[Pokračování ...].
Filozof opět usedl s chaganem a pravil: „Jsem tu
jistě mezi vámi jediný člověk bez příbuzenstva a přátel
a disputujeme o Bohu, v jehož rukou je všecko, i naše
srdce. Ať tedy za tohoto našeho rozhovoru ti z vás, kteří
jsou mocni ve slovech, vysloví svůj souhlas s tím, čemu
rozumějí, a čemu nerozumějí, ať se otáží a my jim
to vyložíme“. Židé na to odpověděli: „I my zachováváme
v Písmu slovo a ducha. Pověz nám, který zákon dal Bůh
lidem dřív, Mojžíšův, či ten, který vy zachováváte?“
Filozof řekl: „Ptáte se proto, že vy zachováváte první zákon?“
Odpověděli: „Ovšem, poněvadž třeba zachovávat ten první“.
Filozof řekl: „Chcete-li zachovávat první zákon, pak se
naprosto vzdejte obřízky“. Oni pravili: „Co tím chceš říci?“
Filozof řekl: „Povězte mi bez okolků: byl dán první zákon v obřizce,
či v neobřízce?“ Odpověděli: „Myslíme, že v obřízce“.
Filozof řekl: „Cožpak nedál Bůh, po přikázání a pádu
Adamově, ještě dříve zákon Noemovi a nenazval ten zákon
úmluvou? Vždyť přece řekl k němu: Hle, já učiním s tebou
a s potomstvem tvým a s veškerou zemí úmluvu
svou1 sestávající z trojího přikázání; a dál:
Jezte všechno, i travnaté byliny, cokoli je pod nebem a cokoli
na zemi a cokoli ve vodách, toliko masa s krví, v níž
je život, nejezte; a dále: Kdo proleje krev člověka, buď
prolita jeho vlastní krev místo ní.2
Proč tedy proti tomu tvrdíte,
že zachováváte první zákon?“ Židé mu odpověděli: „Zachováváme
první zákon Mojžíšův, ale tento Noemův nenazval Bůh zákonem,
ale úmluvou, tak jako rozkaz již dříve daný člověku v ráji,
kdežto Abrahamovi daný nazval jinak, obřízkou, a ne zákonem.
Něco jiného je zákon a něco jiného úmluva, a Stvořitel
obojí nazval rozdílně“. Filozof jim odpověděl: „Na to já vám
řeknu tolik: že úmluva se nazývá zákonem, neboť Bůh řekl
Abrahamovi: Dám svůj zákon ve vašem těle, a nazval to také
znamením: aby bylo mezi mnou a tebou.3
A týž Bůh volá
opět k Jeremiášovi: Poslouchej této úmluvy, a k mužům
Judovým a těm, kteří žijí v Jeruzalémě, dí,
promluvíš a řekneš jim: Takto mluví Pán Bůh Izraelův:
Proklet buď člověk, který neposlouchá slov této úmluvy,
kterou jsem přikázal vašim otcům v den, kdy jsem je vyvedl
ze země egyptské“.4
Židé na to odpověděli: „I my trváme
na tom, že se zákon nazývá též úmluvou. A všichni, kdo
zachovávali zákon Mojžíšův, zalíbili se Bohu, a i my,
kteří jej zachováváme, doufáme, že to platí též o nás,
ale vy jste si stanovili jiný zákon a šlapete po zákonu Božím“.
Filozof jim pravil: „Jednáme správně, neboť kdyby Abraham
nebyl přijal obřízku, ale držel se úmluvy Noemovy, nebyl by býval
nazván přítelem Božím. Ani Mojžíš, když potom později
napsal zákon, nedržel se prvního. Stejně činíme i my
podle jejich příkladu a zachováváme zákon, který jsme od
Boha přijali, aby Boží příkaz zůstal pevný. Vždyť když dal
Bůh Noemovi zákon, neřekl, že dá ještě nějaký jiný, ale že
potrvá v duši živé na věky,5 ani podruhé, když dával přislíbení
Abrahamovi, neoznámil mu, že dá jiné Mojžíšovi. Jak tedy vy
zachováváte zákon? A Bůh Ezechielem volá: Změním jej a dám
vám jiný zákon. Jeremiáš pak dí zjevně: Hle přicházejí
dny, praví Hospodin, a ujednám s domem Judovým a domem
Izraelovým novou úmluvu, ne podle úmluvy, kterou jsem ujednal s vašimi
otci za dnů, kdy jsem je ujal za ruku, abych je vyvedl ze země
egyptské, poněvadž ani oni nezůstali věrni mé úmluvě. I pojal
jsem k nim nenávist. Neboť to je má úmluva, kterou ujednám
s domem izraelským po oněch dnech, řekl Hospodin: Dám své
zákony do jejich myšlenek a do jejich srdcí je napíšu a budu
jim Bohem a oni budou mi lidem.6 A opět týž
Jeremiáš dí:
takto praví Hospodin: Zastavte se na cestách a vizte, a tažte
se na věčné stezky Páně a vizte, která cesta je pravá, a po
ní choďte a naleznete očištění pro své duše. I řekli:
Nepůjdeme. Ustanovil jsem nad vámi stráže, slyšte hlas polnice.
I řekli: Nechceme slyšet. Proto uslyší pohané a ti,
kdo u nich pasou stáda. A hned dále: Slyš, země, hle,
já uvedu zlo na tento lid, ovoce to jejich odvrácení, poněvadž
mých slov nedbali a zákon můj, který hlásali proroci,
zavrhli.7
Že však zákon přestává, dokážu vám jasně nejen tímto
jediným způsobem, ale i mnohými jinými důkazy a z proroků“.8
[Pokračování ...].
Život
sv.
Konstantina-Cyrila (kap. X / 1. část).
Poznámky:
|