19. VELKOMORAVŠTÍ
KRÁLOVÉ
ROSTISLAV A SVATOPLUK
V PÍSEMNÝCH PRAMENECH
OD KONCE DESÁTÉHO*
DO
PATNÁCTÉHO STOLETÍ |
Historická
skutečnost |
Kristián
(993) |
Kosmas
(1120) |
Když
slunce
spravedlnosti |
Pulkava
(14. století) |
Granum
(15. století) |
král
Rostislav |
nejmenovaný
kníže a král nábožný1 |
vůbec
se
o něm nezmiňuje |
Svatopluk
I. (primus),
král Moravy5 |
moravský
král Svatopluk7 |
Svatopluk
senior, Deo
devotus rex9 |
král
Svatopluk, Rostislavův synovec |
král
Svatopluk, jeho synovec2 |
Svatopluk,
král moravský
(k r. 894)3 |
Svatopluk
II.
(secundus), jeho synovec6 |
Svatopluk
iuvenis,10 princeps doli
|
kníže
Mojmír II., Svatoplukův
syn |
– |
jeho
synové království drželi po krátký čas4 |
– |
jeho
synové8 spravovali království krátkou dobu |
– |
|
Tabulka
19.
Rostislav
a
Svatopluk,
králové
velkomoravští,
v
písemných
pramenech
od konce 10. do 15. století.
Poznámky:
|
* –
|
V druhé polovině 9. století
byl velkomoravský král Rostislav
nazýván v análech, letopisech i v legendách svým jménem –
např. Fuldské anály (k roku
846, 855, 857,
863, 864,
865, 866,
869, 870,
871), Život
sv. Konstantina-Cyrila (kap. XIV a XV),
Římská legenda, Život
sv. Metoděje (kap. V a VIII),
traktát mnicha Chrabra „O písmenech“,
Chvalořeč o svatém Cyrilu a
Metoději (kap. 12).
Jeho syn Bořivoj byl ještě na počátku 10. století v
legendě „O pustynnike Ivaně“
nazván kníže moravský.
Patrně od založení pražského latinského biskupství začalo být
Rostislavovo jméno zamlčováno (Kristán,
Beatus Cyrillus), nebo
nahrazováno jménem Svatopluk (Diffundente
sole, Pulkava) či Svatopluk
starší (Granum),
v českém mýtu pak jménem Přemysl (Kristián,
Kosmas). Z Bořivoje se
stal potomek onoho Přemysla. Moravský původ pražského
vládnoucího rodu byl nahrazen českým.
|
1 –
|
V 1. kapitole své legendy „Vita et
passio sancti Wenceslai et sancte Ludmile ave eius“ Kristián
popisuje, co vše moravský král Rostislav pro svou zemi vykonal: „Ten
[Metoděj] mnoho snopků do stodoly Krista Pána sklidiv, byl od samého
knížete [Rostislava], který tehdy v končinách těch
panoval a jako vznešený císař celé zemi vládl, ustanoven
nejvyšším biskupem, maje pod sebou sedm téže svatosti biskupů“
(a dále v pozn. 2 níže).
Jeho jméno však neuvádí, ač jej musel znát z Fuldských
análů i ze staroslověnských Životů Konstantina a Metoděje
(viz výše pozn. 1).
|
2 –
|
Teprve poté, co
uvedl Rostislavovy zásluhy, Kristián
popisuje, jak Svatopluk svého strýce Rostislava zradil: „Svatopluk,
synovec knížete čili krále nábožného [Rostislava], kterýž
byl všecko křesťanství či náboženství dobrotivě v zemi
uvedl a spravoval, na vlastního ujce svého úkladně se
vrhl, z království ho vypudil, o zrak oloupil a jedem
zbaviti ho života se pokoušel“.
|
3 –
|
Pro Kosmu už
Rostislav vůbec neexistuje. Na vědomí bere pouze
Svatopluka, který získal od papeže Jana VIII.
Privilegium církve moravské „Industriae
tuae“.
|
4 –
|
Kosmas nejmenuje
ani Svatoplukovy
syny, jen stručně oznamuje, že moravské království „drželi po krátký čas“ (Kosmas I,
14).
|
5 –
|
P
|
6 –
|
P
|
7 –
|
Pulkava
předkládá „historii“ moravských vládců už dokonale
popletenou. Např. Bořivoje nechává pokřtít pro jistotu
dvakrát. Srovnej Pulkava
(kap. XIII). |
8 –
|
Podle
Pulkavy Metoděj exkomunikoval Svatoplukova syna (tj. Mojmíra II.).
Jenže Mojmír II. nastoupil vládu v roce 894, tzn.
9 let po Metodějově smrti. Metoděj mohl exkomunikovat
pouze Svatopluka, Rostislavova synovce. |
9 –
|
Tento
Svatopluk senior – Deo devotus rex – pozval na
Moravu byzantskou misii Konstantina a Metoděje a byl
pak Konstantinem údajně pokřtěn. Jedná se pochopitelně o krále
Rostislava. Viz „Granum
k roku 886“ (po přepočtu 863) a legenda „Beatus
Cyrillus“ (1063). Samotný Rostislavův křest je však
už jen autorovo dodatečné „vylepšení“ skutečné
historické události, podobně jako byla dodatečně „vylepšena“
křtem i zpráva o Bořivojově sňatku. Srovnej „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871). |
10 –
|
Svatopluk
iuvenis – princeps doli (lstivý, úskočný) – je
nepochybně Rostislavův synovec Svatopluk, který Rostislava
zradil a vydal Frankům. Srovnej „Granum
k roku 900 (B)“ (po přepočtu 877). |
|
Petr Šimík (2009).
Komentář:
B
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navazoval Břetislav „vědomě“ na velkomoravské tradice?
„Historie psaná štětce“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Legendy: „Život sv.
Konstantina-Cyrila, kap. XIV“.
Legendy: „Život Metoděje, kap. VIII“.
Legendy: „Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději, kap. 12“.
Legendy: „Kristián,
kap. 1“.
Legendy: „Život Klimenta, biskupa
Bulharů“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Legendy: „Diffundente sole“.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
870“.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále
Moravy, z rukou Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
887“ (po přepočtu 864) o ustanovení Cyrila arcibiskupem (?)
na Velehradu.
Kroniky: „Granum k roku
892“ (po přepočtu 869) o úmrtí Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Kroniky: „Granum k roku
900“
(po přepočtu 877) o úmrtí krále Rostislava.
Kroniky: „Granum k roku
900“
(po přepočtu 885) o úmrtí arcibiskupa Metoděje.
Dokumenty: „Bůh viděl tvou víru
a snahu“. List byzantského císaře Michaela III. králi
Rostislavovi (863).
Dokumenty: „Gloria in
excelsis Deo“. List papeže Hadriána II. Rostislavovi
(869).
Dokumenty: „Industriae tuae“.
List papeže Jana VIII. Svatoplukovi (880).
Dokumenty: „Quia te zelo
fidei“. List papeže Štěpána V. Svatoplukovi (885).
Dokumenty: „K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 9: „Chronologie
osobností“.
Tabulka 10: „Chronologie událostí“.
Tabulka 15: „Životní data moravského krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách a o prvotní slovanské chronologii. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české,
I. sv., do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|