti českých předáků
tázal těch proklatých lotrů, řka: „Proč a k čí
radě jste chtěli takový ničemný zločin spáchati? A čí
jste bojovníci?“ A ti synové nepravosti nemohli takovou
ohavnost zatajiti; a tak jeden vyznal, že je bojovník
Miroslavův, syna předáka Jana, a druhý že jeho mladšího
bratra Střezimíra. A úvodem jejich zlořečené řeči byla
tato slova: „Dobrý a milý kníže, ptáš-li se po příčině
a průběhu té věci, má se, aniž na mne padnul stín lži,
takto: Miroslav nás nešťastné poslal, abychom zahubili tvůj
slavný život“. I byl Miroslav, jenž dlel právě na té výpravě,
spoután nejtěžšími okovy; Střezimír však, jenž poradiv se s bratrem,
vyžádal si předtím pod záminkou, že má matku těžce
nemocnou, od knížete dovolení vrátit se domů z výpravy,
byl rovněž v jedné vsi zajat a oba bratři byli
odvedeni na Vyšehrad.
Když se to tak stalo, Soběslav jel do sídelního
hradu Prahy pomodlit se. Vstoupil tam s bosýma nohama a ve
změněném oděvu, jako král ninivetský, a všichni přicházejícího
s radostí a velikou slávou a ctí přijali, právem
se radujíce z jeho zachránění a chvalozpěv andělský
zpívajíce, a zvoníce též na zvony. Pomodliv se tam,
odebral se na Vyšehrad a byl tu od kanovníků svého otce,
totiž krále Vratislava, uvítán s nevýslovnou radostí.3
Druhého dne, jako se včely slétají k své královně a matce,
tak čeští předáci, uslyševše, že jejich kníže vyvázl z takových
nebezpečenství, sešli se na vyšší hrad Vyšehrad a nalezše
ho tam, radovali se z jeho zachránění jako matka z jedináčka.
Nazítří shromáždil kníže Soběslav vznešené i prosté
muže v paláci vyšehradském, také kanovníky pražské; i my
jsme tam byli. Bylo v tom shromáždění veliké množství mužů,
skoro tři tisíce. A vládce Čech sám, stoje uprostřed nás
všech, jako syn odprošující otce za všechnu svou neposlušnost,
pozdvihnuv hlasu svého, pravil se slzami toto:
„Předáci čeští a štíte země české!
Nechci se chváliti ani vynášeti, ale pravdu mluvím: když jsem býval
vyhnancem, milostí Boží žil jsem všude šťastně a měl
jsem sdostatek toho, čeho jsem potřeboval; nyní však s pláčem
pravím: za života knížete Vladislava, bratra svého, neujal jsem
se tohoto knížectví a důstojenství ani zbraní, ani nějakým
jiným násilím, nýbrž dosáhl jsem ho Božím milosrdenstvím a volbou
svého bratra ještě za jeho života a volbou vás všech. A z toho
důvodu a z toho práva usuzuji, že jsem ho nabyl po právu
a důvodně.4 Ale někteří z vznešenějších této země
chtěli mne z podnětu ďáblova, žel Bohu, zahubiti, jako
kdysi jejich předkové zabili mého bratra Břetislava, knížete
velmi moudrého, a také zahubili bez příčiny Svatopluka.5
Mne, jenž jsem usiloval o prospěch vlasti a stejně o vaši
čest, nevím z jaké záminky chtěli zničit, ale přispěním
milosti Boží se jim to nepodařilo. Zdaž nevidíte, jaká
tvrdost, jaká bezbožnost byla v jejich srdcích? Neb ti, jimž
jsem uděloval bohatší dary své milosti a jež jsem nad jiné
ctil s větší láskou a náklonností a jimž jsem
poskytoval čestné místo po svém boku, usilovali v své zlobě
o mou zkázu. Aby se však nezdálo, že je odsuzuji z pýchy
nebo z nenávisti, nechť je libo vaší důstojnosti slyšeti
z vlastních jejich úst, co budou mluviti“.
Kanovník vyšehradský (k roku 1130).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|