[Pokračování
...].
(70)
Vzpomenuv si pak na
bábu svou, jaké svatosti byla v tomto životě a jak veliké zásluhy
a slávu získala u všemohoucího, blažený Václav přívalem
slz zkropen pojal s kněžími a některými nábožnými muži přesvatý
záměr i poslal je na jmenovaný hrad Tetín,
poručiv jim, aby třebas jen kosti nebo prach zetlelého těla důstojně
přenesli a k němu dopravili. Sám však
vnuknutím Ducha svatého byl ujištěn a několika důvěrným přátelům se s tím
svěřil, že působením Boží milosti jmenovaní poslové uzří
tam nějaké znamení. Mužové, kteří byli posláni, vykonávajíce
rozkazy pána svého, vstoupili do basiliky, odkopali zemi a objevivše
hrobku shledali, že deska, kterou ctihodné ostatky byly přikryty,
zčásti zpráchnivěla. I báli se ji vyzdvihnout: Jestliže dřevo
je práchnivé, tak mínili, oč spíše zetlelo to, co pod ním
skryto. A chtěli s největší opatrností hrobku zase uzavříti.
Úmyslu jejich však vzepřel se jeden z nich, kněz Pavel,
o němž jsme se výše také zmínili, kterýžto vždy s ní, dokud na zemi
prodlévala, přátelstvím spojen byl a vždy ji ve všem svými
službami podporoval, pravě: Nikterak nestane se, jak pravíte, ale
najdu-li třeba jen prach těla ztrouchnivělého, ten podle rozkazu
knížete vezmu s sebou.
Ostatní davše mu za pravdu svorně desku uvolňovali.
Když ji zdvihali, přelomila se a onen Pavel s hlínou padl na ležící
tělo. Rychle (71) vstal a hlínu spěšně odhrabal, tu
s druhy svými našel tělo svaté, všeho porušení uchráněné, jenže obličej
její byl pokryt prachem, jenž se naň sesypal při zlomení víka,
když je zdvihali, jak jsem už poznamenal. Nesmírnou z toho radostí
vzplanuvše, neskonalé díky všemohoucímu vzdávali, přesvaté
její ostatky ze země vyzdvihli, do vzácných pláten, jak se slušelo,
zavinuli, před oltář položili, nezměrné chvály a díky Boží
milosti vzdávali.
A když všecky obřady řádně
vykonali, na nosítka ji položili, jež dvěma koňům na hřbet uvázali
a tak téže noci k hlavnímu městu, ku Praze totiž, vytrvale
spěchají. Nalezeno pak bylo tělo šťastné a Bohu oddané služebnice
Ludmily dne 19. října ve středu
o hodině dvanácté. A do Prahy přinesli je třetího dne
v pátek 21. téhož měsíce,1
s ohromným veselím, přičemž všichni plesali a Krista chválili.
Neboť ti, kteří ji přiváželi, prve než do hradu
ji vnesli, poslali ke knížeti heroldy dobré noviny. Ti přišedše
slyšeli, že k spánku své údy složil, i vzbudili ho s veselím
a tu radostnou novinu mu oznámili, že milostí Boha všemohoucího
tělo slavné paní, báby jeho, neporušené nalezli. On ihned
vstal a s velikou čilostí spěchal do chrámu, Kristu Pánu nesmírné
díky vzdávaje. Když pak slunce zemi ozářilo a leskem svým
zaplašilo tmu, svolav kněžstvo a zástup věřících, s obrovským
průvodem chvátal v ústrety. I potkali se s těmi věrnými nosiči,
přivážejícími často vzpomínané ostatky svaté Ludmily. Kněží
a jáhnové radostně je vložili na svá ramena a dobrořečíce
Bohu žalmy a chválami vnesli je do hradu, a do chrámu vešedše,
před oltářem na dláždění je postavili a hlučným jásotem
plesali. Zatím všeobecná zvědavost věřících i nevěřících
pátrala, co se stalo, i sbíhali se a hrnuli ke dveřím chrámovým.
Kníže tedy poradiv se s kněžími, přede vším lidem dal tělo
její odhaliti, aby všichni uvěřili, že ji Kristus Pán neporušenou
zachoval. Vidouce to všichni zázraky Kristovy neúnavně hlásali
a nikdo nemohl pravdě odpírati, poněvadž všem byla patrna
neporušenost těla a pevnost vlasů. A její obličej se skvěl,
jako by byla živá, nadto roucha takovou krásou a neporušeností
zářila, jako by právě toho dne byla utkána. Na to všichni patříce
hlučně volali a plesali a prohlašovali, že je na výsost hodna všeliké
pocty a chvalořečení.
A vykopavše zemi a upravivše hrob,
chystali se ji v té basilice pochovati. Ale náhle vykopaný hrob
zaplavil se vodou; z čehož mnozí usuzovali, že se to místo služebnici
Kristově nezamlouvá. Znovu tedy výkop zasypali a rakev
2 se svatou zástavou postavili na něj, pomoci od Boha se dožadujíce.
Potom domů šťastni spěchali.
(72) Zanedlouho potom řečený kníže vypravil poselstvo
do Řezna a tázal se na radu biskupa toho města, jménem Tutona,
poněvadž Čechové tehdy náleželi do jeho diecéze, co by měl s oním tělem učiniti. Biskup
prozkoumav předpisy zákona Božího podle dané sobě od Boha moudrosti, toto mu vzkázal: aby tělo,
které vzalo původ od zárodku prvního člověka, jemuž řečeno
bylo: Země jsi a v zemi půjdeš, prach jsi a v prach se obrátíš
(Gen. 3, 19), pohřbili do té doby, až by se zjevila sláva Kristova.
Tu převelikou horlivostí Boží zapálen prosil kníže
pokorně biskupa toho, aby k němu sám ráčil přijíti a tělo
pochoval a basiliku, jíž se dosud biskupského posvěcení
nedostalo, posvětil. On však se omlouval, že přijíti nemůže
pro slabost stáří, i poslal svého spolubiskupa s družinou několika
kleriků, aby chrám ten posvětil. Biskup ten přišel, nejdříve
kostel Pánu posvětil, potom za šest dní pohřbil řečené tělo
na témž místě, kde voda byla vystoupila. A divná to věc a jako
důkaz dosvědčující zásluhy služebnice Kristovy, že když kněží
chtěli ji pohřbíti na místě neposvěceném, voda se ukázala,
ale když přišel spolubiskup a basiliku posvětil, nadobro se
ztratila. Byloť slušno, když v blaženém obcování na tomto světě
blaženě živa byla, aby s požehnáním ještě větším byla
pochována, majíc se svatými usednouti po pravici Kristově.3 Když to bylo řádně vykonáno, spolubiskup po zásluze byl od knížete
odměněn a vrátil se domů.
Když pak nadešel výroční den přenesení jejích
posvátných ostatků, Kristus Pán k slávě svého jména a aby ukázal
zásluhy služebnice své, ráčil vykonati znamenitý zázrak. Neboť
když se shromáždilo kněžstvo, jakož jest obyčejem křesťanského
náboženství slaviti památku takových osob, a když po modlitbách
společně zasedli, aby se tělesně posilnili, jakýsi hošík tělesnou
vadou stižený, zkřivený a nemohoucí vzhlédnouti vzhůru, dovolávaje
se u vrat basiliky, v níž veliké té paní tělo odpočívá,
moci Kristovy a zásluh této světice, najednou se napřímil a bývalé
síly opět nabyl. To vidouce přemnozí všemohoucímu Kristu chvály
pěli, že skrze svoji služebnici velebnost svoji zjeviti ráčil,
jemuž sláva na věky věků. Amen.
[Pokračování ...]
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 5. (3. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|