KRONIKA
TAK ŘEČENÉHO FREDEGARA1
JEDINÉ SOUDOBÉ SVĚDECTVÍ
O EXISTENCI SÁMOVY ŘÍŠE –
PRVNÍHO HISTORICKY DOLOŽENÉHO MOCENSKÉHO ÚTVARU SLOVANŮ |
623
Čtyřicátého roku vlády
Chlotarovy shromáždil člověk jménem Sámo,
národností Frank z kraje Senonago,2 větší počet kupců a vypravil se obchodovat ke Slovanům, zvaným Vinidé. Slované se již
počali
bouřit proti Avarům zvaným Hunové a jejich králi –
kaganovi.
Vinidové byli již od dřívějška befulci Hunů,
neboť když Hunové s vojskem válčili proti nějakému národu a stáli s celým svým vojskem před táborem,
Vinidé bojovali: jestliže se schylovalo k vítězství, tu Hunové
v touze zmocnit se kořisti vyráželi, jestliže však byli Vinidé
byli přemáháni,
opřeni o pomoc Hunů nabývali nových sil. Befulci byli Huny nazýváni proto, poněvadž
v bitvě tvořili dvojitý šik, postupující před Huny.
Hunové přicházeli po jednotlivé roky přezimovat ke Slovanům,
ženy Slovanů a jejich dcery si brali do lože. Kromě jiných útlaků platili Slované Hunům daně.
Synové Hunů, kteří byli zplozeni s ženami a dcerami
Vinidů, nechtěli nakonec snášet křivdy a útisk. Odmítajíce
vládu Hunů – jak jsem shora připomněl – začali se bouřit.
Když Vinidé s vojskem zaútočili proti Hunům,
obchodoval [u Vinidů] Sámo, o kterém jsem se zmínil výše. I vytáhl s nimi ve vojsku a tam
prokázal [Vinidům] proti Hunům takovou užitečnost, že to bylo hodno podivu,
[neboť] nesmírné množství [Hunů] bylo pobito mečem Vinidů.
Vinidé, když viděli Sámovu užitečnost, zvolili
ho králem nad sebou a šťastně u nich vládl
třicet
pět let.3 Za jeho panování svedli
Vinidé mnoho bojů proti Hunům a jeho radou a schopností Vinidé vždy nad Huny zvítězili. Sámo
měl dvanáct žen z pokolení Vinidů, z nichž měl dvacet dva synů
a patnáct dcer. |
Obr. 1. Vyobrazení Sáma, prvního
krále Slovanů, na malbě ve znojemské rotundě (1019-1034).
První postava se štítem a kopím s praporcem ve 3. pásu maleb
(snímek v UV světle F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
629
Když
Dagobert vládl již sedmý rok ..., jeho [Sámova] schopnost vzbudila vpravdě
tak silné obavy, že (všichni) se s oddaností pokořovali a poddávali
jeho moci. Též národnosti, které sídlí při hranicích Avarů
a Slovanů, ho s přesvědčením ujišťovaly, aby pokojně prošel
jejich týlem a státní mocí podřídil své vládě Avary a Slovany i lid ostatních národností.4
631
Toho roku zabili v Sámově království Slované,
zvaní Vinidé, kupce Franků s četným doprovodem a jejich majetek
uloupili. To byl počátek rozepře mezi Dagobertem a Sámem, králem
Slovanů. I poslal Dagobert
vyslance Sicharia k Sámovi, žádaje, aby se postaral o spravedlivou náhradu za kupce, které jeho
[lidé] pobili nebo
jejichž majetku se neprávem zmocnili. Poněvadž Sámo nechtěl
Sicharia spatřit a odmítal ho přijmout,
Sicharius se oblékl v takový šat, aby se podobal Slovanům. I předstoupil
s doprovodem před Sáma a oznámil mu vše, co měl uloženo. Ale
jak bývá zvykem pohanství a zpupnosti [nepravých] vládců,
nebylo Sámem nahrazeno nic z toho, čeho se jeho lidé dopustili.
[Sámo] pouze chtěl, aby se navzájem uplatnila spravedlnost a aby
se ustanovila soudní jednání pro tyto a jiné spory, které vznikly mezi oběma
stranami.
Sicharius jako pošetilý vyslanec pronesl nevhodná
slova, která neměl uložena, i hrozby proti Sámovi,
že totiž Sámo a lidé jeho království jsou Dagobertovi povinni
službou. Sámo uražen odpověděl:
„Země, kterou máme, je [i] Dagobertova a i my jsme jeho,
avšak jen pokud bude mít v úmyslu zachovat
nám přátelství“.
Sicharius řekl: „Není možné, aby křesťané
a služebníci Boží mohli uzavřít přísahy se psy“.
Sámo mu v odpověď pravil: „Jste-li vy Boží sluhové a my
psi Boží, tu, když vy ustavičně konáte proti němu, nám je dovoleno,
trhat vás za zuby“.
A Sicharius byl odstraněn ze Sámovy přítomnosti.
Když to Dagobertovi oznámil, Dagobert zpupně poručí
vyslat proti Sámovi a Vinidům vojsko z celého Austasijského království. Vojsko postupuje
na Vinidy třemi šiky,
ba rovněž Langobardi, najatí Dagobertem, vytáhli vojensky na Slovany. Zatímco
na druhé straně se Slované na těch a jiných místech připravovali,
vojsko Alamanů s vévodou Chrodobertem dosáhlo vítězství v území, kam vtáhlo. Taktéž Langobardi získali vítězství a Alamani i Langobardi odvedli s sebou větší počet zajatců. Avšak
Austrasijci,
když oblehli hrad Vogastisburg, kde
se opevnila větší část sil Vinidů, bojovali po tři dny. Tam
byli mnozí z Dagobertova vojska pobiti mečem. Potom se [ostatní]
dali na útěk zanechali
tam všechny stany a věci, jež měli, a navrátili se do
svých domovů.5
Vinidé potom mnohokráte vpadli pustošit
do Durynska a do jiných území království Franků. Též Dervan,
vévoda národnosti Srbů,6 kteří
byli z národnosti Slovanů a již jednou se kdysi přiklonili ke království
Franků, dal se se svými [lidmi] pod ochranu království Sámova.
Toto vítězství, které Vinidé nad Franky vybojovali, nezískali
Slované ani tak statečností, jako bezhlavostí Austrasijců, neboť
[ti] zjistili, že upadli u Dagoberta v nemilost a byli jím neustále
vykořisťováni ...
|
Obr. 2. Fragment kamenné desky
s reliéfem bojovníka na koni.
Šlo patrně o část vnitřní výzdoby kostela a jezdec je
interpretován
buď jako křesťanský světec či jako Wodan – germánský bůh
smrti.7
Hornhausen v Durynsku. Patrně 7. století (M. Lutovský-N.
Profantová 1995).
|
V tom roce zavládlo velké vzrušení
v Panonii, království Avarů, zvaných Hunové, poněvadž se
bojovalo o královládu. Šlo o to, kdo by se měl stát nástupcem,
[zda] jeden z Avarů, [či] druhý z Bulharů. Sešlo se množství
lidu a oba dva vzájemně zápolili. Nakonec Avaři Bulhary přemohli.8
Bulhaři [byli] přemoženi a devět tisíc mužů s ženami a dětmi
bylo vypuzeno a uchýlilo se k Dagobertovi. Žádali, aby je přijal
a ponechal v zemi franské. Dagobert přikázal Bavorům, aby je přijali
k přezimování, a mezitím jednal s Franky, co s nimi počít dále.
Když byli rozděleni po domech Bavorů na přezimování, rozkázal
Dagobert na radu Franků Bavorům, aby ve svých domech v jedinou
noc zabili každého Bulhara s ženami a dětmi. To bylo hned Bavory
vykonáno. Nikdo z oněch Bulharů nezůstal, pouze Alciok
se sedmi sty muži a s ženami a s dětmi se zachránili v marce
Vinidů. Potom po mnoho let žil se svými u Valuka,
vévody Vinidů.9
Kronika tak řečeného
Fredegara scholastika, kniha IV., kap. 48, 58, 68, 72.
Poznámky: |
1 –
|
Nejstarší opisy Kroniky tak řečeného Fredegara pocházejí z 9. století a jsou dochovány v metském
a vatikánském kodexu. Jméno
Fredegarius není v nejstarších opisech doloženo a v názvu
kroniky se objevuje až na počátku 16. století. |
2 –
|
Sámo
(Samuel?) byl patrně vůdce či velitel kupecké karavany a jejího
doprovodného oddílu. Byl označen za Franka, zatímco „Spis o obrácení Bavorů
a Karantánců“, kap. 4, ho považoval za Slovana. Kraj Senonago se
ztotožňuje se Sens nebo Soignies. Sociálně
politické označení Sáma jako „homo“
(homo Francus, tj. svobodný člověk, pocházející z panství krále
Chlotara II.) naznačuje jeho postavení. Mnozí historikové
vyslovili podezření, že jeho objevení se u Slovanů nebylo náhodné,
a tvrdili, že musel být vyslancem krále Dagoberta I. (623-639),
který tehdy vládl austrasijské části merovejské
říše, jíž podléhaly i některé germánské kmeny na východ
od Rýna, jako byli Alamani (v dnešním Švábsku), Bavoři
a Durynkové (D. Třeštík 2001, s. 27). |
3 –
|
K Sámovu zvolení došlo za avarského
tažení ke Konstantinopoli roku 626, kterého se Avaři zúčastnili
se Slovany z dolního Podunají a Balkánu jako spojenci
Íránu. V tom případě vládl Sámo asi do roku 661. |
4 –
|
Právě v době vlády franského
krále Dagoberta I. (623-639) počala ve středním Podunají christianizační
činnost opata-biskupa Amanda
z Maastrichtu, jak o ní vyprávějí „Životy sv. Amanda“
zpracované různými autory (Baudemundem a Milonem z Elnonu, později
Harigerem z Lobbes a Filipem Harvengiem). Amandova
činnost mohla probíhat jen se souhlasem Sáma.
Konec této činnosti spadá zřejmě do období nepřátelství krále
Dagoberta a jeho porážky roku 631, jak
naznačují verše Milonova zpracování, kap. II, 2, 5, v. 195-200. |
5 –
|
Tažení tří vojsk, Langobardů z
jihu, Alamanů po Dunaji a Franků z Austrasie povodím Mohanu (Main)
naznačuje jen velmi přibližně rozsah Sámova království,
k němuž se někdy přičítá i Karantánie, poněvadž „Spis
o pokřtění Bavorů a Korutanců“ (kap. 4) uvádí,
že Sámo vládl v této zemi. Vogastisburg
(Vogastův hrad?) se hledal např. v Úhošti u Kadaně (č. 5) či na vrchu Rubín u Podbořan (č. 18) v Čechách, ve středním Podunají nebo na
hradisku Staffelberg u Bamberku (č. 6). Jméno kopce napovídá, že
byl opevněn. Pod ním se nalézala ves Wogastesrode a na svahu
kopce odkryl archeologický výzkum známky bojiště.
Ležel na trase tažení Franků. Nejnovější hypotéza předpokládá hledaný Sámův
Vogastisburg na plochém Ptačím vrchu v bezprostředním sousedství
Vranova
nad Dyjí (č. 19). Poloha uvedených lokalit – viz mapka: „Sámova
říše“.
Velmi významná je zmínka v Kronice,
že „tam
byli mnozí z Dagobertova vojska pobiti mečem“.
Svědčí o tom, že Sámovi vojáci byli vybaveni meči. |
6 –
|
Srbský vévoda Dervan vládl patrně
na sever od Krušných hor. Termín „lid jeho království“ znamenal
vrstvu podílející se aktivně na funkcích, činnosti a existenci politického útvaru, jemuž
Sámo stál v čele. Sámovo
království bylo vojensko-politickým svazem knížectví,
jeho existenci zabezpečovaly v ústřední oblasti některé prvky,
směřující ke vzniku státní organizace. |
7 –
|
Pokud šlo skutečně „o část
vnitřní výzdoby kostela“,
pak je zcela vyloučeno, že by se mohlo jednat o jakéhokoliv pohanského
boha. |
8 –
|
Bulharští spojenci Avarů se v
roce 630 po smrti kagana pokoušeli zmocnit vlády. Spor mezi Avary a Kutringy
(Bulhary) o prvenství a vedení značně oslabil avarský kaganát. |
9 –
|
O Alciokovi-Alzekovi se zmiňuje ještě
Paulus Diakon, „Dějiny Langobardů“ V, kap. 29, který uvádí,
že Alzek odešel kolem roku 663 po Sámově smrti od Vinidů k lagobardskému králi
Grimoaldovi a byl se svými lidmi
usídlen v Beneventsku. Vévodství Valukovo (Walluc,
srovnej staroslověnské
Vlъkъ)
se tradičně spojuje s Karantánií, která snad náležela k Sámovu království – viz mapka: „Sámova
říše“. |
|
Petr Šimík (2007).
Legenda: ь
– měkký jer; ъ – tvrdý jer. Komentář:
Většinou se soudí, že po Sámově skonu (658/661) se jeho království
rozpadlo, poněvadž není žádné zprávy o jeho dalších osudech
ani o existenci politického útvaru v předpokládané ústřední
oblasti Sámovy říše. Některé antropologické výzkumy ukázaly,
že po úpadku ústředí Sámova svazu, které se předpokládá
mezi dolní Moravou a Dunajem, došlo odtud mezi koncem 7. a polovinou 8. století k přesunu části mužské populace či
bojovnické vrstvy na severozápad. Silná skupina těchto bojovníků
se usadila ve středním Pomoraví, kde na slovanských sídlištích
počala vznikat opevněná střediska (Valy u Mikulčic, středověké
jádro Uherského Hradiště). Další pronikání těchto bojovnických
skupin prozrazují nálezy z Dolních Dunajovic a Mistelbachu.
Ojedinělé známky jejich přítomnosti se objevují jak v území
Dyjsko-svrateckého úvalu, osídleného Slovany už dříve, tak v severním Pomoraví. V symbióze Slovanů, kteří se již dříve
usadili v povodí Moravy a Dyje, a příchozích bojovníků, kteří
sice hovořili slovanským jazykem, ale přinášeli i specifické
prvky materiální kultury, se utvářel moravský státní útvar.
Název útvaru i jeho střediska souvisel patrně se jménem vládnoucí
vrstvy.
Podle pozdní tradice (T. Pešina z Čechorodu, Mars Moravicus II,
kap. 4) přišel a vládl na Moravě v letech 680-700 Sámův syn jménem
Moravod, po němž dostala země
své jméno. Podle G. Dobnera (Annales Hageciani – „Václava Hájka
z Libočan Letopisy české“, Praha 1761, t. I. k roku 686)
nevládl ani na Moravě, ani ve Vespriu (Veszprém). Údajně měl
na Moravě v letech 700-720 vládnout Vladuc z Karantánie a král
Suanthos či Suatben, syn Moravodův, podle G. Dobnera Sámův. Po
prohře s Avary přešel Suanthos s velmoži a s vojskem Dunaj
a ve Velegradě založil nové ústředí svého království (L. E. Havlík 1992, s. 63).
M. Lutovský-N. Profantová (1995, s. 84): „Běžně
tradovaná představa, že Sámova říše po 35 letech vlády svého
zakladatele zanikla, nemá oporu v historických pramenech. Vznikla
úvahou nad absencí jakýchkoli zpráv o dalších osudech této říše,
tedy úvahou analogickou předloženějším představám o zániku
Velké Moravy a jiných útvarů. Již jsme se ovšem zmínili, že
s doklady »ex silentio« se v daném období musí pracovat velmi
opatrně.“
A dále (s. 84): „Při sledování archeologických informací
vyvstane nápadně, že alespoň do období blízkého Sámově
smrti, ne-li dříve, se datuje rozvoj Mikulčického hradu. Ani žádné
z dalších hradišť, která jsme v souvislosti se Sámovou říší
jmenovali, nezaniká. Naopak, většina z nich se na přelomu 7. a 8. století dále rozvíjí a během 8. věku dále zahušťuje.
Chybí tedy jakýkoli doklad o násilné destrukci některého z hradišť, jak bychom v případě mocenského pádu oprávněně očekávali.“
A na jiném místě (s. 87): „Rozhodně nechceme... uvažovat... o kontinuitě vládnoucí moravské dynastie či
mocenské
elity Velké Moravy se Sámovou říší.“
A dále (s. 87): „Nemůžeme s jistotou říci, že moravské
a slovenské Pomoraví bylo skutečně jádrem Sámova panství. Z archeologických pramenů však víme, že právě tam se interakce
vlivu franského i avarského (na slovanské etnikum – pozn.
PŠ) projevovala nejzřetelněji a nejplodněji. V tomto smyslu můžeme pak uvažovat o Velké Moravě jako o dědici
odkazu Sámovy říše.“
Srovnání:
Rodokmeny: „Údaje pozdní
tradice“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Mapky: „Předpokládaný rozsah Sámovy říše“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Lokality: „Vranov nad Dyjí –
hledaný Sámův Vogastisburg (?)“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského
etnosu“ (1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
Literatura:
• Magnae Moraviae Fontes Historici I., ed. L. E. Havlík. Praha-Brno
1966.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
56n.
•
Michal Lutovský-Naďa Profantová: Sámova říše. Academia, Praha
1995.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Zdeněk Měřínský: České země
od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I. Libri, Praha 2002.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|