10. CHRONOLOGICKÝ
PŘEHLED UDÁLOSTÍ
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ
UDÁLOSTI, KTERÉ OVLIVŇOVALY A FORMOVALY PRVNÍ „STÁTY“
SLOVANŮ |
• „Co se zachovalo v kronikách,
análech, letopisech a legendách“
Od kroniky tak řečeného
Fredegara, přes franské analisty, až po Kosmovu „Kroniku Čechů“.
NEDOKONČENO!
[ 7.-8. století
] [ 1. pol. 9. století ] [ 2.
pol.
9.
století ] [ 10. století ] [ 11. století ]
|
DATUM
|
UDÁLOST
|
623
|
Ke Slovanům
na sever od středního Dunaje, kteří již delší dobu bojovali s
Avary, dorazil v čele franské obchodní karavany Sámo.
|
626
|
Za svou pomoc
v bojích proti Avarům byl Sámo zvolen králem Slovanů.
|
631
|
Franské
vojsko krále Dagoberta bylo Slovany poraženo u hradu jménem
Wogastisburg (vrch Rubín u Podbořan?). Sámovo království obhájilo
svou samostatnost.
|
661
|
Zemřel Sámo
– první král Slovanů. Měl 12 manželek a zanechal po sobě 22 synů a 15 dcer.
|
791,
796
|
Franský král
Karel I. Veliký (768-814) vyvrátil avarský kaganát.
|
796
|
Improvizovaná
synoda na Dunaji za účasti aquilejského patriarchy Paulina a salcburského biskupa Arna. Zde se rozhodovalo o dalším postupu při christianizaci
Slovanů.
|
798
|
Salcburské
biskupství povýšeno papežem Lvem III. na arcibiskupství.
|
25.
prosince 800
|
Karel I.
Veliký korunován papežem Lvem III. v Římě na císaře římského.
|
805
|
Franská výprava
vtrhla třemi proudy do Poohří, odtud postupovala dále proti
proudu Labe. Obležení Canburgu (Hradsko-Kanina u Mšena na Kokořínsku?),
zabití jakéhosi lecha (z nepochopení analista uvádí „vůdce
jejich jménem Lecha“ – ducem eorum nomine Lechonem).
|
817
|
Podle dekretu
o rozdělení franské říše („Charta divisionis imperii“) náleželi do její sféry též
Karantánci, Čechové, Avaři, a Slované na východ od Bavor (ve Východní
marce). O Moravě se neděje zmínka, zřejmě se do franské sféry nepočítala.
|
822
|
Přítomnost
vyslanců Moravanů, resp. poslů státního útvaru „království
Moravanů“ (regnum Maravorum) u západního římského císaře
Ludvíka Pobožného (814-840) na sněmu ve Frankfurtu znamenala oficiální
vstup Moravanů mezi národy římského křesťanského univerza.
|
831
|
Podle pasovské
tradice pokřtil biskup Reginhar všechny Moravany. Intenzivní působení
křesťanských misií a vznik prvních kostelů na Moravě je však zhruba o tři
desítky let starší než tento „křest Moravanů“.
|
833
|
Mojmír, vládce
Moravanů nad Dunajem, vypudil z Nitry (údělného) knížete
Pribinu.
|
843
|
Verdunskou
smlouvou byla franská říše definitivně rozdělena na tři části:
západní, střední a východní. Východofranská říše, zahrnující
Bavorsko, východní Franky a Sasko, připadla Ludvíku I. Němci.
|
844
|
Při tažení
Ludvíka Němce proti Obodritům, jedné z nevýznamnějších sil
mezi polabskými Slovany, je zabit jejich kníže-král Gostomysl (Gestimul).
Bavorský král uspořádal jejich zemi.
|
845
|
Do Řezna se
překvapivě dostavilo 14 českých knížat, aby zde i se svými
lidmi přijalo křest. Později se však na něj neodvolává ani
bavorská ani česká tradice. Z nějakého důvodu měl být
zapomenut a vyhovovalo to oběma stranám.1
|
846
|
Ludvík (I.
Němec) vytáhl s vojskem proti moravským Slovanům. Ustanovil jim
vévodou Rostislava, synovce Mojmírova. Poté se vrátil přes Čechy
s velkou ztrátou svého vojska.
|
848
|
Na shromáždění
všech nejvýznačnějších předáků v Řezně jmenoval Ludvík Němec
Pribinu hrabětem v Dolní Panonii. V srpnu téhož roku Čechové
vpadli na říšské území, nakonec byli nuceni vyjednávat. Na
obecném sněmu v Mohuči (kolem 1. října) Ludvík přijal,
vyslechl a propustil vyslance svých bratří, Normanů a Slovanů. O přítomnosti Moravanů není nic známo.
|
849
|
Z pověření
Ludvíka Němce správce Bavorska hrabě Ernst, tchán Ludvíkova
syna Karlomana, vede (odvetnou) vojenskou výpravu do Čech. Při první srážce
s českou obranou u zemské brány je zraněn hrabě
Thakulf. Po jednodenním boji došlo k vyjednávání. Část franského
vojska při něm zákeřně zaútočila na české opevnění. Útok byl
odražen a útočníci obráceni na útěk a pronásledováni až
do svého tábora. Frankové byli donuceni vyjednávat o zachování
života.
|
852
|
Na jednání
synody v Mohuči byla probírána věc jakéhosi Albgise, který
unesl manželku jakéhosi Patrika a odvedl ji „až k nejzazším
koncům království k doposud hrubému křesťanství národa
moravského“. K Rostislavovi na Moravu se Albgis uchýlil nejspíš
proto, že věděl, že tam na něho král Ludvík nedosáhne.
|
852-853
|
Na Pribinovu
žádost poslal arcibiskup Liupram ze Salcburku mistry zedníky a malíře, kováře a tesaře, kteří uvnitř Pribinova města [Zalaváru]
vystavěli kostel.2 Sám Liupram jej
dal zbudovat a zařídit, aby se tam konaly církevní služby. V
tom kostele odpočívá a je pochován mučedník Hadrián.
|
853
|
Rostislav, ustanovený naším králem
[Ludvíkem] Moravanům a Slovanům za místodržitele, povstal, odmítá
provádět příkazy a nazývá se králem.
|
855
|
Rostislav
(846-870), král Moravanů,3 odrazil útok východofranského krále
Ludvíka Němce na svou pevnost a pronásledoval ho s vojskem na jižní
břeh Dunaje.
|
856
|
Ludvík
vytáhl přes Srbsko na Dalemince a společně se srbskými knížaty
je porazil. Pak nečekaně zaútočil proti Čechům a pronikl až
do vnitrozemí (střední Poohří). Podmanil si některá z knížat,
ale ztratil zde větší část svého vojska.
Správou východních území pověřil svého syna Karlomana.
|
857
|
Franský
vojenský oddíl obsadil Vistrachův hrad (snad staré hradiště
u Zabrušan na Bílinsku), Vistrachův syn Slavitah vyhledal azyl
u Rostislava na Moravě.4
Toho roku bylo pobito (Karlomanem?) mnoho Rostislavových lidí.
|
858
|
Rostislav se
spojil s Karlomanem proti Ludvíkovi.
|
860
|
Rostislav
podnikl výpravu do Panonie, při níž byl zabit Pribina.
Pasovský biskup Hartwig (840-866) byl postižen mrtvicí, pasovské
biskupství, pod jehož jurisdikci tehdy Morava patřila, upadalo,
hrozilo mu dokonce úplné zhroucení.
|
861
|
Moravané
jako spojenci Karlomana, markrabího Východní marky, pronikli v
bojích proti východofranskému králi až k řece Inn.
|
862
|
Rostislav žádá
biskupa a učitele – nejdříve
papeže v Římě, poté císaře v Konstantinopoli.
Karloman v Řezně slíbil svému otci poslušnost, třebaže ji
nedodržel. V Korutanech jako hraběte dosadil obratného Gundakara.
|
863
|
Mezi královstvím
Moravanů a východní Římskou říší (Byzancí) jako dvěma
subjekty mezinárodního práva byla uzavřena dohoda, která byla
namířena jednak proti Východofranské říši, jednak proti
Bulharsku. Císař Michael III. vyšel vstříc žádosti Moravanů,
přislíbil Rostislavovi vyšší theokratickou hodnost v římském
univerzu a vyslal na Moravu zvláštní politicko-kulturní misii,
vedenou Konstantinem Filosofem (Cyrilem) a opatem Metodějem. Její
zásluhou se Morava stala kolébkou slovanské knižní vzdělanosti.
Do domácího jazyka se počaly překládat církevní texty a zapisovat domácím písmem
(hlaholicí).
Mezitím král Ludvík pronikl s vojskem do Korutan, Gundakar však,
po předchozí tajné dohodě s Ludvíkem, Karlomana zradil.
Ten pak byl zajat a držen v domácím vězení v Řezně. Pánem
Korutan se stal Gundakar.
|
864
|
Východofranský
král Ludvík Němec vytáhl s vojskem z Tullnu přes Dunaj na
Moravu a oblehl Rostislava v městě zvaném Dowina („id
est puella“ – to jest dívka).
Rostislav uzavřel mír, který znamenal oboustranné zanechání
nepřátelství a zachování míru. Činnost byzantských věrozvěstů
pokračovala nerušeně dál.
|
865
|
Na jaře Ludvík
rozdělil říši (včetně tributů z přilehlých slovanských zemí)
mezi své syny: Karloman dostal bohaté Bavorsko s prosperujícími
východními územími, Ludvík III. Mladší Franky a chudé
Durynsko a Sasko, nejmladší Karel (Karel III. Tlustý) se musel
spokojit se Švábskem a Churem, zatímco Ludvík si podržel plnou
vrchní vládu nad celou říší.
|
866
|
Nové uspořádání
Východofranské říše vyvolalo ve východních územích povstání,
které ale bylo utlumeno. Někteří rebelové, mezi nimi i hrabě
Gundakar, našli azyl u Rostislava.
|
867
|
Konstantin,
Metoděj a jejich žáci odcházejí do Říma, aby zde byli vysvěceni
na kněze.
|
869
|
Umírá
Konstantin, který v Římě přijal mnišské jméno Cyril. Metoděj
byl vysvěcen na arcibiskupa panonského se sídlem v Sirmiu (Srěmska
Mitrovica). Papežem Hadriánem II. byl vyslán jako učitel a apoštolský
legát pro slovanské země. Listem „Sláva
na výsostech Bohu“ povolil papež používat slovanský jazyk
v liturgii.
Téhož roku Gundakar jako moravský velitel padl v jakési menší
šarvátce s Karlomanovým vojskem. Zprávu o smrti tohoto „Katiliny“,
bojujícího proti svým lidem, dal Ludvík oslavit vyzváněním všech
zvonů v sídelním městě Řezně.
Přitom jacísi nájezdníci z Čech (zřejmě družina některého
z knížat) vypálili nějaké vesnice na bavorské hranici a
odvedli ženy do zajetí.
Král Ludvík
připravil novou výpravu proti Moravanům. Sám spolu s Franky a Šváby
napadl Rostislava, bavorské vojsko pod velením Karlomana zaútočilo
na Svatopluka.
|
NEDOKONČENO!
|
Poznámky: |
1 –
|
M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová (1999, s. 201):
„Ani ve
sporech s Metodějem, ani v desátém století se žádná bavorská diecéze nikdy neodvolávala
na křest z roku 845“. ... „Nejpozději kolem roku 900 byl křest z roku
845 dokonale zapomenut. Tak dokonale, až to téměř
vyvolává dojem, že měl být zapomenut, nevíme však
o žádném důvodu, proč by tomu tak mělo být“.
Vysvětlení je velmi prosté. Česká tradice se
na křest českých knížat z roku
845 pochopitelně neodvolávala, protože od roku 875 vládla v Čechách pražská větev moravských
Mojmírovců – počínaje moravským
knížetem Bořivojem (viz stsl. legenda „O pustynnike Ivaně“). A Morava byla pokřtěna (podle pasovské
tradice) již roku 831 biskupem Reginharem. Což i řezenská diecéze nepochybně
velmi dobře věděla. Vždyť právě proto bavorská recenze legendy Crescente
(po roce 974) Bořivoje jako moravského knížete vynechala. |
2 –
|
Ještě před posvěcením byl každý kostel
také vymalován, jak dosvědčuje účast malířů při stavbě
kostela. |
3 –
|
Dušan Třeštík (2001, s. 166 a
pozn. 53 na s. 305): „Z dobového hlediska francké říše se Rostislav po
roce 855 ocitl fakticky v postavení »krále«, tj. vládce
svébytného regnum. Tak se o něm tehdy začalo mluvit přinejmenším
v západofranské říši. Není snad třeba
připomínat, že v žádném případě nejde o korunovaného krále“.
Podle maleb ve
znojemské rotundě lze naopak soudit, že korunovaným králem přece jen
byl, i když pravděpodobně asi ne „podle
římského způsobu“, jako později Svatopluk (885). |
4 –
|
Z toho, že Slavitah vyhledal azyl na
Velké Moravě, bychom měli hrad jeho otce Vistracha hledat někde v jejím
blízkém
sousedství. V úvahu by mohlo přicházet např. Vitorazsko.
Historikové však Vistrachův hrad spojují se Zabrušany v SZ Čechách
– viz mapka. Zde žila velkomoravská
kněžna, pohřbená v nedalekých Želénkách. |
5 –
|
O |
6 –
|
O |
7 –
|
O |
8 –
|
O |
9 –
|
O |
10 –
|
O |
11 –
|
O |
12 –
|
O |
13 –
|
O |
14 –
|
O |
15 –
|
O |
16 –
|
O |
17 –
|
O |
18 –
|
O |
19 –
|
O |
20
–
|
O |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Předpokládaný rozsah Sámovy
říše“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za
Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „České kmeny podle P. Randuse“.
Mapky: „Osídlení Čech“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Moravské úděly“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného
stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili
pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 9: „Chronologický přehled
osobností“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty.
Otázky: „Proč se
založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Úvahy „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí
Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“ (1.
moravská historie, 2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Josef Cibulka: Velkomoravský kostel v Modré u Velehradu a začátky křesťanství
na Moravě. ČSAV, Praha 1958.
• František Graus: Rex – dux Moraviae. Sborník prací Filosofické
fakulty Brněnské university C7, 1960, s. 181-190.
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000, jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963).
• Magnae Moraviae fontes historici I., ed. L. E. Havlík et alii. Praha-Brno 1966.
• Jiří Sláma: Civitas Wistrachi ducis. Historická geografie 11, 1973, s.
3-36.
• Jiří Sláma: K problému lokalizace některých hradů raného českého
středověku. Praehistorica VII., Praha 1978, s. 125-126.
• Jiří Sláma: Příspěvek k dějinám nejstarších slovanských hradišť
na českém území. Sborník Západočeského muzea v Plzni, Historie VIII, 1992, s. 171-177.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Moravské letopisy. Dějiny Moravy v datech. Jota,
Brno 1993.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký – král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Michal Lutovský-Naďa Profantová: Sámova říše. Academia, Praha 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny
české I. (do roku 1197). Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|