GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
907 |
Anno
Domini 907 Arnolphus imperator
ob rebelionem regis Swatopluk regnum Moravie ferro et igne
devastavit. (A)
Anno Domini eodem beatus Metudius flens et eiulans
desolacionem sui gregis et destruccionem regni Moravie a sede sua
Romam ad basilicam beati Clementis profectus est. (B) * |
Rozbor zprávy
(184)
Zpráva má dvě části.
A. Je zmíněna „vzpoura“
krále Svatopluka a zpustošení Moravského království císařem
Arnulfem. Král Arnulf vládl jako císař v letech 896-898, nicméně
(185)
mu byl titul císaře dáván i v několika pozdějších pramenech.
Svatoplukova obrana nezávislosti proti Arnulfově agresi se odehrávala
892-893 („Annales Fuldenses“).1
B.
Metoděj se po zpustošení moravského království odebral ze svého
římského sídla do basiliky sv. Klimenta (v Římě). Označení
římský („Romam“) je zřejmě koruptelou jiného
jména. V době Arnulfova vpádu na Moravu však Metoděj již několik
let nežil. O druhé Metodějově cestě do Říma po roce 880 žádné
zprávy není. Legendy kombinovaly odchod do Říma s klatbou na
Svatopluka, po níž Moravská země úpí až do dnešního dne,
tj. v době napsání legendy (Kristiánovy „Vita s. Wenceslai“,
kap. 1).2
Obdobná verze je uvedena v „Legendě Moravica“,
kap. 12, a v „Beatus Cirillus“, kap. 6. „Legenda
Moravica“, kap. 11, datovala stejným rokem jako „Granum“
(k roku 900). Avšak druhý odjezd Metoděje do Říma podle „Granum“
se snad netýkal Starého Říma, ale Nového Říma, to jest
Konstantinopole, bereme-li do úvahy oznámení Metoděje o cestě
a zprávu o jeho pobytu v Konstantinopoli v roce 882 (list
papeže Jana VIII. z roku 881 a „Život Metoděje“, kap. XIII).3
|
Obr. 1. Rok zpustošení
Moravy,
tj. rok 6400 starší byzantské éry I nebo mladší
byzantské
éry II.
K roku 892 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 907 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509)
nebo alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Rozbor data
(197)
907. Zpráva informuje,
a) že Arnulf pustošil Moravské království, protože Svatopluk
se vzbouřil (A),
b) že Metoděj se trápil a odešel do Říma (B). |
Obr. 2. Rok setkání Metoděje
s císařem,
tj. rok 6400 syrské éry.
K roku 884 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 907 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
(198)
A.
Dešifrování sleduje schéma:
907+5491/5492/5493=6498/6499/6500
6498/6499/6500–5507/5508/5509=890/891, 891/892, 892/893, 889/890, 890/891, 891/892. Avšak jestliže se
soustředíme pouze na kombinace ér výše uvedených (byzantská
éra II a alexandrijská větší éra), můžeme výsledný závěr
upřesnit:
907+5493 (21. březen až 31. prosinec)=6400
a) 5507 (od 21. března)=8934
b) 5508 (1. leden až 31. srpen)=892
c) 5509 (1. září až 31.
prosinec)=8915
V roce 891 jednali na Moravě Arnulfovi vyslanci, potom
Arnulf podnikl dvě vojenská tažení proti Moravě. První za
pomoci Maďarů se událo v roce 892, druhé bylo rovněž neúspěšné
a došlo k němu v roce 893 („Annales Fuldenses“, „Annales
Sangallenses“, Arnoldův traktát „De s. Emerammo“,
kap. 5). |
Obr. 3. Rok 6400 alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
odpovídá původnímu (chybnému)
roku 907
(„Granum“). Rok 6399 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) vede
k nepřijatelnému výsledku. Ke správnému roku 892 dojdeme přepočtem
roku 6400
podle byzantské
mladší éry II (–5509/5508), neboť podle Fuldských análů
k pustošení Moravy došlo v červnu
roku 892.
|
B.
Je zřejmé, že zpráva o Metodějově příchodu (do
Říma) měla původně jiné datum nebo byla umístěna na jiné místo
původního pramene. Původní rok by mohl náležet do první řady
dat (z „Chronografu A“), neboť
907+5491/5492=6398/6399
6398/6399–5515/5516=882/883/884. Data
6398 a 6399 obsahují údobí mezi březnem 882 a březnem 884.6
|
Obr. 4. Původnímu (chybnému)
roku 907 („Granum“) odpovídá rok 6400 podle
alexandrijské éry maior
(–5493/5492) (alexandrijská éra minor, jak navrhoval L. E.
Havlík, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku). Rok 6400 odpovídá i správnému
roku 884 římského
kalendáře přepočtem podle syrské éry (–5516/5515).
|
Výše zmíněná cesta se patrně týkala cesty do
Konstantinopole.7 Cesta byla zmíněna v listě papeže Jana VIII.
v roce
881. Pobyt byl popsán v „Životě Metoděje“, kap. XIII, v březnu
dalšího roku začal Metoděj překládat Starý zákon.8 Dílo bylo
skončeno 26. října (kap. XV). A v příštím roce Metoděj
doprovázel krále Svatopluka při jeho setkání s císařem Karlem III. („Život Metoděje“, kap. XVI, „Annales Fuldenses“).
Setkání se konalo v pozdním podzimu 884, tj. v roce 6392
byzantské éry a roku 6399 syrské éry.9
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 907.
L. E. Havlík (1998, s. 184-185, 197-198).
Poznámky:
|
* –
|
907 císař Arnulf
zpustošil pro vzpouru krále Svatopluka ohněm a mečem
moravské království. (A)
Téhož léta Páně se blahoslavený Metoděj s pláčem
a nářkem nad zpustnutím svého stáda a nad vyvrácením
moravského království odebral ze svého sídla do Říma do
basiliky blahoslaveného Klimenta. (B) |
1 –
|
O Arnulfově pustošení
Moravy se Fuldské anály zmiňují k roku 892.
Na Moravu přišel v červnu a zdržoval se
tu společně s Uhry po čtyři týdny (tj. roku 6400 byzantské
mladší éry II – viz výše obr. 1
a obr. 3).
|
2 –
|
Údaj o Metodějově
odchodu do baziliky sv. Klimenta
evidentně nemůže souviset s Arnulfovým pustošením Moravy (892), protože, jak také
L. E. Havlík uvedl, v té době již Metoděj nežil (†885). Spíše by se
mohlo jednat o Metodějův odchod do ústraní, aby se
v klidu a soustředění mohl věnovat překladu Starého zákona, jak
nás informuje „Život
Metoděje“, kap. XV. Pak by šlo nejspíš o lokalitu
„Klimentek“ – velkomoravské Hradisko sv. Klimenta u Osvětiman s kostelem stejného zasvěcení.
Viz mapka: „Územní vývoj
Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
|
3 –
|
Do Říma podnikl
Metoděj dvě cesty. Tu první ještě společně se svým bratrem
Konstantinem-Cyrilem a se svými učedníky v roce 867/868 (viz „Granum“
k roku 891). Na druhou se vypravil v roce
880 (viz listy papeže Jana VIII. Metodějovi z roku 879 a Svatoplukovi z roku 879 a 880).
Údajná třetí cesta do Říma
by se sice mohla týkat Nového Říma, tedy Konstantinopole (882),
tomu však odporuje vročení zprávy
(907). To totiž lze, na rozdíl od obsahu zprávy, považovat za
správné. Od roku 907 („Granum“) však žádným přepočtem
nelze dospět k roku 882.
|
4 –
|
Použití byzantské
starší éry I (odpočet 5508/5507) u tohoto jediného přepočtu
je vyloučeno, neboť u ostatních zpráv (k roku 900 až 961 – viz
tabulka 2 na straně „Granum“
– celkové shrnutí) byla vždy použita byzantská mladší
éra II (odpočet 5509/5508).
|
5 –
|
Rok 891 by byl v
rozporu se zprávami Fuldských análů o Arnulfově pustošení
Moravy v letech 892 a 893.
|
6 –
|
Pro přepočet data
nelze použít starší
byzantskou éru I (odpočet 5508/5507), ale pouze mladší
byzantskou éru II (odpočet
5509/5508), jak bylo zjištěno u všech
zpráv pocházejících z „Chronografu A“ – viz výše pozn. 4.
|
7 –
|
Vročení zprávy
takovou možnost vylučuje (viz výše pozn. 3).
V úvahu může připadat zde nabízené řešení s odchodem Metoděje ze svého
sídla na hradisko sv. Klimenta
u Osvětiman (884), nebo pokud dáme větší důraz na slovo „římský“
(Romam) v textu, podobně jako tomu bylo ve zprávě k roku 900 (D) („Granum“),
pak by obsah zprávy mohl souviset ještě také se setkáním Metoděje s římským císařem ke konci téhož
roku (884).
|
8 –
|
Starý zákon začal
Metoděj překládat až v březnu roku 884. Překlad dokončil
26. října téhož roku (ŽM XV)
(tj. roku 6400 syrské éry) a pak se ještě,
v e s t e j n é m
r o c e , účastnil se
Svatoplukem setkání s římským císařem Karlem III. Tlustým
(viz níže pozn. 9).
|
9 –
|
Setkání Svatopluka
a Metoděje s římským císařem Karlem III. Tlustým se uskutečnilo
v pozdním podzimu in monte Comiano poblíž
Tullnu (viz Fuldské anály k roku 884 a „ŽM XVI“) roku
6393 byzantské mladší éry II (odpočet 5509/5508) a roku
6400
syrské éry (odpočet 5516/5515) (viz výše obr. 2).
Roky, které uvedl L. E. Havlík, jsou chybné. Přepočet
roku 907 („Granum“) na rok 884 římského kalendáře
ukazuje obr. 4.
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
907. (A) Zpráva se týká
Arnulfova pustošení Moravy v červnu roku 892 (viz Fuldské anály
k roku 892), tj. roku 6400
byzantské mladší éry II. K přepočtu bylo použito
alexandrijské větší éry (maior) (odpočet 5493/5492) a byzantské mladší éry II (odpočet 5509/5508) – viz výše
obr. 3.
907+5492/5493=6399/6400
6399/6400–5508/5509=892
Rozdíl mezi rokem 907 („Granum“) a správným
rokem 892 římského kalendáře činí 15.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu B“. 907. (B)
Tato zpráva nemůže patřit „Chronografu
B“, protože v roce 892
Metoděj již nežil. Zpráva se týká pravděpodobně
odchodu arcibiskupa Metoděje na Hradisko sv. Klimenta u Osvětiman
v březnu roku 884, aby se tam v tichu ústraní mohl plně věnovat
překladu Starého zákona: „Potom, když se oprostil od všeho
shonu a péči svou uvrhl na Boha, posadil před sebe ze svých učedníků
dva kněze, zdatné rychlopisce, a přeložil vbrzku všechny
knihy Písma, kromě Makabejských, z řeckého jazyka na slovanský
v osmi měsících...“ (ŽM XV).
Po pěti stech letech se tím Bible opět dočkala úplného překladu
do domácího jazyka, tentokrát do staroslověnštiny. Moravané
se tak v 9. století vedle Řeků a Latiníků stali prvním
národem, který získal Písmo
ve svém národním jazyce (L. Galuška 2004, s. 115). K tomu nejspíš došlo
mezi 18. březnem a 31. prosincem roku 6400 syrské éry
(26. října – viz výše pozn. 8). K přepočtu bylo použito alexandrijské větší
éry (maior) (odpočet 5493/5492) a syrské éry (odpočet
5516/5515) – viz výše obr. 4.
907+5492/5493=6399/6400
6399/6400–5515/5516=884
Rozdíl mezi rokem 907 („Granum“) a správným
rokem 884 římského juliánského kalendáře činí 23.
Zpráva pochází z moravského „Chronografu A“.
Obě zprávy jsou datovány
rokem 6400, každá však patří jiné éře. Podobně tomu bylo v roce
6393 (Granum k roku 900).
Srovnej tab. 2 na straně „Granum“
– celkové shrnutí.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
•
Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. Moravské zemské muzeum/obec Modrá/Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno
2004. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|