GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
901 |
Anno
Domini 901 beatus Metudius a
Johanne papa VIII ad vocacionem ipsius regis Svatopluk ad ecclesiam suam
Welegradensem remittitur, papali benediccione fulcitus. * |
Rozbor zprávy
(184)
Žádost Moravanů (Svatopluka I.) o vyslání arcibiskupa Metoděje
na Moravu byla adresována papeži Janovi VIII. v roce 873 („Život
Metoděje“, kap. X).1
Metoděj se vrátil na Moravu ze Švábska a byl doprovázen biskupem Pavlem („Commonitorium“ z roku
873).2 Zpráva „Granum“ uvedla, že Metoděj byl podpořen
papežským požehnáním. Návrat se proto týkal Metodějovy druhé
návštěvy Říma v roce 880. Cesta asi začala již na konci předešlého
roku. Svatopluk žádal papeže Jana VIII. o poskytnutí patronace
Říma a Metoděj usiloval o potvrzení svého úřadu. Metoděj se
vrátil na Moravu a přinesl Svatoplukovi privilegium „Industriae
tuae“ (Život Metoděje“, kap. XII).3 Svatoplukovi a Moravě
byla poskytnuta patronace Říma a arcibiskup Metoděj byl potvrzen
v postavení hlavy Moravské církve.
Zpráva v „Granum“ může do určité míry
odpovídat historickým událostem. Nicméně je nutno se zabývat
ještě jedním bodem. Je to jméno papeže Jana VIII., jež bylo
neznámo všem předcházejícím originálům, použitým autorem „Grana“,
včetně autora „Legendy Moravica“. Jméno chybí také v jiných českých pramenech. Je zmíněno pouze v privilegiu „Industriae
tuae“ z roku 880 a v pozdější „Kronice z Ragusy“
od Giurgia Restiho, který také má zmínku o privilegiu papeže
Jana VIII. z roku 880. Apoštolské privilegium bylo připomenuto
biskupu Moravskému (Olomouc) papežem v roce 1074 a „Privilegium
moraviensis ecclesiae“ bylo známo Kosmovi Pražskému (I, 15).4
Není však zcela jisto, zda zmíněná privilegia byla totožná
s privilegiem z roku 880, i když naopak totožnost nelze vyloučit.
Rovněž poznámka v „Legendě Moravica“ (kap. 13)
o radosti nad návratem Metoděje z Říma zaslouží pozornost,
neboť byla zmíněna v jiném prameni než „Život Metoděje“
(kap. XII). Církev – chrám ve Velehradě – zůstala autorovi
legendy neznáma. Kronikář Dalimil (kap. XXIII) byl první, který
sdělil, že arcibiskupství bylo ve Velehradě.5
|
Obr. 1. Rok vydání listu „Quia te zelo fidei“,
tj. rok 6393 starší byzantské éry I nebo rok 6394 mladší
byzantské éry II.
K roku 885 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 901 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509)
nebo alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Rozbor data
(197)
901. Sv. Metoděj byl s požehnáním
papeže Jana VIII. poslán ku králi Svatoplukovi, a to jednak roku
873, jednak roku 880. Rok 901 odpovídal roku 6394 byzantské éry II
(901+5493=6394 6394–5509=885). Rok 6394 obsahoval
údobí mezi 1. zářím
885 a 31. srpnem 886. Podle odpočtů od 5493 a 5509 údobí muselo
být vymezeno mezi 21. březnem 885, anebo přesněji mezi 1. zářím
885 a 31. prosincem 885. List papeže Štěpána V., adresovaný králi
Svatoplukovi, vznikl tak již během posledních čtyř měsíců
roku 885.6
|
Obr. 2. Rok 6393 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6394 alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
odpovídají původnímu (chybnému) roku 901
(„Granum“). Ke správnému roku 885 dojdeme
přepočtem roku 6393 podle byzantské starší éry I (–5508/5507), resp.
roku 6394
podle byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
List „Quia te zelo fidei“ se zachoval jako
opis v klášteře Heiligenkreuz. Měl vrcholný význam pro Moravu
a Svatopluka, neboť potvrzoval přímou patronaci římského
papežství, udělenou slavným privilegiem „Industriae tuae“
papeže Jana VIII. v roce 880. Jméno papeže Jana VIII. se
nevyskytuje v žádném pozdějším dokumentu v Čechách a na
Moravě. Jediný autor, který citoval papeže Jana VIII., byl právě
jen autor spisu „Granum“. Privilegium vzniklo v byzantském
roce (I a II) 6388, v alexandrijském roce světové éry 6381, v alexandrijském roce menší éry 6372 a větší éry 6373, v roce 6396 syrské éry.7
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 901.
L. E. Havlík (1998, s. 183-184, 197).
Poznámky:
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
901. Zpráva se týká listu papeže Štěpána V. „Quia
te zelo fidei“ ze září roku 885, v němž byl Svatopluk
poprvé nazván králem. Bylo to roku 6394
byzantské mladší éry II. K přepočtu bylo použito
alexandrijské větší éry (maior)
(odpočet 5493/5492) a byzantské mladší éry II (odpočet 5509/5508) – viz výše obr. 2. Metoděj,
jmenovaný ve zprávě, však zemřel 6. dubna
885 a papež Jan VIII. ještě o tři roky dříve.
Metodějovo jméno je zde uvedeno omylem, zřejmě proto, že se o něm
„Granum“ zmiňuje ještě i později k rokům
907 a 912.
Rozdíl mezi rokem 901 („Granum“) a správným
rokem 885 římského juliánského kalendáře činí 16.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu B“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|