23
[Pokračování ...].
Přišel totiž kdysi předtím ze Sas
muž podivuhodné výmluvnosti a učenosti, jménem Dětmar, kněz
povýšením, mnich přiznáním, na svatou pouť do Prahy.1 Když
se s knížetem Boleslavem II. seznámil, za krátký čas nabyl
u něho veliké obliby a přátelství. A poněvadž dokonale
uměl řeč slovanskou, povolal ho kníže svými posly,
a svolav kněžstvo, velmože země a lid, dosáhl svými
prosbami a přímluvami, aby si ho všichni obecným souhlasem
zvolili biskupem. Druhého dne, jak si kníže přál, příznivým
voláním byl Dětmar ode všech zvolen biskupem a poslán od knížete,
všeho duchovenstva a lidu k nejkřesťanštějšímu císaři Otovi,
synu císaře Jindřicha,2 s tímto listem:
„Nejslavnější císaři a největší ctiteli křesťanského
náboženství! Přijmi milostivě naše i všeho kněžstva a lidu
prosby a tohoto muže, ve všem osvědčeného, jménem Dětmara,
jehož si za pastýře volíme; snažně žádáme, aby byl s Vaším
největším schválením a rozkazem na biskupa vysvěcen“.
Tu císař, jsa milovníkem zákona Božího, podle
rady vévod a knížat, ale zvláště biskupů, a maje péči o spasení
lidu nově ve víru obráceného, kázal arcibiskupovi mohučskému,
jenž byl tehdy přední osobou u dvora, aby Dětmara vysvětil na
biskupa.3
Potom nový biskup, ozdoben jsa mitrou,
vrátil se radostně do nové osady, celé Čechy zaujímající,4 a když
přišel do hlavního sídla Prahy, byl u oltáře svátého Víta
ode všech nastolen. Duchovenstvo při tom zpívalo „Te Deum
laudamus“, kníže a velmoži prozpěvovali: „Kristus keinado“
atd.; prostější pak a zpěvu neznalý lid volal „Krlešu“ a tak
podle svého obyčeje celý ten den vesele strávili.
Roku od narození Páně 968.
Zemřel zeman Vok.
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 23.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2007).
Srovnání:
Mapky: „Česká kmenová území“ podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“ podle P. Randuse (2007).
Mapky: „Osídlení Čech“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny: „Rodokmen Otonů“.
Rodokmeny: „Rodokmen Piastovců“.
Historie: „Založení pražského biskupství“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako atribut
svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 46.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |