REGINO Z
PRÜMU
K ROKU 876
(Dosavadní vévodství
Čechů se stalo součástí království Moravanů) |
[Pokračování
...]
[Po smrti Ludvíka Němce]1
se zmínění tři bratři sešli v místě, které se nazývá
Schwala, a tam si rozdělili otcovskou říši: Karloman2
dostal Bavory, Panonii a Karnuntum, jež se chybně nazývá Karantánie,
a rovněž i království Slovanů, Čechů
a Moravanů,3
Ludvík východní
Franky, Durynky, Frísko a část království Lotarova, konečně
Karlovi připadla Alamanie ...
Regino z Prümu,
Kronika k roku 876.
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
Ludvík II. Němec (*okolo 805),
syn císaře Ludvíka I. Pobožného (814-840), bavorský král (od
826/833), východofranský král (840-876). Třemi
bratry jsou tu míněni tři synové Ludvíka Němce: Karloman, Ludvík III.
Mladší a Karel III. Tlustý (viz Rodokmen
Karlovců).
|
2 –
|
Karloman (*před 830), nejstarší
syn Ludvíka II. Němce, východofranský král (876-880).
|
3 –
|
Regino k roku 876, 112: „Carolomannus
sortitus est Baioariam. Pannoniam et Carnutum, quod corrupte Carantanum
dicitur, nec non et regna
Sclavorum, Behemensium et
Marahensium...“.
„Připojení
druhého království“ ke království Svatoplukovu připomíná
Regino v kronice znovu k roku 890.
Nejde o nic jiného než o ovládnutí „českého vévodství“ Svatoplukem,
králem Moravanů, před rokem 875. Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Ale už
předtím se Slované čeští poddali moravskému králi-oráči
Rostislavovi, jak ve své přemyslovské pověsti zaznamenal
Kristián (hadačku-pannu – personifikaci Čech – dali za
manželku nalezenému oráči: sňatek krále se zemí, Vládou)
a jak je také zaznamenáno na znojemské malbě (viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec).
Moravský arcibiskup Metoděj byl od
roku 870 držen bavorskými biskupy v klášteře (patrně Reichenau) až
do
roku 873, kdy ho museli na zásah papeže Jana VIII.
propustit. K tomu viz L. E. Havlík (1992, s. 162n). Aby
mohl dostát svým povinnostem, musel začít
uplatňovat svá práva arcibiskupa a apoštolského legáta pro
všechny
země slovanské (Život sv. Metoděje, kap. X).
Nejspíš proto se roku
874 uskutečnilo jednání Svatoplukova kancléře, kněze Jana
z Benátek, s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu,
jehož se účastnili i jeho synové Karloman a Ludvík, na němž,
po předchozím „doporučení“ výše jmenovaného papeže Jana VIII. při setkání s Ludvíkem Němcem ve Veroně,
bylo dosavadní „vévodství Čechů“ postoupeno moravskému
králi Svatoplukovi, neboť nyní spadalo (jakož i další
slovanské země) do jurisdikce arcibiskupa Metoděje.
Proto roku 875 již mohl moravský
kníže Bořivoj, Svatoplukův bratranec (viz Rodokmen
Mojmírovců) a současně jeho legát a místodržící v Čechách, usednout
na pražský stolec, aniž by to pak za Svatoplukova života vyvolalo
nějakou
zvláštní pozornost franských analistů.
|
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen
Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen Karlovců“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Historie:
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
Historie:
„Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
218-219.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997, s. 191, 520 pozn. 79. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|