ŽIVOT
SV. METODĚJE
VIII |
[Pokračování ...].
Kocel vypravil poselství k apostolikovi1
a prosil,
aby mu postoupil blaženého našeho učitele Metoděje.2 A apostolik
řekl: „Nejen tobě samému, ale všem těm
krajům slovanským jej posílám jako učitele od Boha a
od svatého apoštola Petra, prvého náměstka3 a klíčníka království
nebeského“.
A když jej poslal, napsal tento list:4
„Hadrián, biskup a sluha Boží, Rostislavu5
a Svatopluku a Kocelovi. Sláva
na výsostech Bohu a na zemi pokoj, v lidech dobrá
vůle. (Následuje opis listu).
(Obsah papežova listu z
roku 869 viz dokumenty: „Gloria
in excelsis Deo“).
I přijal
jej Kocel s velikou úctou a vypravil jej znova k apostolikovi s
dvaceti urozenými muži, aby mu jej vysvětil na biskupství v
Panonii6 na stolec svatého apoštola Andronika, jednoho ze sedmdesáti.
Což se i stalo.
[Pokračování ...].
Život sv. Metoděje
(kap. VIII).
Poznámky:
|
1 –
|
...poselství
k apostolikovi: Obě legendy ŽK i ŽM užívají často pro označení
římského papeže termínu apostolik (lat. apostolicus). Srov. pozn.
k 17. kap. ŽK. |
2 –
|
...učitele
Metoděje... jako učitele od Boha: Termín učitel má zde význam
speciální zvláštního úřadu a poslání, totiž legáta
apoštolské stolice pro slovanské kraje. Citovaná slova
apostolikova jsou pravděpodobně úryvkem listu papeže Hadriána II.
Kocelovi, který se nám jinak nedochoval (F. Grivec, Dve
pismi papeže Hadriana II. knezu Koclju in Hadrianov slog.
Glasnik Muz. družtva za Sloveniju XXII, 1941, 65 až 67; týž,
Fontes 225).
Papež Hadrián II. Metoděje
ustanovil papežským legátem
pro všechny země slovanské. Tedy nepochybně i pro Čechy
(pozn. PŠ). Viz mapka: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. |
3 –
|
...prvého
náměstka: Slov. prьvago
nastolьnika
je překlad řec. prótothronos. Výraz nastolьnik
značí tolik co nástupce, následník, v tomto významu
např. v 17. kap. ŽK. O sv.
Petru se mi zdá nejvhodnější překlad: první náměstek
(Kristův) jako hlava církve. M. Kos (RAZ II, 1944,
275n) našel v listech papeže Mikuláše I. překlad
tohoto řec. termínu: primus sessor. Srov. Grivec,
Fontes 225. |
4 –
|
...napsal list: Tento list Hadriána II. z roku
869, zachovaný toliko v slovanském znění v ŽM VIII a v Chvalořeči
o sv. Cyrilu a Metoději, zde stručněji, byl brán v pochybnost, ale novější bádání dokazuje jeho pravost po stránce
diplomatické i obsahové, i když při
literárním zpracování a překladu byl místy poněkud upraven; Grivec
předpokládá,
že list napsaný latinsky byl přeložen do řečtiny
a slovanštiny. Podle Chvalořeči o Cyrilu a Metoději
jde tu o dva
listy papeže Hadriána II.: v prvním se Metoděj ustanovuje „učitelem“ –
hodností, kterou lze srovnat s hodností apoštolského legáta – ve
druhém pak arcibiskupem panonským. V Chvalořeči jsou
obě dvě události shrnuty v jedno. ŽM uvádí jen první list. |
5 –
|
Z oslovení je patrné, že papežův
list se do rukou Rostislavových dostal. Životopis byl sepsán až
po Metodějově smrti (†885) v roce 886 za vlády
Svatoplukovy (pozn. PŠ). |
6 –
|
...aby mu jej vysvětil
na biskupství v Panonii: Zřízením samostatné diecéze
panonské se sídlem v Sirmiu neboli Srěmu (Srěmská Mitrovica), které tehdy
patřilo do Bulharska, byla zároveň obnovena práva
papežská nad touto částí Illyrika, což vzbudilo odpor nejen v Byzanci,
ale i u bavorského episkopátu, pokládajícího
toto území za svou doménu. Titul sv.
Andronika (Řím 16, 7) se zakládá na tom, že tento učedník –
podle tradice – Kristův byl prvním biskupem v Panonii se sídlem
v Sirmiu. Ještě v roce 873 vybízí Jan VIII.
srbského knížete Montemera (Mutimíra), aby se připojil k srěmské
diecézi Metodějově (srov. otisk tohoto listu u Grivce,
Fontes 71). K tomu však již nedošlo. Metoděj po smrti
Kocelově omezil svou činnost na Moravu. Srov. též Grivec,
Sllovenski knez Kocelj (1938, 179); týž, Konstantin u. Method
o. c. 104, 130. |
|
Josef Vašica
(1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 144-145.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|