ŽIVOT
SV. METODĚJE
XVII |
[Pokračování ...].
A tak když kolem pozutínal všechny viny1
a zacpal
ústa mnohomluvných,2
běh života dokonal, víru zachoval a očekával
korunu spravedlnosti. A poněvadž se tak zalíbil Bohu a byl jím
milován, počal se přibližovat čas, aby přijal odpočinutí od
utrpení a odměnu za mnohé své námahy.3 I otázali se ho: „Koho
pokládáš, otče a ctihodný učiteli, mezi svými učedníky za
hodného, aby se stal tvým a tvého učení nástupcem?“ Metoděj
ukázal jim na jednoho ze svých spolehlivých učedníků, zvaného
Gorazd, a řekl: „Je to muž
svobodný a z vaší země, dobře obeznalý v latinských knihách
a zbožný.4
To budiž Boží vůle a vaše láska, jakož i má!“
Když se na Květnou neděli shromáždil
všechen lid, vešel Metoděj do
chrámu, a poněvadž byl nemocen, vyslovil požehnání císaři5 a knížeti i duchovenstvu a lidu, a řekl: „Opatrujte mne, dítky,
do třetího dne“. Tak se i stalo. Když svítalo na třetí den,
řekl naposled: „V ruce tvé, Pane, poroučím svou duši“.6 Zesnul
v rukách kněží v šestý den měsíce dubna v třetí
indikci roku šest tisíc tři sta devadesát
tři od stvoření světa (tj. 6. dubna
885).7 Učedníci jej zavinuli do rubáše a učinili mu důstojné
pocty, smuteční obřady vykonali latinsky, řecky a slovansky a pochovali jej v katedrálním chrámu.8
I přidružil se k svým otcům a patriarchům a prorokům a apoštolům,
učitelům a mučedníkům.9 Lidí pak se sešel nesčíslný zástup,
provázeli jej se svícemi a oplakávali dobrého učitele a pastýře,
mužské pohlaví i ženské, malí i velcí, bohatí i chudí, svobodní i otroci, cizí i tuzemci, nemocní i zdraví, všichni
toho, který se stal všechněm vším, aby všechny získal.10
Ty pak z výše, svatá a ctihodná hlavo,11 shlédni svými
přímluvami na nás, kteří toužíme po tobě, a zbav své učedníky
od všelikého nebezpečí a rozšiřuj učení, kacířstva však
vyhlaď, abychom zde žili důstojně podle svého povolání a potom
stanuli s tebou, tvé stádo, po pravé straně Krista Boha našeho
a přijali od něho život věčný. Jemu zajisté náleží sláva
a čest na věky věků. Amen.
Život sv. Metoděje
(kap. XVII).
Poznámky:
|
1 –
|
...A tak když kol kolem pozutínal všechny viny:
Slovanské partic. praet. otsěkъ
(od slovesa otъsěšti, otъsěko),
tj. odseknuv, uťav, má zde význam vyobcovav, jako v témž
ŽM kap. 7 ke konci: Makedonija otsěъše
– vyobcovali Macedonia. Ponechávám v překladu na tomto místě
obrazné rčení slovanské, za kterým se tají tragika posledních
let Metodějových, kdy byl nucen vyslovit exkomunikaci proti svému
sufragánu Wichingovi a jeho stoupencům, mezi nimi i proti
Svatoplukovi, jak svědčí řecká legenda o Klimentu Bulharském
(N. Tunickij, Sv. Kliment ep. slovenskij, Serg. Posad 1913,
76-78), list papeže Štěpána V. Svatoplukovi (koncem roku
885; viz Pastrnek Dějiny 264; Grivec, Fontes 76) a také
Kristiánova legenda (J. Pekař, Die Wenzels- und Ludmila-Legenden
u. die Echtheit Christians, 1906, 91). Srov. též Grivec,
Fontes 236 p. 1. |
2 –
|
...zacpal
ústa mnohomluvných: Rčení „zacpat ústa mnohomluvných“
v byzantské liturgii značí odsoudit kacířství (Grivec,
Fontes 236 p. 1). Srov. v ŽK
kap. 18: Zbav je ... mnohomluvného rouhavého jazyka
kacířského. Místo „mnohomluvných“ (řec. polyglótos),
mohlo by se říci „žvanivých“. |
3 –
|
Ž
62, 12; 2Tm 4, 7n; Mdr 4, 10; Zj 14, 13. |
4 –
|
...Gorazd... dobře
obeznalý v latinských knihách: Ohledy na mocenské poměry a snaha vyhnout se konfliktům vedly Metoděje k tomu, že doporučil
za svého nástupce Gorazda, který dobře byl vzdělán
nejen v slovanském a řeckém jazyku, ale i v latině. Sám jej
nemohl ustanovit svým nástupcem, bylo to výslovně
zakázáno 23. kánonem Antiochijským, který je také obsažen
v VI. titulu Metodějova nomokánonu. Jestliže v instrukci biskupu Dominikovi a kněžím Janu a Štěpánovi, kteří
byli posláni koncem roku 885 na Moravu uspořádat
tamní církevní poměry, se praví (cap. XIV): Successorem, quem
Methodius sibimet contra omnium sanctorum
patrum statuta constituere praesumpsit, ne ministret, nostra apostolica auctoritate
interdicite, donec
suam nobis praesentiam exhibeat et causam suam viva voce exponat –
(Nástupci [Gorazdovi], kterého se Metoděj
odvážil ustanovit proti všem ustanovením svatých otců, zakažte
naší apoštolskou mocí vykonávat úřad, dokud
se nám sám osobně nepředstaví a svou záležitost nevysvětlí
živým slovem) – podle něhož v římské kurii pokládán
byl Gorazd za biskupa ustanoveného Metodějem a patrně i vysvěceného, možno si to vysvětlit jen klamnými
informacemi Wichingovými. V slovanských a řeckých pramenech není
Gorazd nikde označen jako biskup. Je uctíván
mezi tzv. svatými sedmipočetníky (řec.
hoi hagioi heptarithmoi), k nimž náleželi kromě Konstantina-Cyrila a Metoděje Kliment, Naum, jeho rodný bratr
a spolupracovník v Ochridě, Gorazd, Sava a Angelar. Gorazd
byl od wichingovců vězněn a mučen a zahynul
(?) za tohoto pronásledování. Jsou
sice zprávy o klášteře sv. Gorazda poblíž
albánského města Berata (Arnaut-Bělgrad), ale to se zakládá na záměně jména Gorazdova s Erasmem, který
byl apoštolem tohoto kraje; nebo o jeho ostatcích v katedrálním chrámu beratském, což rovněž nespočívá
na tradicích zaručených (J. Vašica 1966, s. 254).
O tom, že by mezi vězněnými
a mučenými „sedmipočetníky“ byl i Gorazd, však nemáme zprávu.
Ani o Gorazdově smrti
se nic určitého neví a je docela dobře možné,
že odešel k Bořivojovi do Čech. Je tu totiž jistá možnost,
že Gorazd byl Rostislavův syn a tudíž Bořivojův bratr – viz „Rodokmen
Mojmírovců“. Nebylo by nijak neobvyklé, že mladšímu synu
panovníka byla určena církevní dráha. Za svého nástupce si
jej Metoděj vybral patrně i z tohoto důvodu. V Kosmových anagramech,
pokud je lze pokládat za seriózní a spolehlivé, je na několika
místech biskup Gorazd ztotožněn
s knězem Učenem, působícím na Budči, pod jehož
vedením se mladý kněžic
Václav měl učit rozumět knihám latinským (Crescente,
II. stsl. legenda). Podle I. stsl. legendy
Ludmila dala Václava „vyučit v knihách slovanských pod
vedením kněze, a on si dobře osvojil jejich
smysl“. Přitom D. Třeštík (1997, s. 364-366) vyslovil názor, že
Ludmila bydlela na Budči. Pak
by knihám staroslověnským i latinským učil Václava na Budči tentýž
vzdělaný kněz Gorazd-Učen,
„dobře obeznalý v latinských knihách“ (pozn. PŠ). |
5 –
|
...vyslovil
požehnání císaři...: Tento překlad slov. kazavъ
blgdati zdá se mi správnější než ten, který jsem
podal v knize Na úsvitu křesťanství 1942, 53: kázal
žehnati, což akceptuje např. V. Tkadlčík ve Slavii
(32, 1963). Místo toto působí značné interpretační potíže,
jak znovu upozornil J. Kurz ve Slavii 30, 1961, 350. Přijímám
Šafaříkovo rozdělení slova kazavъ
v kaza vъ
(Život sv. Methodia 1851, 10), ale nemyslím, že by smysl
byl: „Method, kázaje, žehnal císaře...“. Opírám se o rčení
v 2. lekci Novljanského hlaholského brevíře v officiu
sv. Cyrila a Metoděje, kde se praví, že apostolikь
filosofa v’ blagoe iměše, tj. že papež filosofu byl
nakloněn, že mu přál. Podobný frazeologický útvar je i zde:
vъ
blago dati carja, ve významu staročeského blahati
– blahořečiti, benedicere (J. Gebauer, Slovník
staročeský I, 58), což se dá přeložit: blahořečil,
vyslovil požehnání císaři, nebo: přál všeho dobra císaři
apod. |
6 –
|
L
23, 46; Ž 30, 6. |
7 –
|
Arcibiskup Metoděj zemřel
roku 6393 byzantské mladší éry (II), tj. 6.
dubna 885: 6393 – 5508 = 885.
Srovnej „Granum“ k
roku 900 (A) (pozn. PŠ). |
8 –
|
...v katedrálním
chrámu: Podrobnější údaj o místě, kde Metoděj byl
pohřben, se čte v staroslověnském krátkém prologu o Cyrilu
a Metoději (Lavrov, Materialy 101): „Leží ve velikém
chrámu moravském po levé straně ve stěně za oltářem
svaté Bohorodičky“. Vysvětlení této zprávy proložní
legendy věnoval J. Cibulka obšírnou studii: První tři
velkomoravské kostely objevené na hradišti u Mikulčic,
jejich význam a otázka Metodějova hrobu (Soluňští
bratři, Praha 1962, 87-159; 2. vyd. 1963, 85-157). Je
tam zvláštní kapitola „Hrob ve stěně“ (121-128, 2. vyd.
119-126). Znovu se k této otázce vrací v článku:
Grossmährische Kirchenbauten (v Sborníku: Sancti
Cyrillus et Methodius, Leben und Wirken, Praha 1963, 57-58).
Mikulčický kostel B, který měl takový hrob „ve zdi“,
se datuje asi z 1. čtvrtiny 9. století; byl v něm
pohřben patrně nějaký velmož. Nejde tu o hrob v samé
zdi (stěně), která bývala jen asi 60 cm silná, nýbrž
o zvláštní přístavek na severní straně kněžiště.
Kde stál tento katedrální chrám Metodějův, legenda
nepraví. Je pravděpodobno, že to bylo někde v blízkosti
Velehradu na Moravě. Dosud však přes veliké úspěchy
archeologických vykopávek nepodařilo se najít nějaký
objekt, který by mohl být pokládán za jeho pozůstatek. V poslední
době obrací se pozornost archeologů k „biskupskému
chrámu“ v Uherském Hradišti-Sadech, který patří
„k nejvýznamnějším lokalitám z doby
velkomoravské vůbec“ (V. Hrubý, Staré Město –
Velehrad, ústředí z doby Velkomoravské říše, Praha
1964, 25n) a mohl by být místem pohřbu Metodějova.
Jeho průzkum však ještě není ukončen. (J. Vašica
1966, s. 254-255).
Místo Metodějova hrobu se dosud
nepodařilo bezpečně určit. L. Galuška (1996, s. 118-122, 125) vyslovil
hypotézu, že
původní Metodějův hrob se nacházel v chrámu církevního komplexu na sadské výšině
u Uherského Hradiště, kde byl pak později nejspíš pohřben i moravský král Svatopluk (hrob
12/59 uprostřed samostatné hrobní kaple) (pozn. PŠ). |
9 –
|
Sk
13, 36; 1Mak 2, 69. |
10 –
|
1K
9, 22. |
11 –
|
...Ty
pak z výše, svatá a ctihodná hlavo: Tato hymnická
invokace oslaveného Metoděje je složena, jak ukázal
Dragutin Kostić (BZS 7, 1937-8, 209) veršem 15- a 13-slabičným.
Grivec (Fontes 238) našel její látkovou předlohu u Řehoře
Naziánského, Athanasia a Basilia, a také v některých
životopisech světců, jako Nikefora a Metoděje,
patriarchů cařihradských. Také v řecké legendě o Klimentu
Velickém (srov. L. N. Tunickij, Grečeskoje
prostrannoje žitije sv. Klimenta Slovenskogo, 1918, 136-8)
lze pozorovat vzdálený ohlas tohoto patetického zakončení
Života Metodějova. |
|
Josef Vašica
(1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“.
Dle současného stavu poznání.
„Rodokmen Karlovců“.
„Komonitorium papeže Štěpána
V. (886)“.
„Život Klimenta, biskupa Bulharů“.
„Kosmovy anagramy“.
Kroniky: „Granum k
roku 900 (A)“ (po přepočtu 885).
Literatura:
•
Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 209.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
Velkomoravské. MZM, Brno 1996.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|