1130
[Pokračování
...].
Potom byli řečení synové ďáblovi
postaveni před knížete a přísedící jeho;1 ti, kdož měli
od svých starších poručeno hledati smrti knížete, nemohli
zatajiti bezbožnou věc, nýbrž vinili z toho ze všeho Miroslava, syna Janova, že prý z jeho rozkazu jim bylo uloženo
vše, co chtěli vykonati, neboť byli i jeho služebníky.
Miroslavovi bylo pak poručeno, aby stál před tváří knížete,
a jeden z předáků měl za úkol, aby vyšetřil od něho,
zda se opovážil zosnovati takový zločin z vlastní zloby či
z podnětu jiných nebo kdo byl návodcem tohoto spiknutí. Ten
pak odpověděl: „Nejmilostivější kníže! Nemohu nikterak
zapříti veliký svůj hřích, jejž jsem k svému největšímu
neštěstí zamýšlel, nýbrž chci jej v přítomnosti vaší
a všech přísedících prozraditi. Neboť před nějakým časem
navštívil mě třikrát jeden z bojovníků Břetislavových,2
jménem Boleša, abych ten hříšný čin na sebe vzal; nechtěl
jsem však popřáti sluchu jeho návrhu. Naposledy však přišel
ke mně váš kaplan Božík a jal se mně takto domlouvat: »Zdaliž,
nejmilejší synu, býval někdo v naší zemi slavnější
nebo moudřejší než tvůj otec? Tys však mezi ostatními předáky
této země pokládán za nejmenšího. A chceš ještě k tomu
strpěti, aby vlastní tvůj bratr snášel ve vězení ve vězení
tak dlouho, ač nevinen, tolik zlého? Je tedy lépe, abychom tohoto
velmi pyšného knížete zabili a posadili na stolec takového,
od kterého bezpochyby bychom mohli míti vše, co se nám zalíbí.
Nevěříš-li mi, dovedu tě k tomu, komu budeš moci uvěřiti
bez jakékoli pochybnosti«. Když skončil tuto řeč, svolil jsem
pohříchu k jeho výzvě a on mě dovedl k biskupu Menhartovi,
jenž pobýval tehdy v jakési vsi, která se slovansky nazývá
Žerčiněves. Zařídil to tak, jako by mě chtěl doporučiti
biskupu do služby, a tam mělo vzniknouti celé to spiknutí“.
Byv stran řečeného spiknutí potom dotázán od knížete,
těžce vinil po všech stránkách biskupa, řka: „Biskup Menhart,
aby se ujistil v té věci naší stálostí, položil dva
prsty na ostatky svatých a měl ke mně tuto řeč: »Zbavíš-li
knížete života, budeš mít bezpochyby se ctí podle mého slibu
a darování knížete Břetislava,3
co si vybereš z těchto pěti věcí; totiž Žatec,
Litoměřice,
komoru, stůl nebo stáj«“. Když tak sám sebe i jiné
vlastními ústy obvinil, byl potom s druhy vyveden z rady
a druhého dne byly jemu, jeho bratru Střezimírovi a jednomu
lékaři usekány na tržišti všechny údy. Výše řečení dva
synové ďáblovi podstoupili neslýchaná muka: byli totiž těsně
vpleteni do kola, oči jim byly vyloupnuty, ruce a jazyk uříznuty
a s přelámanými hnáty položeni na sloupy k jejich
smrti přichystané, bídný život skončili. Křivosúd pak, jenž
byl strýcem Miroslavovým, a jiní dva, z nichž jeden se
jmenoval Vacemil a druhý Jindřich, právě ti, kteří byli
obviněni řečeným Miroslavem před knížetem a řečeným
sjezdem, odkázáni k soudu [Božímu], kráčeli v Praze
přes železo, a tak odsouzeni všemohoucím Bohem, byli po
pravdě shledáni vinnými. Bylo proto rozhodnuto, aby podstoupili
hrdelní trest; potom byli dne 23. června vedeni na tržiště
a sekerou sťati. Kaplan Božík byl přítomen mezi ostatním
množstvím lidu jako na podívanou; nevím však, zda přišel, aby
smyl vinu sobě přičítanou, či zda ho tam ďábel, který tu věc
vymyslil a ve všem ji řídil, přivedl, aby se podíval na záhubu
svých druhů, chtěje, aby se jeho zápasník netoulal příliš
dlouho mimo jejich společnost. Neboť ten, jenž se dříve, maje
zlé svědomí, toulal a prchal, nyní se ukázal Boží milostí
zjevným před očima všech. Jeden z předáků, zahlédnuv
ho, zadržel jej a přivedl ke knížeti; byv dotázán o té
věci, v ničem se nerůznil od řeči svých spoluviníků, a proto,
byv spoután železným okovem, byl dopraven do vazby královským
vladařem. V příštím týdnu dne 30. června byl
oslepen Břetislav.4
Téhož roku dne 8. října jednu chvíli, totiž
při západu slunce, bylo viděti jakousi obludu, draku podobnou,
jak letí přes celé Čechy i přes mnoho jiných míst. Potom
však mnozí viděli jiné znamení, velmi jasné, v jitřní
hodinu. Vratislav, syn Oldřichův, se vrátil z vyhnanství.5
Kanovník vyšehradský (k roku
1130).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|