[Pokračování
...].
(67)
Tehdy všichni její klerikové a všecka čeládka obojího pohlaví, když pastýř byl zabit, rozprchli se na
všechny strany a porůznu se skrývali ve skrýších, aby život pozemský si zachovali. Když potom
přeukrutní katani odešli, sběhli se s velikým strachem a bědováním k obřadu pohřebnímu
a všecko, co k jejímu pohřbu náležitým se vidělo, nejuctivěji vykonavše,
přesvaté ostatky její svěřili zemi. Krvelační pak vrahové pobravše,
co se dalo uloupiti, vraceli se k svojí paní, radostnou zprávu jí přinášejíce o zavraždění nevinné.
Domnívali se, že na věky jsou obohaceni a na věky živi budou, ač příšerné a neuhasitelné muky ohně
pekelného brzy je čekaly. Ona pak zrádná zrádců paní uchvátivše
všecek tchyně své majetek s jmenovanými usurpátory jala se vládnouti,
obdařujíc je a příbuzné a čeleď jejich nejlepším zbožím zlatým a stříbrným i šatstvem
vzácným nesmírné ceny. Vládli pak v celé zemi české jako velkomožní
vévodové, ale nikoli z Boha.
Když tak nádherně žili a nesmírně se radovali a veselili, znenadání
(68) spravedlivý trest pomsty Boží dolehl na bezbožníky, kteří se nelekali
tak ukrutný zločin spáchati a nejhanebnější ruce své na nejslavnější služebnici Boží bez příčiny
vztáhnouti. Neboť popouzeni otcem svým, knížetem rozbrojů ďáblem, jali se pohrdati všemi současníky
a vrstevníky svými. Z toho vznikla roztržka a nenávist
převeliká mezi řečenými velmoži Tunnou a Gommonem a paní jejich, až všecko myšlení
a mluvení paní točilo se ve dne v noci kolem toho, jak je zahubiti. To když pozoroval zmíněný
násilník Tunna, přepaden hrozným strachem,
prchl se vším příbuzenstvem z té země a všemi nenáviděn
jako poběhlík a vyhnanec sem tam se potuloval a nikdo z pokolení jeho už neměl přístupu do
domova svého. Gommon pak, když s bratrem svým hledal útěkem úkryt,
byl chycen a na hrdle potrestán a tak života nynějšího
i budoucího i s bratrem pozbyl. A paní jejich vidouc,
že prchají, všecek vztek svého jedovatého srdce vylila na potomky jejich a všecky od nejstaršího do nejmladšího jedním a týmž dnem a ortelem
utratila. To také bylo prvním znamením svatosti blažené Ludmily, že z vrahů jejich žádný
řízením božské prozřetelnosti nezůstal naživu. Jiní svoje příbytky opustivše a na různá místa se
rozprchnuvše, ode všech nenávidění a Boži pomstou stižení duše své vydechli, dítky jejich bezbožnou
smrtí byly ze světa zprovozeny a přemnoho jich bylo mečem postínáno. Tak naplnilo se slovo Páně,
které čteme v evangeliu: Všichni, kdož meče se chápou, mečem zahynou (Mat. 26, 52).
[Pokračování ...]
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 4. (2. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128. |