ŘEČ KNÍŽETE
BŘETISLAVA I.
NA ÚMRTNÍM LOŽI V CHRUDIMI
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. II. |
13
[Pokračování ...].
Roku od narození Páně 1043. V Čechách byl takový hlad, že třetina lidu jím zahynula.
Roku od narození Páně 1044.
Roku od narození Páně 1045. Zemřel mnich Vintíř
dne 9. října.
Roku od narození Páně 1046. Zasvěcen byl chrám na
hradě Boleslavi dne 19. května od Šebíře, šestého
biskupa pražského kostela.
Roku od narození Páně 1050, 1051.
Roku od narození Páně 1052. Umřela Božena,
choť Oldřichova, máti Břetislavova.
Roku od narození Páně 1053.
Roku od narození Páně 1054. Kníže Břetislav vrátil
Polákům hrad Vratislav a jiné hrady s tou podmínkou,
že jemu i jeho nástupcům budou platiti pět set hřiven stříbra
a třicet hřiven zlata ročně.
Roku od narození Páně 1055.
Slavný Břetislav
kníže, jenž zářil vrcholem ctností,
národa českého perla a zářivá hvězda svých otců,
když si s pomocí Boží podrobil celé Polsko a když se odhodlal,
dvakrát byv vítězem, již po třetí napadnout Uhry, a vypraviv
se napřed, čekal na své vojsko, byl na hradě Chrudimi zachvácen
těžkou nemocí. Jakmile poznal, že se mu víc a více přitěžuje
a že mu síly z těla mizejí, svolal přední muže země, kteří
tam byli právě přítomni, a v jich přítomnosti promluvil tato
slova:
„Poněvadž mě můj osud volá a černá smrt se již
vznáší před mým zrakem, chci vám označit a vaší věrnosti
doporučit toho, kdo má po mně zemi řídit. Vám známo, že náš
knížecí rod zčásti neplodností, zčásti předčasnými úmrtími
byl ztenčen až na mne jediného. Nyní však, jak sami vidíte,
dal mi Bůh pět synů, ale nezdá se mi užitečné rozděliti mezi
ně zemi českou, protože každé království samo proti sobě
rozdělené pustne.1 Avšak od stvoření světa
a od počátku
římského panství a až na naše časy bratrská láska bývala
vzácná, jak o tom svědčí nezvratné důkazy: Kain a Abel,
Romulus a Remus a moji předkové Boleslav a svatý Václav; a hledíme-li
k tomu, co učinili vždy dva bratří,2 uhodnete, co by učinilo pět
bratří? A čím je vidím schopnějšími a mocnějšími, tím
horší věc tuším v prorockém duchu. Ach, jak se vždy strachuje
mysl rodičů o nejistý osud synů!
Jest tedy předem pečovati o to, aby po mém skonání
nevznikl mezi nimi nějaký spor o to, kdo má dostati panství nad
zemí. A proto vás pro Boha prosím a zapřísahám vás přísahou
vaší věrnosti, aby mezi mými syny nebo vnuky vždy n e j s t a r š í
držel nejvyšší moc a stolec v knížectví a aby všichni jeho
bratři nebo ti, kteří pocházejí z knížecího rodu, byli pod
jeho panstvím.3
Věřte mi, nebude-li
j e d i n ý vládce spravovati
toto knížectví,4
vám předním hrozí ztráta hrdla a veliká škoda lidu“.
Dořekl to a ze středu okolostojících
vzletěl mu k nebesům duch, když opustil tělesné
údy,
dne 10. měsíce ledna, i
zazněl veliký pláč hned potom nad touto smrtí.
Ciceronova výmluvnost by se octla v koncích dříve,
než by vyložila postupně všechny jeho zásluhy, jak byl tento kníže
Břetislav rozumný a jak měl bystrý úsudek v zákonech božských
i při soudech světských nebo jak byl štědrým dárcem almužen
a jak byl milostivým příznivcem kostelů nebo vdov.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 13.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
Stejný obrat Kosmas použil v 16.
kapitole III. knihy. Srovnej pověst „O
třech prutech Svatoplukových“. O tom, že Břetislav již dříve
rozdělil Moravu mezi své syny, se Kosmas zmiňuje až následně v kapitole 15. |
2
–
|
Na Přemysla a
Nezamysla, kteří podle D. Třeštíka
(2006, s. 33) měli být dokonce dvojčata, tu Kosmas
vůbec nepomyslel. |
3
–
|
Břetislavův
seniorátní (stařešinský) řád.
Vždy nejstarší z Břetislavových synů nebo vnuků
bude vládnout,
ostatní členové knížecího rodu budou vždy pod jeho panstvím.
Knížectví bude spravovat jediný
vládce. Tomu jedinému také přísluší vladařská
insignie – korouhev čili
praporec. Srovnej také Kosmas (III, 34).
Zbývající příslušníci knížecího rodu se museli
spokojit s podřízeným postavením „moravských údělníků“
čili správců (Kosmas II, 15).
Podle většiny pražských odborníků byli prý ale i tito
„údělníci“ vyobrazeni ve znojemské rotundě
rovněž s praporcem. Vládnoucího knížete má
od podřízeného „údělníka“ údajně odlišovat pouze plášť.
Svoji (mylnou) domněnku opírají o fakt, že i tito „údělníci“
byli ve svém dědičném údělu „intronizováni“. Nikde
ovšem není ani zmínky o tom, že by při té příležitosti
přebírali z ruky vládnoucího knížete korouhev
čili praporec. Ve skutečnosti
jsou v rotundě vyobrazeni jen ti z „údělníků“,
kteří dosáhli pražského stolce: Vratislav II. [20],
Konrád I. Brněnský [22] a Svatopluk Olomoucký
[25]. Znojemská rotunda je tedy obrazovou galerií pouze vládnoucích
knížat, nikoli také jim podřízených „údělníků“
čili správců, jak je nazývá Kosmas..
Atribut pláště na znojemské malbě odlišuje od sebe
panovníky vládnoucí na Moravě, resp. i na Moravě, od
těch, co vládli pouze v Čechách, což byli první křesťanští
panovníci Čech, počínaje Bořivojem (875-888), Oldřichem
(1004-1034) konče. |
4 –
|
Srovnej Kosmův výklad Přemyslova zázraku
s otkou (Kosmas I, 6). |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Moravské úděly“.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako atribut
svatého Václava“.
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 94-96.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím a pohanstvím. In: Stát, státnost
a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory, otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne
18. října 2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter Malaťák. Matice moravská, Brno 2006,
s. 25-46. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|