ŽIVOT
SV. METODĚJE
XII |
[Pokračování ...].
To vše nestrpěl starý nepřítel,
závistivý lidskému pokolení, a podnítil některé proti němu
jak Dathana a Abirona1 proti Mojžíšovi, jedny zjevně a druhé
potají. Byli to lidé nakažení bludem
iopatorským,2 kteří slabší
odvraceli k sobě z pravé cesty a říkali: „Nám dal papež
moc3 a jeho poroučí vyhnat ven i jeho učení“. Shromáždili pak
všechen moravský lid a nařídili přečíst před nimi list, aby
sami slyšeli jeho vyhnání. Lidé, jak bývá jejich zvykem, všichni
se rmoutili a bědovali, že ztrácejí takového pastýře a učitele,
kromě slabochů, jimiž lest zmítala jako vítr listím. Když však
četli list apostolikův,4 našli tam psáno:
„Náš bratr Metoděj
je svatý a pravověrný a koná dílo apoštolské, v jeho rukou
jsou od Boha a od apoštolského stolce všechny
slovanské kraje,5 aby koho
prokleje, byl proklet, a koho posvětí, byl posvěcen“.6 I zastyděli
se a s hanbou se rozešli jako mlha.
[Pokračování ...].
Život sv. Metoděje
(kap. XIII).
Poznámky:
|
1 –
|
...jako
Dathana a Abirona: Zmínka o těchto vzbouřencích proti Mojžíšovi
(Nu 16, 1) je svědectvím, že otázka Filioque, o níž
je dále řeč, se chápe spíše jako věc církevní disciplíny
(srov. O. Polách v histor. sborníku Matice Slov. IV,
1947, 287). |
2 –
|
...lidé
nakažení bludem iopatorským: Blud iopatorský
neboli hyiopatorský (z řec. hyios = syn a patér =
otec) ztotožňoval nebo směšoval první božskou osobu (Otce) v Trojici s osobou druhou (Synem). Takovou herezí iopatorskou byl již
v 3. století modalismus
Sabelliův. V době cyrilometodějské užil patriarcha Fotios
tohoto starého výrazu v novém smyslu o vsouvání Filioque do kreda (qui ex
Patre Filioque procedit), že Duch svatý vychází z Otce i Syna. Toto
vsouvání se začalo právě tehdy na západě ve
franské církvi, nikoli však v Římě, a Řekové v tom viděli
obnovení sabellianského hyiopatorského bludu. Na
Moravě o to vznikl prudký spor. Stanovisko Metodějovo bylo v té
věci uznáno v Římě za správné. |
3 –
|
...Nám
dal papež moc: Byl to Metodějův sufragán Wiching, který
stál v čele opozice proti němu, a jak víme z listu
Jana VIII., z roku 881, neostýchal se bojovat proti
Metodějovi podvrženým listem papežovým, o jakém se
zmiňuje ŽM na tomto místě (Grivec, Fontes 232, p. 4). |
4 –
|
...list
apostolikův: Je to bula Jana VIII., vydaná v červenci
880 knížeti Svatoplukovi, počínající slovy: Industriae
tuae, v níž se slavnostně dosvědčuje správnost
nauky Metodějovy a potvrzují se všechny výsady dříve
mu udělené, mezi nimi též užívání slovanské řeči v bohoslužbě.
Text této buly je otištěn u Pastrnka (Dějiny
255-257), u Grivce (Fontes (72-73); faksimilované vydání
pořídil J. Vajs, Joanis VIII. PP. epistolae ad
Svatopluk principem et Methodium archiepiscopum (Řím 1924). |
5 –
|
Metoděj je tu znovu jmenován apoštolem
všech Slovanů (pozn. PŠ). |
6 –
|
Nu
22, 6. |
|
Josef Vašica (1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 162.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|