4
[Pokračování ...].
Třetí noci se zjevil biskupu Šebířovi,
když po jitřních hodinách odpočíval, ve vidění svatý biskup
Vojtěch a pravil: „Pověz knížeti a jeho kmetům toto: Otec
nebeský dá, oč žádáte, neoddáte-li se opět hříchům, jichž
jste se odřekli ve vodě křtu“. Ráno to oznámil biskup knížeti
a jeho kmetům a ti hned plni radosti vešli do chrámu Panny Marie,
padli před hrobem svatého Vojtěcha k zemi a dlouho se společně
modlili. Pak kníže povstal a stoje
na kazatelně přerušil ticho těmito slovy: „Chcete
napraviti své nepravosti a zmoudřeti po zlých skutcích?“
A oni se slzami v očích volali: „Jsme ochotni napraviti všecko,
v čem naši otcové nebo my sami jsme zhřešili proti světci Božímu,
a od zlého skutku zcela ustati“.1
Tu kníže,
pozdvihnuv ruku nad svatým hrobem, takto počal mluviti ke shromáždění
lidu: „Bratři, pozdvihněte společně své pravice k Hospodinu
a mějte pozor na mé řeči; chci, abyste je přísahou
na svou víru potvrdili. Tedy toto ať jest hlavní mé a první přikázání,
aby vaše manželství, jež jste doposud měli jako s lehkými ženami
a nepořádná po způsobu hloupých hovad, od této chvíle
byla podle církevních ustanovení zákonná, soukromá a nerozlučná,
a to tak, aby muž žil maje dosti na jedné ženě a žena majíc
dosti na jednom muži. Jestliže by však manželka svým mužem
nebo muž manželkou opovrhl a svár mezi nimi vzplanul až do roztržky,
přeji si, aby ten rušitel manželství, který by se nechtěl vrátiti
k předešlému svazku právně uzavřenému, nebyl uváděn
podle řádu naší země do otroctví, nýbrž spíše, jak
neoblomně káže naše nezměnitelné rozhodnutí, budiž odveden,
ať je to jakákoliv osoba, do Uher a nesmí se žádnými penězi
vykoupiti nebo do naší země vrátiti, aby se hlízami jedné ovečky
nenakazil celý ovčinec Kristův“.2
Biskup Šebíř pravil: „Kdo
by jinak učinil, budiž klet! Týmž trestem mají býti stiženy
panny, vdovy, cizoložnice, o nichž je známo, že pozbyly
dobrého jména, porušily stud a obtěžkaly smilstvím. Neboť když
se mohou podle své vůle vdáti, proč se dopouštějí cizoložství
a svůj plod vyhánějí, což je zločin ze zločinů nejhorší?“
Potom kníže doložil:
„Když by však žena prohlásila, že jí muž nesplácí
stejnou láskou, nýbrž že jí nemilosrdně bije a trýzní,
bude rozhodnuto mezi nimi Božím soudem, a kdo bude nalezen vinným,
ať trpí trestem vinného. Rovněž i stran těch, kdo jsou nařčeni
z vraždy: arcikněz ať oznámí jejich jména správci svého
hradu a správce ať je povolá na soud, a budou-li se vzpírati,
uvrhne je do vězení, až buď učiní pokání, anebo, budou-li
zapírati, buďtež zkoušeni žhavým železem nebo očistnou
vodou, zdali je na nich vina. Avšak vrahy bratrů, otců nebo kněží
a osoby z podobných hrdelních zločinů obviněné ať arcikněz
označí hradskému správci nebo knížeti, a ten je spoutané na
rukou a v pase ze země vyhostí, aby, tuláky a uprchlíky
jsouce, bloudili jako Kain kolem po světě“. Biskup Šebíř
pravil: „Toto ustanovení knížete jako spravedlivé budiž
klatbou stvrzeno! Neboť k tomu vám knížatům
meč visí po boku, abyste své ruce častěji umývali v krvi hříšníkově“.
Opět dí kníže: „Ten,
kdo by krčmu, jež jest kořenem všeho zlého, odkud pocházejí
krádeže, vraždy, smilství a ostatní nepravosti, zřídil,
i ten, kdo by zřízenou koupil ––“, biskup Šebíř
dodal: „budiž klet!“ A kníže:
„Který krčmář by byl postižen jako rušitel tohoto
ustanovení, buď uprostřed tržiště ke kůlu přivázán, mrskán
tak, až biřic umdlí, a na hlavě oholen; jmění mu však
nebudiž zabaveno, nýbrž toliko pití na zem vylito, aby se nikdo
prokletým douškem neposkvrnil. Pijáci však, budou-li přistiženi,
nevyjdou z vězení dříve, dokud každý do důchodu knížecího
nesloží tři sta peněz“.
Biskup Šebíř pravil: „Co
kníže rozhodl, to naše moc potvrzuje“.3
K tomu kníže
dodal: „Zakazujeme, aby se vůbec nekonaly v neděli trhy, které
v našich krajích lidé proto tak hojně navštěvují, aby v ostatní
dni měli kdy na své práce. Bude-li však kdo v neděli anebo ve
dni, které jest veřejně nařízeno slaviti, u kostela
nalezen při nějakém robotném díle, arcikněz ať mu vezme dílo
samé i potah, který se při díle nalezne, a on ať zaplatí tři
sta peněz do důchodu knížecího.
Rovněž i ti smělci, kteří pochovávají své mrtvé
v polích nebo lesích, ať zaplatí arcijáhnu vola a tři
sta peněz do důchodu knížecího; mrtvého ať však
pochovají znova na hřbitově věřících. To jsou věci, jichž
nevidí Bůh, pro ty se svatý Vojtěch rozmrzel a opustiv nás,
své ovečky, raději šel učit cizí národy. Že to již více činiti
nebudeme, stvrzujeme přísahou i na naši i na vaši víru“.
Tak pravil kníže.
A biskup, vzývav jméno svaté Trojice a vzav kladivo, –– zatím
co ostatní kněží zpívali sedmero žalmů a jiné k tomuto
svatému dílu vhodné modlitby –– počal zvolna bořiti vršek
hrobu a odboural jej až dolů k svatému pokladu. A když otevřeli
rakev, všichni, kdo byli v kostele, byli ovanuti tak pronikavou přelíbeznou
vůní, že tři dni, jako by se byli najedli nejsytějších pokrmů,
nemyslili na občerstvení jídlem; ba i velmi mnoho nemocných se
uzdravilo v ten den. Kníže, biskup a několik málo kmetů
podívavše se viděli Božího světce, jak se jeho tvář a podoba
skvěje a jak je jeho tělo naprosto neporušeno, jako by byl
toho dne sloužil slavnou mši svatou; i zpívali kněží Te
Deum laudamus a laikové Kyrieleison a jejich hlasy
se rozléhaly až k nebesům. Potom se kníže,
jehož tvář tonula radostí v slzách, takto modlí: „Kristův
mučedníku, svatý Vojtěše, jenž si měl s námi vždy a všude
slitování, vzhlédni na nás nyní s obvyklou laskavostí, buď
milostiv nám hříšníkům a dopřej milostivě, abys od nás, ač
nehodných, směl býti donesen k svému sídlu pražského
kostela“. Divná to věc a přímo úžasná: kdežto před třemi
dny se nemohli dotknouti náhrobku, tehdy hned vyzdvihli kníže a biskup bez překážky jeho tělo
z hrobu a pokryvše je hedvábím
postavili nahoře na oltáři, aby lid mohl věnovati dary, jež
zaslíbil Bohu a jeho světci. A toho dne bylo složeno dvě stě hřiven
na oltářním stole.
Všemohoucí ó Bože,
jenž vesmírem po věky točíš,
kterýž kraluješ věčně
a řídíš jediný všecko,
nebylo na světě nic, můj
Kriste, a nebude, není
bez tvé vůle.
Který pak smrtelný
člověk by tomu kdy uvěřit mohl,
že by ten, jenž byl již v království nebeském korunován,
nechal své tělo zpět donésti k národům vzpurným, z jejichž
společnosti prchl, zatrativ jejich špatnosti, když ještě žil?
Ale když uvážíme ještě větší Boží a starodávné zázraky,
kterak národ izraelský suchou nohou přešel moře, jak ze suché
skály tekly vody, nebo jak se stvořitel světa zjevil v světě,
narozen z Marie panny, máme se ne diviti, nýbrž raději pokořiti
Bohu, jenž učinil a může činiti, co chce, a jeho milosti všecko
přičítati. Z jeho milosti a vnuknutí vstoupilo v srdce knížete,
aby rovněž přenesl tělo arcibiskupa toho sídla, Gaudentia,
jenž v témž kostele odpočíval.
Jak jsme se výše zmínili, byl on nejen co do tělesného,
nýbrž i duchovního svazku bratrem svatého Vojtěcha a průvodcem
nerozdílným při veškeré práci a starosti, a i když ne tělem,
aspoň duchem, soustrast s ním cítě, zakusil mučednictví. Neboť
nebylo možná, aby nebyl projel meč jeho duší, když viděl,
kterak jest jeho bratr oštěpy pohanů na kusy sekán, a sám
toužil po tom, aby byl stejně usmrcen.4
Také uznal kníže a biskup za vhodné přiložiti k svatému
tělu ostatky
pěti bratří, o jejichž životě a utrpení jsme výše
dosti obšírně mluvili, kteří v témž hradě, ale v jiném
kostele odpočívali, a rovněž dáti je se svrchovanou pečlivostí
přenésti.5 Co dále?
Kosmas: Kronika Čechů,
kn. II, kap. 4.
[Pokračování ...].
Poznámky: |