13
[Pokračování ...].
Když uplynuly temné časy jak víry, tak řady
pohanských knížat, začalo nyní zářit českému lidu světlo
pravdy. Zazářila totiž z řeckých končin nová hvězda,
blahoslavený kněz Cyril, důkladně vzdělaný v latinském i řeckém
jazyce. Ten prý byl vůdčí osobností třetího koncilu v Efesu
nebo spíše Chalcedonu v době císaře Martiana. Na této
synodě přičiněním tohoto Božího rytíře byl odsouzen
Nestorius, biskup cařihradský, se svým kacířstvím.1
Tento Cyril Slovany z velké části obrátil a stanovil, aby se
svolením římské církve sloužili mše a bohoslužby ve svém
jazyce. Když byl povolán do království nebeského, byl povýšen
na biskupa jeho bratr, blahoslavený Metoděj a měl
pod sebou v moravském království, jemuž
tehdy byly Čechy podřízeny, neboť byly menší,
sedm kněží. Podivuhodný Bůh, jenž koná divy ve svých svatých,
kdy se zlíbí jeho dobrotě, způsobil, že světlo prvé víry zazářilo
lidu v Čechách skrze jejich devátého knížete jménem Bořivoj,
osvíceného z nebe léta Páně 894.2
Ten vynikal krásou a mládím, a když přišel s třiceti
druhy kvůli lidu, jenž mu byl svěřen, ke králi Moravy, byl jím
laskavě přijat a ostatními pozván k hostině. Protože však byl
pohan, byl usazen u stolu nikoli mezi křesťany, ale zvlášť, na
místo nepřiměřené knížeti. Blahoslavený metropolita Metoděj,
soucítě s jeho pohanou, si ho po hostině zavolal stranou a řekl:
„Běda, kvůli uctívání démonů jsi byl dnes tak skromně uctěn
a přiřazen ne ke knížatům nebo předákům, jak přísluší tvé
urozenosti, ale spíše mezi sedláky.“ „Co tím ztrácím,“
řekl kníže, „nebo co z křesťanství získám?“ Metoděj mu
řekl: „Jestliže se zřekneš model a uvěříš
v Krista, kromě toho, že budeš mít věčný život i radost,
také zde budeš pánem svých pánů3
a tvé potomstvo bude vládnout šťastně po dlouhý čas.“ Bořivoj
osvícen svatým Duchem pravil: „Je-li to tak, jak říkáš, co
je na překážku pokřtění?“ Padl biskupovi k nohám a naléhavě
žádal, aby byl pokřtěn. Blahoslavený kněz ho
poučil o víře, určil mu půst a s třiceti druhy ho pokřtil a poslal
domů, dávaje mu ctihodného kněze jménem Kayt4
jako učitele, služebníka víry a pastýře, který v svatém zápalu
povzbuzoval lid a získal Pánu mnoho synů. On také pokřtil jeho
manželku, urozenou Ludmilu.5
Jan Marignola: Kronika česká,
kn. II. (13. část).
[Pokračování
...].
Poznámky: |
1 –
|
Nepřesné. Koncil se konal v Efesu
v roce 431, papeže na něm zastupoval alexandrijský patriarcha
Cyril a Nestorius na něm byl sesazen. Nemohlo jít
o koncil v Chalcedonu, protože ten se konal až v roce 451,
kdy byl Nestorius již mrtev (†440). V Chalcedonu
však jednal již dříve o sporu Cyrila s Nestoriem císař, nebyl
to však Martianus (450-457), ale Theodosius II.
(408-450). Marignola tu spletl věrozvěsta Cyrila s alexandrijským
patriarchou Cyrilem. |
2 –
|
...neboť [Čechy]
byly menší – srovnej mapku: Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka.
Z toho, že Marignola počítá Bořivoje jako devátého knížete
(viz „Rodokmen mytických
knížat“) i z datování jeho křtu (srovnej
„Granum k roku 894“,
po přepočtu 871), je zřejmé, že vydatně opisoval z Kosmovy
kroniky – srovnej Kosmas (I, 9
a 14). |
3 –
|
„Staneš
se
pánem svých pánů“ – z této Metodějovy předpovědi
někteří naši historikové usoudili, že již před rokem 994, kdy Kristián sepsal svoji legendu, z níž Marignola tuto pasáž převzal, musela být Morava v držení
„Přemyslovců“ (D. Třeštík
1997; N. Profantová 1999,
D. Kalhous
2006). Srovnej Kristián, kap. 2.
Z Kosmovy kroniky však vyplývá něco jiného (Kosmas
III, 34). |
4 –
|
V Kristiánově legendě je nazýván
Kaich. |
5 –
|
To je vyloučeno. Ludmila byla pokřtěna
na Moravě ještě před sňatkem s Bořivojem (871),
protože „církev neviděla smíšené sňatky ráda“ (viz N. Profantová 1996, s. 35). |
|