1137
[Pokračování ...].
(...)
Ctihodný biskup Jindřich
se rozhodl putovati k hrobu Páně, a dosáhnuv svolení
knížete Soběslava, slavil Hod
Boží vánoční se svým bratrem biskupem Janem
v Praze. Potom jeli oba na Moravu a světili v biskupském
sídle Olomouci svátek Tří králů. Jan se pak vrátil domů,
Jindřich však se vydal na cestu a s ním zároveň
putovali mnozí z obou zemí; mezi nimi byl i náš přítel
a nejvěrnější příznivec tohoto kostela, Boleslav.
Poněvadž se však v Cařihradě dlouho zdrželi — neboť císař
právě vedl války v dalekých končinách — nemohli dojíti
do Jeruzaléma před Bílou
sobotou.1 A když přijeli,
biskup tam zůstal, chtě se tam dočkat příštího Hodu
velikonočního. Pak spolupoutníci, poklonivše se hrobu
Páně, jeli zpět a zakusili na moři mnoho nebezpečenství
pro bouře. A tak někteří z nich, bloudíce po moři,
zhynuli; mezi nimi zemřel řečený Boleslav
a byl pochován na jednom pustém ostrově. Zbylí se s velikou
nesnází zachránili.
Téhož roku se kníže Soběslav
sešel v postě se svým tchánem, králem uherským;2
pojednav s ním o mnoha rozmanitých věcech, slavil svátky
velikonoční na hradě Olomouci, neboť nemohl před Velikonocemi
do svého sídla na Vyšehradě. Výborná kněžna Adleita
odjela do Panonie [Uhry], snažně si přejíc být tam o svátku
svatého Štěpána krále a vyznavače [20. srpna], ale
bratr ji tam zdržel ještě déle, až pohřbil svého otce Almuše.
Neboť ten Almuš, byv od svého bratra Kolomana oslepen, skončil
svůj život ve vyhnanství v krajinách řeckých, a tak
zůstalo jeho tělo deset let nepohřbeno, až je král Béla,
jeho syn, od téhož řečeného tyrana oslepený, přenesl do svého
království. Po pohřbu otcově kněžna Adleita, nemohouc se do svátku
svatého Václava mučedníka [28. září] vrátiti do vlasti,
slavila jeho svátek v řečeném hradě Olomouci. Kníže Soběslav
a kníže Boleslav se sešli o letnicích [30. května]
na hradě Kladsku, jenž stojí
na pomezí českém, a učinili tam smlouvu o mír; potom
se vrátili domů. Po svátcích pak Boleslavův syn Vladislav
vyzdvihl z vody křtu novorozeného syna knížete Soběslava
na hradě Němčí a dal mu
jméno Václav.
(...)
Císař Lotar,
spojený kmotrovstvím s naším knížetem Soběslavem,3
právem smrti sešed z tohoto světa na hradě Rodburku,
odebral se na nebe a byl pohřben na jakémsi hradě, jménem
Brunšvik.
Kanovník vyšehradský (k roku
1137).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Mapky: „Moravské úděly“.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Břetislav
a jeho potomci“ (do roku 1230).
Rodokmeny: „Rodokmen Arpádovců“.
Rodokmeny: „Rodokmen Štaufovců“.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Literatura:
• Pokračovatelé Kosmovi. Přel. Karel Hrdina, V. V. Tomek a Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1974.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007. |