[Pokračování ...].
Židé mu odpověděli: „Každý Žid to ví, že se
tak opravdu stane, ale čas pomazaného posud nepřišel“. Filozof
jim řekl: „Proč se na to odvoláváte, ačkoli vidíte, že
Jeruzalém je rozbořen a že oběti přestaly a vše se
naplnilo, co o vás proroci předpověděli? Vždyť Malachiáš
volá zřejmě o vás: Nemám ve vás zalíbení, praví všemohoucí
Pán, oběti z vašich ruk nepřijmu, poněvadž mé jméno je
oslavováno u národů od východu slunce až na západ a na
každém místě se mému jménu přináší čistá oběť, neboť
veliké je mé jméno u národů, praví všemohoucí Pán“.1
Oni řekli: „Aj, co pravíš! Všechny národy budou v nás
požehnány a obřezány v městě Jeruzalémě!“
Filozof řekl: „Kterak tedy Mojžíš praví: Poslechnete-li a uvolíte
se ve všem zachovávat zákon, budou vaše hranice od Rudého až
po moře Pelištejské a od pouště po řeku Eufrat?2
My národové
však docházíme požehnání v semeni Abrahamově, jež vzešlo
z kořene Jesse a bývá nazýváno očekáváním národů
a světlem celé země i všech ostrovů. A proroci
slávou Boží osvícení zdaž nevolají mocně po tomto zákonu a místě?3
Zachariáš dí: Raduj se velmi, dcero Sionská, hle, tvůj
král přichází k tobě tichý, sedící na oslím
hříběti, zrozeném z podjařmenice. A dále: Rozdrtí
oruží Efremu a koně z Jeruzaléma a bude zvěstovat
pokoj národům, a moc jeho od kraje země až na konec světa.
Jákob pak řekl: Nebude chybět kníže Judovi ani vůdce z ledví
jeho, dokud nepřijde ten, jemuž to přísluší, a ten jest očekáváním
národů. Vidíte, že to vše je skončeno a naplněno, koho
jiného čekáte?4
Daniel zajisté poučen andělem řekl: Sedmdesát
neděl do Krista Vůdce, to jest čtyři sta devadesát let, aby
bylo zpečetěno vidění a proroctví. Jaké myslíte, že
bylo železné království, o kterém se Daniel zmínil při
soše?“5 Odpověděli jemu: „Římské“.
Filozof se jich otázal:
Kdo je ten kámen, který utrhl z hory bez lidské ruky?“
Odpověděli: „Pomazaný“.6 A dále řekli: „Vyvodíme-li
z proroků i z jiných věcí, že už přišel, jak
ty pravíš, jak to že římské království doposud drží svou
moc?“ Filozof odpověděl: „Nedrží, neboť už pominulo, stejně
jako ostatní podle předobrazu sochy. Vždyť naše království
není římské, nýbrž Kristovo,7
jak řekl prorok: Bůh nebeský
vzbudí království, jež na věky nezahyne, a království
jeho nebude jinému lidu ponecháno. Potře a rozvěje všechna
království, ono však zůstane na věky.8 Což to není křesťanské
království, které se nyní nazývá Kristovým? Ale Římané se
oddávali modloslužbě. Tito však, kteří kralují ve jménu
Kristově, jsou ten z toho, onen z onoho národa a plemene,
jak též naznačuje prorok Izajáš, když k vám praví:
Ostavili jste své jméno na prokletí mým vyvoleným a vás
pobije Hospodin, ale těm, kdo jemu slouží, bude dáno nové jméno,
které bude blahoslaveno po celé zemi, neboť budou blahoslavit
pravého Boha, a ti kteří přísahají na zemi, budou přísahat
při Bohu nebeském. Cožpak se nesplnily předpovědi všech proroků
řečené zřejmě o Kristu? Neboť Izajáš líčí jeho
zrození z Panny, když praví takto: Hle, Panna počne v životě
a zrodí syna, a nazvou jeho jméno Emanuel, což se vykládá
»s námi Bůh«.9
A Micheáš řekl: A ty, Betléme,
země Judova, nejsi nijak nejmenší mezi vladaři Judovými, neboť
mi z tebe vzejde vůdce, který bude vládnout mému lidu
izraelskému, jeho původy jsou od počátku ode dnů věčnosti.
Proto vydá ji až do času, kdy pracující ku porodu porodí.10
Jeremiáš pak dí: Ptejte se a vizte, zda porodila hocha, poněvadž
den ten je veliký jako žádný jiný, a doba úzkostná bude
to pro Jakuba, ale bude od toho vysvobozen. A Izajáš dí: Dřív
než pocítila bolesti, porodila, dřív než došlo k rození,
unikla trýzni a porodila hocha“.11
Židé namítali dále: „My jsme ze Sema, požehnané
je potomstvo, požehnaní otcem Noemem, vy však nejste“. I to
jim vyložil: „Požehnání vašeho otce není nic jiného než
jen chvála Boha, jeho však (Sema) se nic netýká, neboť zní
takto: Požehnán buď Hospodin, Bůh Semův“.12 K Jafetovi však,
od něhož my pocházíme, řekl: „Ať Hospodin rozjaří Jafeta a ať
obývá ve stanech Semových“. A pak jim podával důkazy z proroků
a z jiných knih a nenechal jich, dokud sami neřekli:
„Tak tomu jest, jak ty pravíš“. Opět pak řekli: „Jak to,
že vy, kteří máte naději v člověka, děláte, jako byste
byli požehnáni, ale Písmo takového člověka proklíná?“
Filozof odpověděl: „Cožpak David je proklet, či požehnán?“
Řekli: „Ba velmi požehnán“. Na to filozof: „Nuže, i my
doufáme v téhož jako on. Neboť řekl v žalmech: Člověk
zajisté mého pokoje, v něhož jsem doufal.13 Člověk ten jest
Kristus Bůh. Toho však, kdo doufá v pouhého člověka, pokládáme
i my za prokletého“.
[Pokračování ...].
Život
sv.
Konstantina-Cyrila (kap. X / 2. část).
Poznámky:
|
1 –
|
Mal
1, 10-11. |
2 –
|
Dt
11, 22; 24. |
3 –
|
Iz
11, 1; Gn 49, 10; Iz 49, 1; 6. |
4 –
|
Za
9, 9; Za 9, 10; Gn 49, 10. |
5 –
|
Da
9, 24. |
6 –
|
Da
2, 45. |
7 –
|
...Vždyť naše království
není římské, nýbrž Kristovo: Konstantin-Cyril nazývá tu upřílišněně
byzantskou říši královstvím Kristovým. Slova Daniele
proroka (2, 44) nevztahují se na křesťanský stát, nýbrž
na království nebeské, království Boží, tj. na církev.
Shora v kap. 6 nazývá Konstantin-Cyril byzantskou
říši královstvím římským, zde však zdůrazňuje, že
není totožné s pohanskou říší římskou, nýbrž
že je křesťanské (Grivec Fontes 191, p. 5). |
8 –
|
Da
2, 44. |
9 –
|
Iz
65, 15n. |
10 –
|
Mi
5, 2-3. |
11 –
|
Jr
30, 6-7; Iz 66, 7. |
12 –
|
Gn
26, 7. |
13 –
|
Ž
40, 10. |
|