ŽIVOT
SV. KONSTANTINA-CYRILA
II |
[Pokračování ...].
V městě Soluni byl jeden muž,
urozený a bohatý, jménem Lev, který zastával úřad
drungaria pod stratégem.1 Byl zbožný
a zachovával vesměs všecka přikázání Boží jako kdysi
Job. Žil se svou chotí a zplodil sedm dítek,
z nichž nejmladší, sedmý,2
byl Konstantin filozof, náš vychovatel a učitel. Když
jej matka porodila, dali ho chůvě, aby ho kojila, ale dítě nijak
nechtělo přijmout cizí prs, leda matčin, dokud nebylo odkojeno.3
Stalo se tak Božím řízením, aby dobrá ratolest z dobrého
kořene byla odkojena mlékem neposkvrněným. Potom se dobří ti
rodičové z úcty k sobě shodli na tom, že již nebudou
spolu obcovat, a po čtrnáct let nepřestoupili tohoto předsevzetí,
ale žili v Pánu jako bratr a sestra, dokud je smrt
nerozloučila. Když se muž chystal odejít na pravdu Boží, hořekovala
matka tohoto dítěte a pravila: „O nic mi nejde, jedině
o tohoto hocha, jak bude o něho postaráno“. A on
jí řekl: „Věř mi, ženo, spoléhám na Boha, že mu dá takového
otce a správce, který spravuje též všechny křesťany“.
To se i stalo.
[Pokračování ...].
Život
sv.
Konstantina-Cyrila (kap. II).
Poznámky:
|
1 –
|
...Úřad
drungaria pod stratégem: Rodiště sv. Cyrila a Metoděje,
Soluň, bylo hlavním městem Makedonie, jednoho ze správních
okrsků neboli thém byzantské říše. V čele thémy byl
velitel (řecky stratégos) a jemu byli podřízeni
velitelé vojenských oddílů (praporů asi o 2000 mužů),
zvaní drungariové. Jedním z nich byl otec slovanských apoštolů
Lev. Jméno jejich matky Maria se vyskytuje až v pozdních
pramenech. |
2 –
|
...Sedm
dítek: Posvátná číslice sedm nebo její násobek hraje významnou
roli v legendě Konstantinově: Lev měl sedm dětí,
Konstantin byl z nich sedmý, rodiče 14 let (2×7) žili
spolu jako bratr a sestra, v sedmi letech viděl
Konstantin sen; když mu bylo 14 let, zemřel mu otec, on sám
zemřel ve 42 (6×7) letech 14. února, papež po sedm dní
choval zemřelého sv. Cyrila v rakvi, aby připravil
jeho jeho převoz. Tato okolnost nám ukládá jistou
opatrnost v přijímání legendárních dat, ač by
nebylo správné všechny tyto údaje a priori vylučovat, jak
právem upozorňuje Vl. Vavřínek (Staroslověnské životy
61), např. Arsenius, o němž se zmiňuje ŽK kap. 17,
byl opravdu jedním ze sedmi biskupů suburbánských; tato číselná
symbolika se projevuje hlavně na místech ovlivněných
byzantskou hagiografií. |
3 –
|
...Dítě
nijak nechtělo přijmout cizí prs: Tento legendární motiv,
obyčejně spojený ještě s tím, že dítě odmítá
mléko mateřské ve dny postní, vyskytuje se často i jinde,
např. v životě sv. Sergia Radoněžského, kde se odůvodňuje
stejnými slovy, že se to stalo, aby „z dobrého kořene
dobrá ratolest byla dobrým mlékem odchována“. (J.
Golubinskij, Prepodobnyj Sergij Radoněžskij, Moskva 1892, 3). |
|
Josef Vašica (1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
•
Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|