GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
891 |
Anno
Domini 891 beatus
Cirillus corpus sancti Clementis pape et martyris de ecclesia sua
Welegradensi [in] curiam Romanam deportavit.* |
Rozbor zprávy
(176)
Přenesení ostatků sv. Klimenta z Moravy do Říma
bylo popsáno v mnoha pramenech počínaje 9. stoletím. „Život
sv. Konstantina“ (XVIII. kap.), „Život
sv. Metoděje“ (VI. kap.), „Vita Constantini“
(VIII.-IX. kap.), „Kronika Dukljanská“ (IX. kap.). Konstantin
a Metoděj přišli do Říma po 14. prosinci 867. Srovnatelná zpráva
o Veligradu může být považována za pramen teprve ze 14. století
(„Quemadmodum“, I. kap.).
Rozbor data
(190)
Literárně-historické rozbory samotné nemohou rozluštit problém
vzniku a původu první části „Granum cathalogi“. Musí
být kombinovány s chronologií dat, k nimž se zprávy vztahovaly.
Proto je nezbytně nutno:
a) zjistit původ dat a rozluštit
je,
b) objasnit vztahy mezi zprávami
historicky analyzovanými a daty uvedenými v „Granu“.
K rozluštění dat je třeba najít úkon a systém,
jejichž výsledek musí odpovídat všeobecně známým datům
historických událostí a chronologii. Úkon nutno začít datem,
jež se vztahuje k takové informaci, kterou lze se zřetelem na
historickou událost i její datum jednoznačně ověřit. Podmínka
je splněna např. u zprávy („Granum“), jež se vztahuje
na přenesení ostatků sv. Klimenta Konstantinem Filosofem a jeho
bratrem Metodějem v roce 867 z Moravy do Říma. Jiná zpráva
toho druhu je zpráva, jež se týká obnovení Moravské církve v roce 900.
Události jsou v „Granum“ datovány roky
891 a 916.1
|
Obr. 1. Přivítání
Konstantina a Metoděje přinášejících do Říma ostatky čtvrtého
římského biskupa, sv. Klimenta, papežem Hadriánem II. Detail fresky
ze svatoklimentské baziliky v Římě (1. polovina 11. století).
|
Abychom nalezli systém konverze původních dat na
data uvedená v „Granum“, je třeba nalézt
k l í č
k rozluštění většiny dat tohoto pramene. Nemůžeme
však očekávat, že prostý přepočet dat se zřetelem na
jednotlivé éry středověku by přímo vedl k přijatelnému výsledku.
Úkon je to složitý. Abychom mohli dospět k závěru, že zprávy
v „Granum“ zahrnovaly tři nebo čtyři vrstvy redakční
úpravy, a že alespoň v různých dobách byli různí autoři,
pak rovněž musíme vzít v úvahu, že data také byla nějakým
způsobem upravována. Rozličnými autory středověku byly používané
různé éry. Problém je najít éru, jejíž datum by odpovídalo
jak římskému kalendáři, tak i datu v díle „Granum“,
což předpokládá odhalení systému úkonů pro konverzi dat různých
ér. Výsledek označí éru, užitou prvním autorem původního
pramene, archetypu excerpta nazývaného „Granum“.2
Je nutno vzít v úvahu několik ér. Byzantská
éra (I) byla častá v 9. století. Rok začínal 21. března,
odpočet činí 5507-5508 roků vzhledem k římskému (191)
kalendáři. Mladší byzantská éra (II)
byla častá hlavně na začátku 10. století. Rok začínal 1. září,
odpočet činí 5508-5509 roků. V mnoha pramenech bylo užito světové
éry alexandrijské. Podle Julia Africana rok začínal
25. března, odpočet činí 5500-5501 roků. Podle Anatola začínal
rok 22. března. Georgios Synkellos upravil éru na konci 9. století.
Odpočet činí 5501-5502 roků. Alexandrijská světová éra byla
upravena dále Panodorem z Antiochie, který kladl začátek roku na
21. březen. Odpočet činí 5492-5493 roky (alexandrijská
větší éra). Jiná oprava byla provedena Anianem
z Alexandrie, který kladl začátek roku na den 25. března, odpočet
činí 5491-5492 roků (alexandrijská menší
éra). Rovněž je třeba vzít v úvahu syrskou
éru Theophila z Antiochie. Její autor začal rok
v den, následující po smrti císaře Marca Aurelia ve Vídni dne
17. března 180. Odpočet činí 5515-5516
roků.3
|
Ozn. |
Éra |
Odpočet |
Začátek
roku |
Poznámka |
Am |
alexandrijská
menší (minor) |
5492/5491 |
25.
3. |
upravena Anianem z Alexandrie |
AM |
alexandrijská
větší (maior) |
5493/5492 |
21.
3. |
upravena Panodorem z Antiochie |
AS |
alexandrijská
světová |
5501/5500 |
25.
3. |
podle Julia Africana (3. století) |
ASa |
alexandrijská
světová |
5501/5500 |
22.
3. |
podle Anatola z
Alexandrie,
biskupa v Laodice v Sýrii |
ASg |
alexandrijská
světová |
5502/5501 |
22.
3. |
podle Georgia Synkella (konec 9. století),
někdy nazývána antiochijská éra |
H |
světová
Hippolytova |
5503/5502 |
25.
3. |
|
BS
(I) |
byzantská
starší (I) |
5508/5507 |
21.
3. |
častá v 9. století |
BM
(II) |
byzantská
mladší (II) |
5509/5508 |
1.
9. |
užívaná v Byzanci teprve v 10. století |
PB |
protobyzantská |
5510/5509 |
21.
3. |
|
S |
syrská |
5516/5515 |
18.
3. |
podle Theophila z Antiochie |
Tabulka 1. Přehled jednotlivých
používaných ér vzestupně dle jejich odpočtů vzhledem
k římskému juliánskému kalendáři. Podle textu L. E. Havlíka (1998)
sestavil P. Šimík (2007).
|
Úplný úkon lze demonstrovat rozborem data 891
v „Granu“, protože skutečné datum události podle římského
kalendáře je bezpečně známo. Událost se týkala příchodu
byzantské mise z Moravy do Říma po polovině prosince roku 867.
Byl to rok 6368 alexandrijské světové éry (AS),
rok 6360 alexandrijské větší éry (AM),
rok 6359 alexandrijské menší éry (Am),
rok 6375 byzantské éry I (BS),
rok 6376 byzantské éry II (BM)
nebo rok 6383 syrské éry Theophilovy (S).4
|
Obr. 2. Papež Hadrián II. byl
zvolen 14. prosince 867. Příchod Konstantina
a Metoděje do Říma
můžeme předpokládat nedlouho poté, někdy v průběhu měsíce ledna 868,
tj. roku 6383 syrské éry.
Ke správnému roku 868 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 891 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493/5492) a syrské éry (–5516/5515).
Viz níže obr. 3.
|
Je nyní otázkou, jaké bylo původní datum pramene spisu „Granum“?
Které éře náleželo a jak se změnilo do data ve výtahu „Granum“?
Úkon zralý pro počítač má řešení v kombinaci výtahu
a vyhodnocení vzájemných vztahů mezi daty různých ér. Celý
proces by bylo možno nastínit takto:
|
A. |
891 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Am |
AM |
AS |
BS (I) |
BM (II) |
S |
|
|
(+) |
5491/5492 |
5492/5493 |
5500/5501 |
5507/5508 |
5508/5509 |
5515/5516 |
|
|
(=) |
6382/6383 |
6383/6384 |
6391/6392 |
6398/6399 |
6399/6400 |
6406/6407 |
|
|
|
Datum 891 („Granum“)
bylo přepočteno na data několika ér (A). Kombinace získaných dat všech
citovaných ér a příslušných odpočtů (viz výše tab.
1) ukáže (B1, B2, B3, B4), jaká éra
a který rok (sestávající ze čtyř číslic) budou odpovídat
roku 867 římského juliánského
kalendáře.
|
B1.
|
Am
|
AM
|
|
|
|
|
|
|
|
6382/6383
|
6383/6384
|
|
|
|
|
|
|
|
AS |
AS |
BS (I) |
BS (I) |
BM (II) |
BM
(II) |
S |
S |
(–) |
5500/5501 |
5500/5501 |
5507/5508 |
5507/5508 |
5508/5509 |
5508/5509 |
5515/5516 |
5515/5516 |
(=) |
882/883
881/882 |
883/884
882/883 |
875/876
874/875 |
876/877
875/876 |
874/875
873/874 |
875/876
874/875 |
867/868
866/867 |
868/869
867/868 |
|
(192)
|
B2. |
AS |
|
|
|
|
|
|
|
|
6391/6392 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Am |
AM |
BS (I) |
BM
(II) |
S |
|
|
|
(–) |
5491/5492 |
5492/5493 |
5507/5508 |
5508/5509 |
5515/5516 |
|
|
|
(=) |
900/901
899/900 |
899/900
898/899 |
884/885
883/884 |
883/884
882/883 |
876/877
875/876 |
|
|
|
|
B3.
|
BS (I) |
BM
(II) |
|
|
|
|
|
|
|
6398/6399 |
6399/6400 |
|
|
|
|
|
|
|
Am
|
Am
|
AM
|
AM
|
AS |
AS |
S |
S |
(–) |
5491/5492 |
5491/5492 |
5492/5493 |
5492/5493 |
5500/5501 |
5500/5501 |
5515/5516 |
5515/5516 |
(=) |
907/908
906/907 |
906/907
905/906 |
908/909
907/908 |
907/908
906/907 |
898/899
897/898 |
899/900
898/899 |
883/884
882/883 |
884/885
883/884 |
|
B4.
|
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
6406/6407 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Am |
AM |
AS |
BS (I) |
BM
(II) |
|
|
|
(–) |
5491/5492 |
5492/5493 |
5500/5501 |
5507/5508 |
5508/5509 |
|
|
|
(=) |
915/916
914/915 |
914/915
913/914 |
906/907
905/906 |
899/900
898/899 |
898/899
897/898 |
|
|
|
|
Další, nebo přesně
odpovídající léta se zřetelem na rok 867 vycházejí v sekci B1
ve sloupci 7: 867-868, 866-867
a ve sloupci 8: 867-868.
To znamená, že roky 6382-6383 a 6383-6384 jsou odpovídajícími
jak roku 867, tak roku, který uvádí „Granum“ (891). Zároveň
se uvádí éra, kterou hledáme pro objasnění původu roku 891,
je to syrská éra Theophila z Antiochie.5
Aby však bylo možno položit rovnítko mezi roky 867
a 891, bylo nutno na základě výsledků odd. A,
sloupce 1, 2 a odd. B1,
sloupce 7, 8 provést relaci roku 6382-6384 alexandrijské éry, značícími
rok 891, s odpočtem příslušných let syrské
éry Theophila z Antiochie, které jedině vedou k cíli:
|
C.
|
891
|
|
|
|
|
|
|
|
(+)
|
5491
|
5492
|
5493
|
|
|
|
|
|
(=) |
6382
|
6383
|
6384
|
|
|
|
|
|
|
S
|
S
|
S
|
|
|
|
|
|
(–) |
5516/5515
|
5516/5515
|
5516/5515
|
|
|
|
|
|
(=) |
866/867
|
867/868
|
868/869
|
|
|
|
|
|
|
Syrský rok 6383 začínal
18. března 867, tj. rok 867 naší éry, který zahrnoval konec
syrského roku 6382 a větší část roku 6383, který končil 17. března 868. Alexandrijský rok (větší
a menší) začínal 21. a 25. března a sahal až do 20. a 24. března následujícího
roku podle našeho kalendáře. Všechna citovaná fakta umožňují konstruovat tuto rovnici:
891+5492=6383 6383–5516=867.6
Víme, že Konstantin a Metoděj byli přivítáni papežem
Hadriánem II. v Římě. Hadrián II. nastoupil na trůn 14. prosince
867. Rozbor dat odhaluje, že (193)
ten, kdo převedl rok 6383 na rok 891 římské éry, musel být přesvědčen
o tom, že rok 6383 patří alexandrijské éře minor.
Skutečností je, že pouze do roku 6383 zmíněné éry spadá 14. prosinec roku 891
(„Granum“).7
|
D. |
6382 |
6383 |
6382 |
6383 |
|
|
|
|
|
Am |
Am |
AM
|
AM
|
|
|
|
|
(–) |
5492/5491 |
5492/5491 |
5493/5492 |
5493/5492 |
|
|
|
|
(=) |
890/891 |
891/892 |
889/890 |
890/891 |
|
|
|
|
|
Sloupec 2 ověřil závěr,
že jediná éra, s níž se neznámý autor latinského katalogu,
pramenu to pro „Granum“, setkal, byla alexandrijská éra
minor, neboť pouze rok
6383 oné éry obsahoval údobí mezi 25. březnem 891 (867) a 24. březnem 892 (868)
a zahrnoval prosinec 891 (867).8
Neznámý
redaktor vůbec netušil, že rok 6383 byl původním rokem syrské
éry Theophilovy (867+5516=6383).9
Výsledek rozboru vede k závěru, že existoval neznámý
prvotní autor, který datoval dle syrské éry Theophila z Antiochie
(6383) a jiný pozdější autor či redaktor, který přepočetl čtyřciferné
roky na roky římského kalendáře (891) a byl přesvědčen,
že rok 6383 byl rokem alexandrijské éry minor.10
Výše odhalený a popsaný
k l í č
k dešifrování může být rovněž použit k dešifrování
několika jiných let, která uvádí „Granum“.11
Není třeba opakovat celý rozbor ve všech následujících případech, neboť
klíč dovolí využít zkráceného postupu, což bude dostatečné.
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 891.
L. E. Havlík (1998, s. 176, 190-193).
Poznámky:
|
* –
|
„891 blahoslavený Cyril přenesl tělo
svatého Klimenta, papeže a mučedníka, ze svého chrámu
velehradského do římské kurie“.
Zpráva je zřejmě převzata z legend, v nichž je zmínka o přenesení ostatků sv. Klimenta
z Moravy do Říma:
„Život sv. Konstantina“ (XVII. kap.),
„Život sv. Metoděje“ (VI. kap.),
„Římská legenda“ (kap. 9).
|
1 –
|
Jak zjistíme v dalším
rozboru roku 891 („Granum“), k předání ostatků sv. Klimenta v Římě ve skutečnosti
došlo v lednu roku 868 (a ne v prosinci roku 867, jak
se domníval L. E. Havlík).
Každá z obou zpráv (891,
916) patří zřejmě jinému „Chronografu“
(viz schéma 1 na úvodní straně
„Granum“).
Ukazuje na to zejména jiný rozdíl
mezi datem uváděným v „Granu“ a skutečným rokem
podle římského kalendáře u obou zpráv:
a) 891–868=23
(přenesení ostatků sv. Klimenta do Říma),
b) 916–900=16
(obnovení Moravské církve).
Najdeme-li stejné rozdíly
(tj. 23 a 16)
i u několika dalších dat, potvrdil
by se tím Havlíkův předpoklad o původní existenci dvou „Chronografů“.
Na základě dat sestavených do přehledné tabulky 2 na straně
„Granum“
– celkové shrnutí to skutečně lze důvodně tvrdit. |
2 –
|
Pokud se podaří určit
takový čtyřciferný letopočet, který podle jedné éry bude
odpovídat původnímu údaji v „Granu“ a současně
podle jiné éry správnému roku římského kalendáře, pak jsme
nalezli hledané řešení.
|
3 –
|
Právě různé odpočty
použité u jednotlivých ér nám pomohou najít správné řešení.
|
4 –
|
Viz přehled
jednotlivých ér, které se vážou k roku 867-868 římského kalendáře,
na obr. 2 výše.
|
5 –
|
Rok 867 římského
juliánského kalendáře sice odpovídá datu zvolení papeže
Hadriána II. (14. prosince),
nemusí však nutně zahrnovat i termín
přijetí Konstantina a Metoděje nově zvoleným papežem. K tomu
mohlo dojít až o měsíc později. Ze „Života
Konstantina“ (kap. XVII) totiž víme, že na přijetí u papeže
nečekali oba bratři v Římě, nýbrž v Benátkách (nebo v Ravenně): „Když se o tom dověděl
římský papež, poslal pro něj. A když [Konstantin] dospěl do Říma,
vyšel mu vstříc sám apostolik Hadrián“.
I kdyby byl zvací list Hadriána II. sepsán hned v druhé polovině prosince 867, musíme
ještě započítat čas potřebný na cestu doručitele listu z Říma do Benátek (či v lepším případě do
Ravenny) a opačně obou bratrů a jejich učedníků z Benátek (či z Ravenny) do Říma.
Úvodní předpoklad, že výprava z Moravy nečekala v Římě, může
nejlépe potvrdit i text „Římské legendy“
Gauderichovy, kap. 9, z roku 882: (papež Hadrián) „velice se zaradoval
a v y k r o č i l
jim s duchovenstvem a lidem
z m ě s t a
vstříc“.
Lednovému termínu přijetí u papeže nebrání ani jeho prohlášení, že „na Konstantinově
překladu bohoslužebných textů do slovanského jazyka
neshledal nic závadného a že povoluje jejich užívání“,
které papež učinil „v únoru 868“ (V. Vavřínek 1963, s. 117). Musíme
si uvědomit, že nově zvolený papež musel především zajistit důstojné oslavy Vánoc roku
867. Oslava Konstantinova nalezení (domnělých) ostatků sv.
Klimenta, čtvrtého biskupa římského
(†101), a zejména jejich slavnostní návrat do Říma musely být
proto uskutečněny s určitým časovým odstupem, aby tak význam
této události pro Řím a celou Římskou církev byl dostatečně
zvýrazněn a v žádném případě se nepřekrýval
se svátkem Narození Krista.
|
6 –
|
Rok 6383 syrské éry
(–5516/5515) zahrnuje období 18. března 867 až 17. března 868,
jenže rok 6383 alexandrijské éry minor
(–5492/5491) zahrnuje pouze období 25. března 891 až 24. března 892
a počátek roku 891 vůbec neobsahuje
– viz obr. 3 níže.
|
7 –
|
Nás však ani tak
nezajímá datum, kdy byl zvolen nový papež, ale kdy tento
nový papež přijal
poselstvo z Velké Moravy. L. E. Havlík k přepočtu
použil syrskou éru a alexandrijskou éru minor. Přitom zřejmě
vycházel z (mylného) předpokladu, že Konstantin s Metodějem byli přijati nově zvoleným papežem
Hadriánem II. ještě v průběhu prosince 867. Jenže vše nasvědčuje
tomu, že k přijetí mohlo dojít nejdříve v lednu následujícího
roku (viz výše pozn. 5).
Tzn., že hledáme přepočet pro lednové datum
roku 891 („Granum“). Jak ukážeme dále v Komentáři,
ke správnému výsledku (při přepočtu data) proto vede použití
syrské éry a alexandrijské éry maior,
nikoli však minor, jak uvedl L. E. Havlík. |
8 –
|
Rok 6383
alexandrijské éry minor (odpočet 5492/5491) tedy vůbec
neobsahoval „leden 891“ (viz výše pozn. 6),
kdežto tentýž rok alexandrijské éry maior
(odpočet 5493/5492) a n o
(21. březen 890 až 20. březen 891).
Viz obr. 3 níže.
|
9 –
|
Původní datum byl rok
6383
syrské éry (18. březen 867 až 17. březen 868), to je nepochybné.
|
10 –
|
Nyní již s jistotou můžeme
říci, že původní čtyřciferná data podle syrské éry pozdější
autor či redaktor převedl na roky římského kalendáře
pomocí alexandrijské éry maior.
Takto vytvořená data (886, 887,
891,
892, 894) vykazují oproti správnému
římskému letopočtu
(863, 864, 868, 869, 871) vždy rozdíl
23 roků.
|
11 –
|
Univerzální klíč,
který odhalil a výše popsal L. E. Havlík, je obecně použitelný
k dešifrování těch dat „Grana“, která vznikla záměnou
jednotlivých ér při převodu na data římského kalendáře.
Pouze všude tam, kde L. E. Havlík chybně zahrnul do výpočtu alexandrijskou éru minor je třeba
použít alexandrijskou éru maior.
Avšak data, která redaktor „Grana“ či jeho předchůdce převzal již hotová z jiných
latinsky psaných zpráv, budou nalezenému klíči
pochopitelně vzdorovat.
To se týká např. zprávy o pokřtění
Bořivoje biskupem Metodějem, Kosmou (záměrně) mylně datované
do roku 894, kterou redaktor „Grana“
či „Katalogu“ připojil k původní zprávě „Chronografu A“
o sňatku Bořivoje a Ludmily (6387), chybným převodem
vročené 894
(„Granum“), po přepočtu 871, a také zprávy,
rovněž převzaté nejspíš od Kosmy, o připojení moravského biskupství k pražskému
ve třetím roce působení Vojtěcha ve svém úřadu, tj. roku 971 („Granum“),
k němuž ve skutečnosti došlo
až za pražského biskupa Gebharta (Jaromíra) a vlády Vratislava II. ve druhé polovině
11. století (viz Kosmas II, 37).
Také zprávu o zavraždění Václava („Granum“ k roku 928) moravský
„Chronograf B“ ani „Chronograf C1“ neobsahoval,
protože u přepočtu data tu nebylo použito alexandrijské větší éry
(viz tabulka 2 na straně
„Granum“
– celkové shrnutí).
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
Důmyslným přepočtem roku 891 (dle římského kalendáře) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík k jedinému výsledku:
A. pomocí alexandrijské éry menší
(minor) a syrské éry:
891+5492/5491=6383/6382 6383/6382–5516/5515=867.
Vychází období mezi 18. březnem 867 a 31. prosincem
867, neboť L. E. Havlík (mylně) předpokládal, že k přijetí u papeže
došlo ještě v druhé půli prosince
867. Jenže k němu mohlo dojít nejdříve v průběhu ledna
868 (viz výše pozn. 5).
|
Obr. 3. Původnímu (chybnému) roku 891
(„Granum“) odpovídá rok 6383
podle alexandrijské
éry maior
(–5493/5492) (alexandrijská éra minor, jak
navrhoval L. E. Havlík, tzn. odpočet
5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku; rok 6383 Am vůbec neobsahuje počátek
roku 891,
tj. 1.1. až 24.3.). Rok 6383 odpovídá i správnému roku 868
římského
kalendáře přepočtem podle syrské éry (–5516/5515).
|
Použijeme-li místo alexandrijské éry menší
raději a lépe alexandrijskou větší éru
(tak jako ji kompilátor použil ve všech
ostatních případech, např. při
přepočtu roku 886, 887, 892
a 894), dojdeme k přesvědčivějšímu výsledku:
B. pomocí alexandrijské éry větší
(maior) a syrské éry:
891+5493/5492=6384/6383 6384/6383–5516/5515,
tedy 868, (1. 1. až 17. 3.). Viz výše
obr. 3.
Konstantin s Metodějem byli pozváni do Říma roku 867
ještě papežem Mikulášem I. (†13. 11. 867). Přijal
je však Hadrián II., jenž na apoštolský stolec usedl 14. prosince 867. Lze předpokládat, že přijetí
se uskutečnilo asi
do jednoho měsíce od tohoto data (viz výše pozn. 5). V každém případě se tak
muselo stát až roku 868 římského kalendáře
a současně roku 6383 syrské éry (obr. 2), tj. mezi 1. lednem
868 a 17. březnem 868. Tzn. mezi 1. lednem 891 a 17. březnem
891 („Granum“), toto období však rok rok 6383
alexandrijské éry minor (Am) neobsahuje (viz výše pozn. 6). Zcela zřejmé je to
z grafického znázornění na obr. 3 výše. K přijetí
papežem tedy nedošlo
na konci roku 891 („Granum“),
ale na jeho počátku!
Můžeme tedy závěry L. E. Havlíka, týkající se
roku 891 („Granum“), korigovat v tom smyslu, že zpráva
byla původně datována do roku 6383 (ale po 31. 12.) podle
syrské éry s odpočtem 5516/5515,
což odpovídá roku 867/868 římského
kalendáře. Při převodu na římský kalendář byl však rok 6383
kompilátorem považován za rok alexandrijské éry maior
(AM) s odpočtem 5493/5492
(stejně jako ve všech ostatních
případech – viz „Granum“
– celkové shrnutí, tam tabulka 2), což vedlo k chybnému
roku 890/891.
K nalezení k l í č e
pro převod chybných dat uvedených ve spisu „Granum“
tedy vede zjištění rozdílné od závěrů L. E. Havlíka, a sice, že kompilátor staroslověnského
„Moravského chronografu C1“ používal při převodu čtyřciferných dat na římský kalendář
výhradně a l e x a n d r i j s k o u
v ě t š í é r u
( m a i o r ) .
Rozdíl mezi rokem 891 („Granum“)
a správným rokem 868 římského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu A“.
Správnost uvedeného zjištění a potvrzení našeho
zpřesněného k l í č e
lze ověřit u dalšího nesporného data, a tím
je úmrtí Konstantina-Cyrila 14. února 869, o němž se „Granum“
zmiňuje k roku 892.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Vladimír Vavřínek: Církevní misie v dějinách Velké Moravy. NLD, Praha 1963.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|