ŽIVOT
SV. METODĚJE
X |
[Pokračování ...].
Zpráva o tom [o Metodějově konfinaci bavorskými
biskupy] pronikla k apostolikovi [papeži Janu VIII.]. Když se o tom dověděl,
dal je do klatby,1
aby žádný z biskupů královských
[Ludvíka Němce] nezpíval mše čili služby, pokud by jej drželi
ve vazbě. A tak jej pustili,2
ale řekli Kocelovi: „Budeš-li ho [Metoděje] mít u sebe, tak snadno nám neunikneš!“ Zatím však oni sami
neunikli soudu svatého Petra, neboť čtyři z těchto biskupů zemřeli.
Stalo se tehdy, že Moravané
zpozorovali, jak němečtí kněží u nich žijící jim nepřejí,
ale kují proti nim pikle, a proto je všechny
vyhnali.3 A k
apostolikovi vyslali poselství: „Poněvadž již dříve naši
otcové přijali křest od svatého Petra, dej nám tedy Metoděje
za arcibiskupa a učitele“.4 Apostolik jej tam ihned odeslal. I přijal jej Svatopluk5 se všemi
Moravany a svěřil jeho péči všechny kostely a kleriky6 na všech
hradech.
Od toho pak dne počalo učení Boží velmi vzrůstat
a kleriků6 přibývat ve všech hradech, a pohané se zříkali svých
bludů a přijímali víru v pravého Boha. I moravské panství se začalo
tím víc šířit na všechny strany a [Moravané] úspěšně porážet své
nepřátele, jak sami vždy vyprávějí.7
[Pokračování ...].
Život sv. Metoděje
(kap. X).
Poznámky:
|
1 –
|
...dal
je do klatby: Papež Jan VIII. vyslal počátkem roku 873 ke králi
Ludvíkovi svého legáta Pavla, biskupa ankonského, který měl jménem
papežovým suspendovat provinilé biskupy a Metoděje uvést
nazpět k Svatoplukovi na Moravu do jeho diecéze. ŽM se zmiňuje
o tom, že čtyři z těch biskupů, kteří se provinili
násilnostmi proti Metodějovi, byli potrestáni náhlou smrtí.
Papežské listy se zmiňují jen o třech, a ti skutečně
zemřeli rychle po sobě: Adalvin solnohradský 14. května
873. Hermanrich pasovský roku 874 a Hanno frizinský 9. října
875; čtvrtým by mohl být brixenský biskup Lantfried, rovněž
sufragán solnohradský, zemřelý kolem 874 (srov. Pastrnek, Dějiny
107; Grivec, Fontes 230 p. 3). |
2 –
|
Metoděj byl propuštěn z
konfinace v klášteře Reichenau (či Ellwangen) v roce 873. |
3 –
|
Podobně Slované čeští po roce
872 vyhnali německé kněze, kteří v té době v Čechách již
asi také působili, protože zřejmě příliš nadšeně vítali
plenící franské vojsko – viz Fuldské anály k roku 872. Ohlas této
události můžeme spatřovat v Kristiánově zmínce o Strojmírově
„pohanském“ povstání
(srovnej Kristián, kap. 2). |
4 –
|
...dej
nám tedy Metoděje za arcibiskupa: Metoděj byl vysvěcen v Římě
podle ŽM kap. 8 na stolec sv.
Andronika ve Srěmu pro diecézi illyrsko-panonskou, k níž
patřila i Morava. Po roce 873, kdy Kocel zmizel z dějinného
jeviště a jeho území opět se zmocnili Němci, nepodařilo
se Janu VIII. již obnovit srěmskou diecézi s Metodějem
v čele. K nové žádosti z Moravy, byl Metoděj
ustanoven arcibiskupem moravským, jak jej také titulují
pozdější papežské listiny. Grivec (Fontes 230, p. 5)
vidí v tomto vypravování ŽM o zákroku
Svatoplukově v Římě ve prospěch Metodějův a jeho
přijetí na Moravě a blahodárném působení úmyslnou
tendenci autora ŽM, který připomínal tyto věci v době,
kdy učedníkům Metodějovým hrozilo pronásledování ze
strany stoupenců Wichingových. |
5 –
|
Papežský legát, ankonský biskup
Pavel, dostal příkaz doprovodit Metoděje ke Svatoplukovi, kde
Metoděj mohl, na rozdíl od panství Kocelova, působit
bezpečně. Zmínka, že „...již dříve naši
otcové přijali křest od svatého Petra...“ se opírá o text listu papeže Jana VIII. Svatoplukovi z roku 879. |
6 –
|
...kleriky
...kleriků: V slov. textu je místo těchto výrazů užito
moravismů strižьniky...
strižьnici,
tj. duchovní lišící se od lidí světských tonzurou, postřižinami.
V. Hanka (ČČM 1846, 28) nechává v překladu
tento anachronismus („střižníci“). |
7 –
|
Po návratu Metoděje z bavorského
vězení bylo nutné dobudovat církevní správu na Moravě,
nahradit vyhnané bavorské kněze. Protože Metoděj byl ustanoven
papežským legátem pro všechny země slovanské, musel dostát svým z toho vyplývajícím závazkům a povinnostem. Pod Metodějovu jurisdikci spadaly nepochybně
i Čechy. Kosmas (I,
14) poznamenal: „...Svatopluk, král Moravy... si podrobil
nejen Čechy, ale i jiné země...“. Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Po jednání Svatoplukova kancléře, kněze Jana z Benátek, s Ludvíkem
Němcem ve Forchheimu v roce 874,
kterého se účastnilo i poselstvo Čech, bylo „vévodství Čechů“
připojeno
ke Svatoplukovu království Moravanů a na pražský stolec usedl
Bořivoj,
kníže moravský,
syn křesťanského krále-oráče Rostislava
(P. Šimík 2006, s. 343).
Jak zaznamenal Kristián ve své legendě někdy v letech
992-994, Slované čeští si v čelo postavili Bořivoje, potomka
prozíravého a rozvážného oráče, jehož
„nalezli“ (pochopitelně na Moravě), kterého ovšem v české
verzi příběhu přejmenoval
na Přemysla a udělal z něho pohana (viz Kristián, kap. 2). Ta skutečná historická verze, tj. moravská,
je zaznamenána na malbě ve znojemské rotundě – viz článek
„Historie psaná štětcem“.
O tom, že se pro „cizího“
knížete Čechové rozhodli d o b r o v o l n ě , píše i Kosmas
(I, 6) v roce 1120. Nasvědčují tomu i dvě zprávy
Reginona z Prümu k roku 876 a 890.
Zdá se však, že nejprůkaznější je naprosté
mlčení Fuldských análů k této
události a naopak velký „humbuk“, který franský
analista nadělal po
Svatoplukově smrti – viz zpráva Fuldských análů k roku 895.
V následující kapitole Života sv. Metoděje se dočteme
ještě o pokřtění vislanského knížete. A moravské panství se začalo tím víc šířit na všechny strany...
(pozn. PŠ). |
|
Josef Vašica (1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 162.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|