HONOSNÝ
HROB VELMOŽE
V SADECH U UHERSKÉHO HRADIŠTĚ
POHŘEB SADY 12/59
Emanuel Vlček
|
[Pokračování
...].
Objevitel pohřbu Sady 12/59 prof. dr.
Vilém Hrubý, DrSc.
z Moravského muzea v Brně mne po řadě let v roce 1983 požádal
o dokončení průzkumu pohřbu a předal mi k studiu značně neúplný
a druhotně poškozený skelet jedince vyzvednutého z této hrobky.
Jelikož se jedná o tak problematický, ale na druhé straně o závažný
objev, věnovali jsme mnoho úsilí jeho studiu a hodnocení i s využitím
konzultací s odborníky různých oborů (V. Hrubý 1983). Ale
nejprve k vlastnímu hrobu.
Uprostřed lodi pohřební kaple-mauzolea byla objevena
V. Hrubým hrobka označená č. 12/59. Z dochovaných záznamů
objevitele a jeho terénní dokumentace můžeme vyčíst:
Hrob umístěný uprostřed hrobní kaple původně
kryl zděný stupínkový náhrobek, z něhož se uchovala část těsně
pod ornicí a další valná část propadla do hrobové jámy. Obdélníková
destrukce tvořená pískovcovými kameny obsahovala vazní i omítkovou
maltu, namnoze s malovanou výzdobou. Tato destrukce překrývala v
hloubce 34 cm dislokované kusy rozpadlého příkrovu z velkých pískovcových
ploten, spočívajících na propálené vrstvě s uhlíky. Druhá
taková vrstva s kusem příkrovu se objevila v hloubce 74 cm.1
Zmíněné
obezdění hrobky bylo barevně ozdobeno technikou al secco
(malba na suchou omítku). Barevné odstíny malby i její hutnost
silně utrpěly staletým uložením v půdě. Bylo použito několika
barev. Lze rozeznat čerň, červeň, bílou a barvu šedou až
modravou a snad původní olivovou zeleň. Malováno bylo na jemně
vyhlazeném nažloutlém podkladu. Jeden sestavený zlomek monumentální
malby představuje neúplnou levou polovinu asi mužské tváře,
orientované en face, s rovným delším nosem, drobnými ústy
a mandlově protáhlým velkým okem (viz obr.
3 níže). Portrét připomíná byzantské
malby jihovýchodní Evropy (V. Hochmanová-Vávrová 1961; K.
Benda 1984). To nám potvrdili odborníci v Thesaloniki (Soluni) v
Řecku.
|
Obr. 1. Axonometrie pohřbu v
okované rakvi do dřevem obložené hrobky Sady
12/59
s malovaným stupínkovým náhrobkem (podle L. Galušky).
|
Vlastní hrobová dutina
byla 270×112 cm veliká a 145 cm hluboká a orientovaná Z-V. Stěny
hrobové dutiny byly do výše 120 cm obloženy dřevem o tloušťce
8 cm.
Celá konstrukce výdřevy byla připevněna osmi železnými
hřeby. Uprostřed hrobky byla dřevěná
rakev, z níž se
zachovalo 24 páskových kování. Jejich poloha vymezovala současně
tvar a rozměry původní rakve. Rakev byla asi 60 cm vysoká, dno měla
208 cm dlouhé a 60 cm široké, kdežto víko rakve bylo pouze 182
cm dlouhé a 50 cm široké. Boky rakve byly šikmé. Každá ze stěn
byla okovaná pěti železnými pásky a každá z kratších stran
jedním páskem uprostřed její délky.
Na vydlážděném dně vyloženém plochými kameny vázanými
drobivou vápennou maltou spočívala zčásti dislokovaná kostra,
jejíž kosti byly rozloženy v délce 176 cm. Lebka ležela na pravém
spánku obrácená k čelu rakve. Pravá horní končetina byla položena
podél těla, levá pak byla odtažena. Pánevní kosti byly přetočeny
a dolní končetiny byly v kolenou mírně pokrčené a uloženy
vpravo od střední čáry. Kosti rukou a nohou byly rozptýleny až
ke stěnám hrobové dutiny. V místech hrudi kostry ležely dva
gombíky z lehce zlaceného stříbra a ozdobeny filigránním
drátkem (viz obr. 2). Zásyp hrobu obsahoval kromě předslovanských nálezů
(halštat, kultura malované keramiky a jeden pazourkový úštěp)
stavební suť kostela, která se dostala do hrobové jámy až po
destrukci konstrukce hrobky. Z hlediska archeologického bylo tělo
vloženo do hrobu bez milodarů. Jen na hrudi objevené dva gombíčky zřejmě
spínaly pohřební rubáš.
|
Obr. 2. Stříbrný pozlacený
gombík zdobený filigránním drátkem z hrobky Sady 12/59.
|
Popis nálezů z hrobky
12/59 (podle V. Hrubého):
1. 8 velkých železných
hřebíků (d. 11,2-18,9 cm) s hraněnými trny a klenutými
hlavicemi (1,1×0,8 cm-1,7×1,0 cm).
2. 24 kusů železných,
pravoúhle zahnutých pásových kování, většinou ve zlomcích.
U dna rakve byla širší (3,0-3,2 cm) s hřebíky 3,8 cm dlouhými,
na víku byla užší (2,3 cm) s hřebíky 3,3 cm dlouhými.
3. 2 párové kuličkovité
knoflíky-gombíčky z lehce zlaceného stříbra, zdobené filigránním
drátkem (průměr 1,6 cm, výška 2,5 cm).
4. Zlomky omítky z
náhrobku, zdobené mj. figurální malbou, kterou rekonstruoval
akademický malíř Jiří Turoň.
5. 4 halštatské
střepy, 1 střep keramiky malované a 1 pazourkový úštěp, pocházející
ze staršího osídlení samotné lokality.
6. Tříšť kamenů,
kousky malty, 2 zlomky tegulí, 2 zlomky imbrexů pocházející z
velkomoravské výroby, 4 fragmenty červeného jílovce a 1
zlomek červeného skla.
|
Závěrem této kapitoly
lze říci, že mimořádnost pohřbu po stránce archeologické zdůrazňuje
vybudování výdřevy hrobky, uložení kované dřevěné rakve, dále
stupňovitý náhrobek, jenž vyčníval nad podlahu kaple a především
jeho malovaná výzdoba. Lidská tvář i s celou postavou v řasnatém
šatě byla malována v mírně podživotní velikosti.
|
Obr. 3. Neúplná levá polovina asi mužské tváře,
orientovaná en face, s rovným delším nosem,
drobnými ústy
a mandlově protáhlým velkým okem. Malováno technikou al
secco (na suchou omítku).
|
Ukazuje to na římský
zvyk, zobrazení podoby zemřelého nad jeho hrobem. Je třeba si připomenout
pohřeb Metodějova bratra Konstantina-Cyrila v Římě: „I
položili jej tak s rakví do hrobu po pravé straně oltáře v chrámu
sv. Klimenta... Namalovali jeho obraz nad hrobem jeho a počali nad
ním pálit světlo ve dne i v noci“, jak se dočítáme z „Životopisů
sv. Cyrila a Metoděje“ z konce 9. století.2
S podobným utvářením tváře zemřelého přímo na
jeho náhrobku se severně od Alp setkáváme poprvé. Je skutečně
nepochopitelné, proč tento objev byl tak dlouho opomíjen až
bojkotován.3
[Pokračování
...].
Emanuel Vlček (1995,
s. 173-179).
Poznámky:
|
1 –
|
Detailní informace přináší
řez hrobkou 12/59
v článku L. Galušky (podle V. Hrubého a L. Galušky). |
2 –
|
Staroslověnská legenda Život
sv. Konstantina-Cyrila (kap. XVIII). Viz např. J. Kolár (1998, s. 46). |
3 –
|
Vysvětlení je prosté a
jednoduché: „Protože tento objev nebyl učiněn v Praze a také
proto, že se jedná o nález pohřbu velmi významné velkomoravské
osobnosti, jak uvidíme dále, samotného moravského
krále, a ne třeba Kosmova mytického Hostivíta“. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Aurelius Augustinus: „Jak se
naučit rozlišovat mezi znakem a označovanou věcí“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• V. Hochmanová-Vávrová: Monumentální malba z velkomoravské
doby. Almanach Vlastivědné práce Moravského muzea 61, MM Brno
1961, s. 81.
•
Vilém Hrubý: Staré Město – Velehrad. NČAV Praha 1964, obr. 22, 23 a 25.
•
Vilém Hrubý: Byl nalezen hrob věrozvěsta Metoděje? Almanach
Velká Morava. MM, Brno 1965, s. 117n.
•
Vilém Hrubý: Staré Město – velkomoravský Velehrad. Praha
1965, s. 203.
•
Vilém Hrubý: Hrob svatého Metoděje v Uherském Hradišti-Sadech?
Slovenská archeológia 18, 1970, s. 87-96; viz s. 87, pozn. 6 – díky za určení
antropologického materiálu Dr. J. Jelínkovi (porušená kostra z hrobky č. 12 patřila
mladší ženě).
•
Vilém Hrubý: Metropolitní výšina. Uherské Hradiště-Sady, středisko
velkomoravské kultury a moci. Průvodce výstavou v MM v Brně. MM, Brno 1975, s. 6.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Vilém Hrubý: Nálezová zpráva. Uherské Hradiště. Interpretace
hrobky 12/59. Nalezená kostra v kapli patří podle antropologického posudku dr. Jana Jelínka,
DrSc., mladší ženě. Její věk pak upřesnil antropolog dr. Tomáš
Dacík, který zařadil do věkové kategorie 25-35
let. Uherské Hradiště 1983.
•
K. Benda: Ostatní výtvarná činnost na Velké Moravě. Dějiny českého
výtvarného umění 1/1. Academia, Praha 1984, s. 40-45, pozn. 17.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
Vědecká redakce Emil Pražák. NLN, Praha 1998.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|