[Pokračování ...]
Poté vsedl na loď a dal se na cestu do
Chazarska přes Azovské jezero a Kaspijskou bránu kavkazských
hor.1
Chazaři poslali mu v ústrety muže úskočného a vynalézavého,
který se s ním dal do hovoru a pravil mu: „Proč vy
máte takový zlozvyk a ustanovujete místo jednoho císaře
jiného, z jiného rodu? My to však děláme podle rodu“.
Filozof mu pravil: „Vždyť i Bůh místo Saula, který mu nečinil
nic vhod, vyvolil Davida, jemu vyhovujícího, a jeho rod“.
On řekl dále: „Nuže, jak to, že vy držíváte knihy v rukách
a z nich říkáte všechna podobenství? My ne tak, ale
jako bychom spolkli všechnu moudrost, vynášíme ji z prsou a nechlubíme
se písmem jako vy“. Filozof mu řekl: „Na to ti odpovídám:
potkáš-li nahého a on ti řekne: mám množství oděvů a zlata,
uvěříš mu, když ho vidíš nahého?“ I řekl: „Nikoli“.
Filozof na to: „Tak i já ti pravím. Jestliže jsi spolkl všecku
moudrost, tak nám vylož, kolik rodů je do Mojžíše a kolik
let panoval každý tento rod?“ Ale on nemohl na to odpovědět a zmlkl.2
Když tam došel a chystal se
zasednout k obědu u chagana, tázali se ho: „Jaká
je tvá hodnost, abychom tě
posadili na patřičné čestné místo?“ On řekl: „Děda
jsem měl velikého a velmi slavného, stával blízko císaře,
ale svévolně odvrhl slávu mu danou a byl vyhnán. Odešel do
cizí země a zchudl, a tam mě zplodil. Já tedy hledám
někdejší hodnost dědovu a jiné se mi nepovedlo získat.
Jsem totiž vnuk Adamův“.
Oni odpověděli: „Mluvíš důstojně a správně, hosti“.
A od té chvíle počali mu prokazovat víc úcty.3
Chagan se chopil číše a pravil:
„Pijme ve jméno jediného Boha, který stvořil všechno
tvorstvo“. Filozof se také chopil číše a pravil: „Piju
ve jméno jediného Boha a jeho
Slova, jímž stvořil všechno
tvorstvo a jímž nebesa jsou utvrzena, i oživujícího Ducha,
jímž všecka síla jejich trvá“.4
Chagan mu odvětil: „Říkáme
všechno stejně, jen v tom se různíme: vy oslavujete Trojici,
my však Boha jediného podle Písma“. Filozof řekl: „Písmo
hlásá Slovo i Ducha. Prokazuje-li někdo úctu, ale tvého
slova a ducha v úctě nemá, jiný však má v úctě
všechny tři, který z obou je uctivější?“ On řekl: „Který
má v úctě všechny tři“. Filozof mu na to odvětil: „Proto
i my činíme víc, že to osvědčujeme skutky a posloucháme
proroky. Neboť Izaiáš řekl: Slyš mě, Jákobe Izraeli, jehož já
volám, já jsem prvý a já jsem na věky, nyní mne poslal Pán
a Duch jeho“.5
Židé pak, kteří stáli okolo něho,
pravili mu: „Nuže pověz, jak může ženská osoba vměstnat
do svých útrob Boha, na nějž nemůže ani popatřit, neřku-li
jej porodit?“ Filozof ukázal prstem na chagana a jeho
prvního rádce a řekl: „Řekne-li kdo, že první rádce
nemůže chagana pohostit, a řekne-li dále: poslední otrok
jeho může chagana i pohostit, i čest mu prokázat, jak
ho mám nazvat, povězte mi, pomateným, či rozumným?“ Odpověděli
mu: „Ó velmi pomateným“. Filozof jim pravil: „Co
je z celého viditelného tvorstva nejvznešenější?“
Odpověděli mu: „Člověk, neboť je stvořen podle obrazu Božího“.
Opět pravil jim filozof: „Nejsou tedy pitomí ti, kteří praví,
že se Bůh nemůže vměstnat do člověka? A on se přece vměstnal
i v keř i v oblak i v bouři a dým,
když se zjevil Mojžíšovi a Jobovi. Jak by byl mohl léčit
někoho jiného než toho, kdo byl nemocen? Propadlo-li tedy lidské
pokolení zkáze, od koho jiného by se mu mohlo dostat obnovy,
ne-li od samého tvůrce? Odpovězte mi: Cožpak lékař, chce-li přiložit
náplast nemocným, přiloží ji na strom či na kámen? A dokáže
tím člověka vyléčit? A proč Mojžíš vztáhl ruce a Duchem
svatým řekl ve své modlitbě: V hromobití kamenném a hlasu
polnice již se nám nezjevuj, Hospodine milosrdný, ale odejmi hříchy
naše a usídli se v našem nitru?
Neboť tak praví Akvilas“.6
Tak se rozešli od oběda a určili den, kdy si o tom všem
pohovoří.
[Pokračování ...]
Život
sv.
Konstantina-Cyrila (kap.
IX).
Poznámky:
|
Josef Vašica
(1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
•
Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
|