GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
928 |
Anno
Domini 928 beatus Wenceslaus
dux Boemie ab impio fratre suo Boleslao martyrio est coronatus.* |
Rozbor zprávy
Rozbor této zprávy v Havlíkově článku nenajdeme. V původním
staroslověnském „Moravském chronografu C1“ zřejmě ani obsažena nebyla. Pochází
nejspíš z nějakého českého pramene a do spisu „Granum“
byla zařazena dodatečně. Stejný rok Václavova zavraždění jako uvádí „Granum“, tj. rok
928, najdeme ještě u tak řečeného Dalimila a v Neplachově
kronice.1 Římskému kalendáři rok 928 náležet
nemohl, protože kníže Václav musel být naživu ještě v první
polovině následujícího roku, kdy si ho měl, podle Widukinda, podmanit při
společné vojenské výpravě do Čech saský Jindřich I.
s bavorským vévodou Arnulfem a přinutit k placení tributu.2
Chybný rok 928 tedy musel také vzniknout chybným přepočtem nějakého
čtyřciferného byzantského letopočtu, podobně jako data v „Moravském
chronografu C2“. S takovým čtyřciferným byzantským letopočtem se v souvislosti
s vročením Václavovy vraždy setkáváme ve staroslověnských
václavských legendách v jejich ruských (cyrilských) opisech – 6337.3
V některých latinsky
psaných václavských legendách se zase jako rok Václavova
zavraždění vyskytuje rok 929.
Ten převzal do své kroniky Kosmas a od něho pak další kronikáři.4
Ale ani rok 929 nemohl patřit římskému kalendáři, neboť Václav
s l a v í v a l
posvícení sv. Víta, svěceného 22. září roku 929 nebo spíše
930 v den svátku sv. Jimrama, a musel být tedy živ ještě řadu let po roce
929.5
Současná historická věda, tak jako již dříve F. Palacký, proto dospěla
k závěru, že kníže Václav byl zavražděn
svým bratrem Boleslavem následující den po svátku Kosmy a Damiana, časně ráno v pondělí
28. září roku
935.6
|
Obr. 1. Rok zavraždění knížete Václava,
tj. rok 6444 byzantské mladší éry II,
nebo rok 6437 alexandrijské světové éry podle Georgia Synkella (ASg).
|
Rozbor data
928. Rozbor tohoto data z první, nejstarší části
spisu „Granum“ L. E. Havlík ve svém článku neuvádí.7
Datum prokazatelně nepochází z „Moravského chronografu C1“,
jak vyplývá z tabulky 2 na
straně „Granum“
– celkové shrnutí,8
ale z nějakého staroslověnského textu zapsaného v Čechách.
Budeme předpokládat, že jeho autor, stejně jako autor moravského „Chronografu B“,
také použil pro zápis dat byzantskou mladší éru II
s odpočtem 5509/5508, používanou v 10. století.
Správnému roku 935 by pak odpovídal byzantský
rok 6444. Pozdější kompilátor tu ovšem při převodu
roku 6444 na římský kalendář nepoužil alexandrijskou větší éru (maior)
(–5493/5492), kterou použil kompilátor staroslověnského „Moravského
chronografu C1“ u všech svých dat.9
K chybnému
roku 928 („Granum“) v tomto jediném případě vede
použití jen a pouze syrské éry
(–5516/5515) – viz níže obr. 2:
935+5509/5508=6444/6443
6444/6443–5516/5515=928,
za předpokladu, že původně šlo skutečně o rok 6444
byzantské mladší éry II, tj.
roky 935-936 římského kalendáře.10
|
Obr. 2. Rok 6444 byzantské
mladší éry (II) pokládal kompilátor za rok syrské éry.
Tak ze správného roku 935 římského kalendáře omylem vznikl
rok 928.
|
V I. stsl. legendě byl
jako rok zavraždění knížete Václava původně uveden byzantský rok 6437.
Pokud má odpovídat roku 935 římského juliánského kalendáře,
musí být rokem alexandrijské světové éry podle Georgia
Synkella (ASg) (odpočet 5502/5501) – viz přehledná
tabulka 1 jednotlivých
ér na stránce „Granum“
k roku 891 (klíč). Od tohoto roku lze rovněž dospět k chybnému
roku 928, který
uvedli Dalimil, Neplach a také „Granum“, použitím
byzantské mladší éry II (odpočet 5509/5508):
(935+5502/5501)=6437/6436
6437/6436–5509/5508=928,
– viz níže
obr. 3.11
|
Obr. 3. Rok 6437 alexandrijské
světové éry pokládali Dalimil i Neplach za rok byzantské mladší éry (II).
Tak se ze správného roku 935 římského kalendáře omylem stal
rok 928.
|
Takto vypočtený
rok 928 římského kalendáře
(z byzantského roku 6437) má ovšem jeden závažný nedostatek.
Svátek Kosmy a Damiana 27. září
v něm totiž nepřipadne na neděli, jak by podle I. stsl.
legendy měl, ale na sobotu. To si již dříve zřejmě uvědomil i učený a vzdělaný mnich Kristián,
proto asi zvolil nejbližší
možný rok, který by danou podmínku splňoval: 907, 912, 918, 929,
935, 940.12 Pro přepočet roku
6437 alexandrijské
světové éry (ASg) proto použil byzantskou starší éru (BS I) (odpočet 5508/5507),
přestože ta se již v 10. století nepoužívala:
(935+5502/5501)=6437/6436
6437/6436–5508/5507=929,
a dospěl ke kýženému roku 929.13 Viz níže
obr. 4.
|
Obr. 4. Rok 6437 alexandrijské
světové éry Kristián přepočítal podle byzantské
starší
éry (I).
Tak se ze správného roku 935 římského kalendáře omylem stal
rok 929.
|
Jen pro
úplnost bychom neměli opomenout
ani v literatuře uváděnou možnost, že zatímco v západní církvi
byl svátek sv. Kosmy a Damiana zařazen na den 27. září, ve
východní církvi se světil 1. července a 1. listopadu.14 Vražda
knížete Václava by se pak musela stát v pondělí 2. července nebo
2. listopadu. Na pondělí
připadlo datum 2. listopadu (stejně jako 28. září) v roce
929 a 935. Pro listopadové datum by tedy také platily převody
uvedené výše. Červencovému datu ale vyhovují pouze roky 921,
927, 932, 938. Obě krajní možnosti můžeme vyloučit: rok 921,
protože vládu Václav nastoupil teprve o rok později, a rok 938,
protože podle Widukinda došlo k zabití Václava před korunovací
Oty I. 7.-8. srpna 936.15 Vyloučit můžeme i rok 927, protože Jindřich
si podmanil Václava až v roce 929. Zbývá tedy pouze rok 932, od
něj však zase žádným převodem nelze dospět k byzantským rokům
6437 a 6444.
I s tím si odborníci poradili: údaj
I. stsl. legendy, že svátek sv. Kosmy a Damiana připadl na neděli,
prohlásili za „pozdní kalendářovou
kombinaci“. Pak by jako den vraždy připadalo v úvahu
i datum 2. července 936
(sobota). Podle Widukinda zůstal Václav, „pokud žil“, Jindřichovi věrný.16
Zemřel tedy dříve než Jindřich, jenž byl od
podzimu 935 nemocen a smrt ho zastihla 1.-2. července 936,
nebo v tomto krajním případě ve stejný den.17
Tuto smělou úvahu ovšem vyvrací
fakt, že podle východního kalendáře svátek sv. archanděla
Michaela, který se na Východě v průběhu roku objevuje víckrát,
připadal v měsíci červenci až na šestý den a v listopadu
se nevyskytuje vůbec. Pak by ovšem přípitek sv. archandělu
Michaelovi v předvečer vraždy, uváděný v legendách, postrádal
jakýkoliv smysl.18 Hypotézu
o datu 2. července i 2. listopadu
jako dnu Václavovy vraždy můžeme tedy opustit. Společně s F. Palackým,
Z. Fialou a D. Třeštíkem zůstaneme proto u data 28. září
935.
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 928.
Petr Šimík (2007).
L. E. Havlík (1998) se ve svém článku
zprávou k tomuto roku nezabýval.
Poznámky:
|
* –
|
928 blahoslavený Václav,
kníže Čech, zavražděný svým bezbožným bratrem Boleslavem,
byl mučednictvím ověnčen.
|
1 –
|
O zavraždění knížete Václava roku 928 viz také „Dalimil“ a „Neplach“.
|
2 –
|
Ke společné Jindřichově
a Arnulfově výpravě do Čech roku 929 viz
D. Třeštík (1997, s. 209-210).
|
3 –
|
Byzantský rok 6337 vznikl
pravděpodobně chybným přepisem z hlaholice do cyrilice. V cyrilici má písmeno „G“
číselnou hodnotu „3“, v hlaholici však „4“. V textu legendy psané hlaholicí byl tedy
původně uveden rok 6437: 6 tisíc 4 sta 30 a 7. K této otázce podrobněji
viz D. Třeštík (1997, s. 254-260).
|
4 –
|
Rok 929 jako rok Václavovy
vraždy se objevuje nejdříve u Kristiána
(kap. 7). Zřejmě od něho jej pak převzali někteří kronikáři – Kosmas,
Přibík Pulkava a Marignola.
|
5 –
|
K posvěcení Václavovy
rotundy svatého Víta mučedníka došlo ve svátek sv. Jimrama 22. září
roku 929 nebo 930. Zpravuje nás o tom Kosmas
(I, 18). Rok sice neudává, ale zprávu řadí pod rok 929.
Podle něj se to ale mělo stát až po Václavově
smrti, neboť zde říká, že „Václav zanechal kostel neposvěcený“.
Jestliže v předchozí kapitole napsal, že Václav
byl umučen 28. září 929, byl tedy
podle Kosmy kostel posvěcen až za Boleslava, tzn. 22. září 930.
Víme však, že k vraždě došlo
až v roce 935. Václav pak
opravdu mohl s l a v í v a t
posvícení sv. Víta, jak vyplývá z I. stsl. legendy (charv.,
Vost., Min.),
když její autor napsal, že se v ten den v e s e l í v a l .
Více o tom viz D. Třeštík
(1997, s. 253-260).
|
6 –
|
F. Palacký: O umučení
knížete Václava podle legendy slovanské úvaha kritická. Časopis
Českého musea 1837, IV., s. 406-417.
Že v roce zavraždění
knížete Václava svátek Kosmy a Damiána
(27. září) připadl na neděli, uvádí z těch nejstarších pouze I. stsl. legenda
(charv.,
Vost., Min.).
Ale jen její ruské redakce (Vost., Min.)
zaznamenaly, že se to stalo roku 6337 (viz
výše pozn. 3). Crescente
se spokojuje s konstatováním, že k vraždě došlo 28. září, o svátku
Kosmy a Damiana se však nezmiňuje a den v týdnu neuvádí. Její
autor tedy roční datum vraždy neznal.
Stejně tak je ještě neznal ani několik let na to mantovský
biskup Gumpold (983), jenž Crescente použil jako svoji předlohu.
Boleslav tu zve Václava k sobě v jakýsi sváteční den, nad jiné
vhodný (k ohavnému zločinu). O dalších deset
let později mnich Kristián (993) však již píše, že kníže Václav
byl zavražděn následujícího
dne po svátku Kosmy a Damiana, tj. dne 28. září roku
929. Roční datum – 929
– si tedy musel odvodit z textu I. stsl.
legendy, protože v Crescente
ani v Gumpoldovi je najít
nemohl. Máme tu tedy, vedle poznatků jazykovědců, další bezpečný důkaz
toho, že:
I. stsl. legenda
je starší
než legenda tak zvaného Kristiána, sepsaná někdy v
letech 992-994. |
|
7 –
|
L. E. Havlík se
rozborem zprávy a jejího datování nezabýval patrně proto, že se
jedná o zprávu převzatou z nějakého českého pramene.
Staroslověnský „Moravský chronograf C1“ ji zcela jistě neobsahoval –
viz níže pozn. 8. |
8 –
|
Protože kompilátor
použil pro přepočet všech ostatních dat odpočet 5493/5492,
který odpovídá alexandrijské větší
éře (maior), použil by jej i pro stanovení roku 928, pokud
by zpráva pocházela z „Chronografu B“. Muselo by se jednat o rok 6421, protože
6421–5493/5492=928/929. Autor „Chronografu B“ používal
pro zápis dat byzantskou mladší éru II (–5509/5508),
šlo
by pak o římský rok 912, neboť 6421–5509/5508=912/913.
V té době však teprve
sedmnáctiletý kněžic Václav se na Budči učil latinsky.
Viz tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“. |
9 –
|
Rok 6444 nemůže
pocházet z „Chronografu A“, který používal pro zápis dat
syrskou éru, protože ten se jednak
zabývá
cyrilometodějskou misií a končí úmrtím Metoděje, jednak v roce 928 nepřipadlo datum 28. září na
pondělí, nemůže proto patřit
ani roku syrské éry (viz tabulka 2 na straně „Granum“
– celkovém shrnutí). |
10 –
|
Tak jako na Moravě zřejmě
i v Čechách existoval nějaký staroslověnský chronograf, který
zaznamenával data podle byzantské mladší éry II (odpočet 5509/5508). |
11 –
|
Jiný český autor zase
zaznamenával data podle alexandrijské světové éry Georgia
Synkella (ASg) s odpočtem 5502/5501. |
12 –
|
Proč si z uvedené škály
dat Kristián vybral právě (chybný) rok 929 ovšem s jistotou nevíme. |
13 –
|
Byzantská starší éra
(I) byla nejčastější v 9. století (L. E. Havlík 1998, s. 164).
Přesto se v literatuře setkáváme se zjevně mylným názorem, že je „datum
929 zachované v I. stsl. legendě“ (D. Třeštík 1997, s. 112, 224),
což je zcela evidentně nepravdivé tvrzení.
Viz výše pozn. 3 a pozn. 6. |
14 –
|
Srovnej D. Třeštík (1997, s.
216). |
15 –
|
Viz předchozí poznámka.
Srovnej Widukind k roku 936. |
16 –
|
D. Třeštík (1997, s.
392-395): Widukind napsal doslova: „Post haec Pragam adiit, cum
omni exercitu, Boemiorum urbem, regemque eius
in deditionem accepit; de quo quedam mirabilia predicantur, quae
quia non probamus, silentio tegi iudicamus. Frater tamen erat
Bolizlavi, qui quamdiu
vixit,
imperatori fidelis et utilis mansit. Igitur rex Boemias
tributarias faciens, reversus est in Saxoniam“.
Ve volném překladu jeho slova
znějí: Jindřich „potom přitáhl ku Praze, hradu Čechů, se vším
vojskem a krále jejího vzal v poddanství; o něm
se vyprávějí jakési zázračné věci, jež však, protože je
nemůžeme ověřit, považujeme za vhodné přejít
mlčením. Byl to však Boleslavův bratr, který pokud
žil, císaři zůstával věrným a užitečným. Tak král, učiniv
Čechy poplatnými, vrátil se do Saska“. Srovnej Widukind
k roku 929. |
17 –
|
Viz D. Třeštík (1997, s.
210). |
18 –
|
Přípitek sv. archandělu
Michaelovi obsahují z těch nejstarších pouze legendy Crescente,
Gumpold (obě bez dalšího zdůvodnění či
vysvětlení), Kristián a II. stsl. legenda. |
|
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Zavraždění Václava v legendách: I.
stsl. legenda, Crescente,
Gumpold, Kristián,
Vavřinec, II. stsl.
legenda.
Zavraždění Václava v kronikách: Widukind,
Kosmas, Dalimil,
Přibík Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
Hroby: „Hrob knížete Václava“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete
Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|