SVATOPLUKOVA
SVATBA
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 5. |
Čl. 5.: Velikost a
pád říše moravské
21. část: Obvinění Svatopluka, povstání Moravanů,
záhuba franského vojska, česká kněžna-nevěsta
Však i Svatopluka stihla brzy pomsta za tak nešlechetné
chování. Vladaři zajisté Karlmannovi v Moravě, nenalezavše
jeho dosti povolna, aniž dosti poslušna rozkazů německých, obžalovali
ho z nevěry. Povolán jsa k Karlmannovi, když přišel, uvržen
jest, jako před tím strýc jeho, do žaláře, v němž
i nápodobně jemu očekával soudu svého. (Roku 871).1
Moravanům upřímným a bodrým muselo takové s knížaty
jejich nakládání tím státi se nesnesitelnějším, že
potahovalo za sebou i úplnou porobu i nekonečné svízele zemské.
Pročež pozdvihše se valně, počali válku záhladnou proti německým
posádkám. Aby boji svému dodali větší spojitosti a mohutnosti,
přinutili Slavomíra, příbuzného knížat moravských, ačkoli
knězem byl, postaviti se v čelo. Úsilí jejich odměněno nejedním
zdarem vítězným a Němci uvedeni tím do těžkých nesnází.2
Zatím Svatoplukovi,
s výše trůnu sotva nastoupeného svrženému, a tím potrestanému,
čím se sám byl provinil, dostalo se v žaláři času a příležitosti
zželeti a pokáti se ze hříchu proti Rostislavovi spáchaného,
i vzpamatovati se v pravdivém položení svém.3
Nemohouce na
Karlmannově dvoře ničím dolíčiti nevěry jeho, propustili
ho, co nevinného, na svobodu; a Karlmann, chtěje udobřiti uraženého
a odčiniti křivdu jemu činěnou, neoštídal se k němu s úctami a s dary,
Svatopluk ale nedal se tím mýliti více;
trpkým zkušením poznav cenu přízní takových, nehleděl bez
pomsty, pro kterou také obmýšlel užíti potměšilou chytrostí
k prospěchu svému dvojnásobné neprozřetelnosti protivníka svého.
Tvářiv se co věrně oddaný, navedl Karlmanna k tomu, že poručil
jemu samému vésti vojsko veliké proti Slavomírovi nově vypravené.
I stalo se pak, že v čele svých vlastních nepřátel vkročil opět
do vlasti krví zbrocené a k boji na smrt přichystané.4
Moravané ustupovali před ním. Bez překážky prosul
se až pod Velehrad, kde vojsku stany rozbíti kázav, sám do města
vešel, jakoby tam chtěl namlouvati k ruce Karlmannově. Avšak
rychle srozuměv si s národem svým, chopil se jarou silou opět žezla
vlády a pomámiv Němce tvárností zjednaného míru, přepadl je
nenadále s celou mocí svou. Tu nadarmo byl všeliký odpor: veliké
jejich vojsko zahlazeno, málo kdo živen, ještě méně kdo
zachoval se útěkem. Ztráta Němců byla nesmírná
i nenahraditelná; málo bylo rodin v Bavořích, Rakousích
a Korutanech, které by neměly oplakávati někoho ze svých; radost
mnoholetých vítězství pohřbena tím v hoři a nářku. Karlmann
kázal na rychlost sebrati všecky moravské rukojmě, co jich
v zemi své měl, aby jimi vykoupiti mohl zajaté své u Svatopluka: však
neobdržel prý než jediného muže nazpět, a to polomrtvého, jménem
Ratboda.5
Znal to dobře Svatopluk,
že první toto skvělé vítězství, které ho smířilo s národem
opět, nebylo než počátek dlouhého a krutého boje, v němž měly
všecky síly říše německé nasazeny býti na odplatu za hořkou
ztrátu a na opětné podmanění tak nebezpečně vzmáhajícího
se krále slovanského. Pročež neopominul chystati a zbrojiti se k němu
se vší horlivostí a opatrností.
Především důležité
bylo jemu k tomu cíli užší a přátelské spojení s bojovnými
a války milovnými Čechy. Již na podzimku téhož léta 871 pojal
sobě sám za manželku kněžnu českou, bezpochyby sestru
vévody Bořivoje.6
Když nevěsta se vzácným průvodem
do Moravy vezena, vojsko německé, vedením Arna, biskupa vircpurského,
a hraběte Rudolfa, z Rakous se vysuvší, jalo se stíhati svatební
ten průvod, jenž u jakési silně ohražené klauzy, pro snadnější
průchod, 664 osedlaných koní za sebou opustiv, stihatelům v kořist
je dal.7
Svatbou touto počalo se bezpochyby ono spojení Bořivojovo
s dvorem moravským, kteréž mělo pro celé Čechy tak důležité
následky; spojení zvláštní, jehož právní poměry a výminky
jsou nám neznámy, ačkoli soudě po skutcích a zprávách pozdějších,
pochybovati nelze, že Bořivoj Svatopluka mnohem mocnějšího uznával
za ochránce svého a tudíž i podléhal poněkud vrchní jeho vládě.8
Čechové od té doby spojovali zbraně své s Moravany proti společným
nepřátelům.9
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 5 (21. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
O zatčení a obvinění
Svatopluka píší Fuldské anály k
roku 871 (a). |
2 –
|
O povstání
Moravanů viz Fuldské anály v pozn. 1. |
3 –
|
Jestliže podle
Palackého Svatopluk v bavorském žaláři bezpochyby želel a kál
se z hříchu spáchaného na svém strýci králi Rostislavovi, proti
Rostislavovi (a vůbec Velké Moravě) zaměřený Kosmas ve své
tendenční Kronice Čechů Svatoplukovo „hnutí mysli“ podává
poněkud jinak – viz Kosmas (I, 14). |
4 –
|
O propuštění Svatopluka viz Fuldské anály v pozn. 1. |
5 –
|
O záhubě
Karlomanova vojska viz Fuldské anály v pozn. 1. |
6 –
|
Ona česká kněžna bezpochyby
nemohla být sestrou Bořivoje, knížete
moravského a Svatoplukova bratrance – viz „rodokmen
Mojmírovců“. Svatopluk si přece nemohl vzít za manželku vlastní
sestřenici.
K příbuzenství Svatopluka a Bořivoje viz hypotéza E. Vlčka (1995) a L. Galušky
(1996). O tom, že Bořivoj byl nejspíš Rostislavův syn, viz úvaha Vznik
a původ přemyslovské pověsti. Protože z Fuldských análů
(k roku 870) i z Kristiánovy legendy (kap.
1) víme, že Svatopluk
byl Rostislavův synovec, pak Svatopluk a Bořivoj museli být bratranci.
Výše uvedená hypotéza a přemyslovská pověst se tak navzájem
doplňují a stvrzení poskytuje legenda „O pustynnike Ivaně“, která Bořivoje nazvala knížetem
moravským (P. Šimík 2006, s. 337-344). |
7 –
|
O přepadení průvodu nevěsty, kterou si Moravané přiváděli
z Čech, píší Fuldské anály k roku 871 (b). Podle
záznamu fuldského analisty bylo těch koní, sedel a štítů
o 20 méně. |
8 –
|
„Svatbou
touto počalo se bezpochyby ono spojení
Bořivojovo s dvorem českým“,
a to prostřednictvím kněžny Ludmily, neboť Bořivoj, sám kníže moravský, byl synem výše zmíněného krále
Rostislava a tudíž Svatoplukův
bratranec. Potvrzuje to i pozdější zpráva „Jádra
katalogu předních biskupů Moravy“ k roku 894 (po přepočtu
871), podle níž se Bořivoj stal knížetem Čech zásluhou sv. Ludmily, neboť se do
Čech „přiženil“. K dynastickému sňatku Bořivoje a Ludmily
viz úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Po jednání Svatoplukova zástupce, kněze
Jana z Benátek, s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu v roce
874 bylo „vévodství Čechů“ připojeno ke království
Moravanů. V této souvislosti se Fuldské anály zmiňují i o poselstvu
z Čech, což je nadlouho poslední zmínka o zástupcích Čechů. Nejpozději v roce 875 usedá
moravský kníže Bořivoj,
Svatoplukův
místodržící v Čechách, na pražský
stolec. Je to patrné i z Reginonovy zprávy k roku
876. Teprve po Svatoplukově smrti (†894) pak
fuldský analista k roku 895
napsal, že Svatopluk „předtím násilím odloučil a vytrhl“ knížata Čechů ze
společenství a moci bavorského národa. Teprve k tomuto roku píše
opět o poselstvu Čechů. |
9 –
|
Zbraně své spojovali Čechové s Moravany již za vlády krále-oráče
Rostislava (846-870). |
|
Petr Šimík (2006).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislava, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného
stavu poznání.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 5b: „Srovnání
životních dat a období vlády Svatopluka a Bořivoje“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: „Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Úvahy „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|