ŽIVOT
SV. KONSTANTINA-CYRILA
V |
[Pokračování ...].
Stalo se, že patriarcha Jan1
dal podnět ke kacířství tím, že hlásal, aby se neprokazovala
úcta svatým obrazům. I sešel se sněm a usvědčil
jej, že nemá pravdu, a zahnali jej ze stolce. Tu on řekl:
„Násilím mě svrhli, ale nepřemohli mě v hádce, neboť
nikdo nedovede čelit mým důvodům“. Císař s patriciji
ustanovil filozofa a poslal jej k němu a řekl: „Dovedeš-li
tohoto mladíka porazit2
v hádce, dostaneš nazpět svůj stolec“.
Když patriarcha uzřel filozofa mladého tělem, aniž
tušil, jak starý rozum je v něm, i ty, kteří byli
poslaní s ním, řekl jim: „Vy nejste hodni mého podnoží,
jak se mám já s vámi přít?“ Filozof mu na to odvětil:
„Neulpívej na lidském obyčeji, ale hleď na přikázání Boží.
Vždyť jako tys od Boha vytvořen z hlíny a duše, tak i my
všichni. Patř tedy, člověče, na hlínu a nevypínej se“.
Opět namítl Jan: „Není správné hledat kvítky
na podzim ani hnát starce do boje jako nějakého jinocha Nestora“.3
Filozof mu na to odpověděl: „Sám proti sobě nalézáš důvody.
Pověz, v kterém věku je duše silnější než tělo?“ On
na to: „Ve stáří“. Filozof řekl: „Do jaké půtky tě vháníme,
tělesné, či duševní?“ On řekl: „Duševní“. Na to
filozof odpověděl: „Tak to ty budeš nyní silnější. Proto nám
nepovídej taková přísloví. Ani tedy kvítky nehledáme, ani tě
neženeme do boje v nepravý čas“.
A tak se stařec zastyděl a obrátil řeč jinam:„Pověz
mi, mládenče, jak to, že my se kříži, je-li rozbit, ani neklaníme,
ani ho nelíbáme, vy se však nehanbíte klanět obrazu, i když
je na něm namalováno poprsí?“ Filozof odpověděl: „Kříž má
totiž čtyři části, a ubude-li jediná jeho část, již
nemá svou podobu, kdežto obraz (ikona) nám tváří ukazuje
podobu toho, kvůli němuž byl namalován, takže kdo naň patří,
nevidí tvář lví nebo rysí, ale podobu toho prvního“. Stařec
namítal dále: „Jak to, že se klaníte kříži i bez nápisu,
ačkoli byly i jiné kříže, ale není-li na obraze napsáno
jméno světce, kterého má představovat, tu mu úctu
neprokazujete?“ Filozof odpověděl: „To proto, že každý kříž
má podobný tvar jako kříž Kristův, obrazy však nemají všechny
jednu podobu“. Stařec pravil: „Bůh řekl Mojžíšovi:
„Neučiníš si všelikého obrazu. Proč si je tedy činíte a klaníte
se jim?“ Filozof mu odpověděl: „Kdyby byl řekl: Neučiníš
si nižádného obrazu, právem bys to namítal. Ale Bůh řekl: ne
všelikého, to jest nedůstojného“.4
Proti tomu nemohl stařec nic namítat a zmlkl zahanben.
[Pokračování ...].
Život
sv.
Konstantina-Cyrila (kap. V).
Poznámky:
|
1 –
|
...patriarcha
Jan: V slovanském textu se označuje obměnou řeckého jména
Ioannés jako Annij nebo Anis (Annis). Je to cařihradský
patriarcha Jan Gramatikos (nebo
též Lekanomantis), stoupenec obrazoborectví
neboli ikonoklasmu zamítajícího
uctívání svatých obrazů a přední jeho teolog. Po jeho
sesazení roku 842 konala se církevní synoda, na níž bylo
obrazoborectví odsouzeno jako blud a jeho vyznavači postiženi
klatbou. Na památku synody byl zaveden v řecké církvi zvláštní
svátek, tzv. „neděle pravé víry“ (řec. hé kyriaké tés
orthodoxias); tento svátek se dosud koná první neděli postní
(slov. Toržestvo Pravoslavija). Nelze pochybovat, že k disputaci
Konstantina se sesazeným patriarchou Janem skutečně došlo a že
jím také byla řecky sepsána. Jistě byla obšírnější, než
ji podává ŽK. Tímto zkrácením vznikly jisté nepřesnosti a triviality.
Srov. Grivec, Fontes 177-178. Viz také charakteristiku disputací
Konstantinových u Vavřínka (o. c. 28-29, 66). |
2 –
|
...Dovedeš-li
tohoto mladíka porazit...: Všechny rukopisy mají zde správně
junošu, jen dva: Chilandarský a Lvovský z kláštera
sv. Onufria kladou zdánlivý nepůvodní vokativ junoše
(forma vzniklá záměnou nosovek v středobulharských
textech); z tohoto posledního jej přejal F. Miklošič
do své edice ŽK (1870) a od něho pak F. Pastrnek
(Dějiny 45, 163), který se pokoušel toto chybné pojetí hájit
ještě ve Slavii (III. 141): Si potueris, iuvenis, hunc
convincere... Oba vztahují tato slova na Konstantina, který
měl touto disputací obhájit nárok na profesorskou stolici.
Tento omyl nacházíme též u Dvorníka (Les légendes
353). Srov. Grivec, Fontes 177. |
3 –
|
...jako
nějakého mladíka Nestora...: Jak vyložil již A. Vronov
(Glavnějšie istočniki o. c. str. XXII-XXII) a po
něm V. Vondrák (Studie o. c. 71, 85-86), dále též
P. Lavrov (Kyrylo ta Metodij o. c. 94) a N. K. Nikol’skij
(Izvestija po rus. jaz. i slov. I, 1928, 421), tento mladík
Nestor je sv. Nestor Soluňský,
mučedník známý z legendy o sv. Demetriu Soluňském,
který zvítězil v souboji nad silákem Ljujem, milcem císaře
Maxmiliána; jeho svátek 25. října se připomíná např.
v kalendáři evangeliáře Assemanova (J. Kurz,
Evangeliarium Assemani 250). V. Jagič (ASPh XVIII, 286),
rovněž F. Pastrnek (Dějiny 163) a F. Dvorník
(Les légendes 354) myslili na starce Nestora z Homéra a pokládali
toto jméno za označení starce kat’ exochén. Zmínka o sv.
Nestoru je také v Kánonu sv. Dimitria v písni osmé. |
4 –
|
Ex
20, 4. |
|
Josef Vašica (1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
•
Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|