KAPITOLA
XLII
O OBNOVENÍ KDYSI
ZPUSTOŠENÉHO KRÁLOVSTVÍ MORAVSKÉHO A O TOM,
JAK HO CÍSAŘ JINDŘICH III. PŘENESL DO ČECH
A ČESKÉHO KNÍŽETE VRATISLAVA PROTO POVÝŠIL NA KRÁLE
[Pokračování
...].
Léta Páně 1086 římský císař Jindřich III.,
chtěje konat slavný říšský sněm v Mohuči, ustanovil pevný
termín a svolal všechny i jednotlivé kurfiřty církevní i světské
a všechna ostatní říšská knížata a urozené, aby projednal
obtížné záležitosti týkající se římské říše. Na tento
sněm se poslušna císařových příkazů sešla knížata církevní
i světská i urození a předáci, aby společně s císařem
jednali o nápravě poměrů v jeho říši a státu. Když se takto
sešli a uvažovali o různých a obtížných záležitostech,
byla mezi jiným do popředí uvedena složitá věc, kterak upadlo
a zaniklo bývalé království
moravské, jemuž byly za časů zemřelého Svatopluka,
posledního krále Moravanů,1
podřízeny Čechy, Polsko, Rusko i mnohá jiná knížectví i národy a země – toto království bývalo
význačným údem říše a bylo závazně podřízeno téže říši
římské – a kterak od dob, kdy zemřel řečený král
Svatopluk, totiž po sto devadesát dva roky, jsou říše a její
vládci po zpustošení řečeného království bez moravského krále,
a také že by prospělo cti říše, kdyby se všemožně postarala
o obnovení takového přeskvělého knížectví. Po těchto návrzích
se zmíněný císař Jindřich začal ve stejně obtížném, jako
i nezvykle rozvážném jednání pilně vyptávat na řadu kurfiřtů
i ostatních církevních a světských říšských knížat
a znepokojenou myslí zkoumat, jak by mohl uskutečnit rady své a svých
knížat v této věci ke cti a příznivému stavu říše.
Konečně, když byl tak významný návrh po mnoho dní
hlouběji zvažován a přemýšlel o něm jak císař, tak říšská
knížata, chyběl způsob a chyběly rady, jak by takové záležitosti
mohli nebo dovedli úspěšně dokončit bez podpory jasného českého
knížete Vratislava, který tehdy podle práva držel nejen Čechy,
ale i Moravu, Polsko a mnoho jiných provincií a zemí patřících
kdysi ke království moravskému, muže proslulého všude jak pro
své bohatství, tak rozlehlost svého území i množství lidí.
A proto byl český kníže Vratislav, jenž byl tehdy v Mohuči přítomen,
císařem a říšskými kurfiřty, církevními i světskými,
povolán mezi ně. A když se o zmíněných otázkách poradili, opětovně
o nich uvažovali a s velkou zralostí rozmlouvali, byl
s jednomyslným a rozvážným souhlasem jednoho každého, jak církevních,
tak i světských říšských knížat, týž Vratislav císařským
rozhodnutím povýšen ke královské slávě. Tamtéž bylo také císařským
výnosem ustanoveno, aby k nápravě značných škod, které říše
během tolika let neexistencí moravských králů a téhož království
utrpěla, byly Čechy povýšeny na království a Vratislavovi,
i jeho nástupcům v království na věky, českým králům,
jako svobodným pánům, byla podřízena Morava jako markrabství,
dále Polsko, Rusko a ostatní knížectví země, jež kdysi patřily
ke království moravskému, a aby se království
moravské takovýmto platným císařským ustanovením těšilo
obnově a bylo se všemi náležitostmi podle královského
práva a důstojnosti bez překážky a neodvolatelně přeneseno
do Čech.2
Proto k provedení tohoto záměru nařídil znamenitý
Jindřich, nejneporazitelnější císař, v přítomnosti svých knížat
a neslýchaného množství lidí, aby bylo toto císařské
ustanovení a rozhodnutí veřejně vyhlášeno, a vzav do vlastních
rukou královskou korunu, uprostřed kurfiřtů a urozených říše,
tehdy přítomných, okázale vyznamenal
Vratislava, dříve knížete,
vloživ mu konečně na hlavu královskou korunu.3 A tak byl
Vratislav povýšen na krále a všemi podle jména i skutečnosti
za českého krále provolán. Potom ihned slavný císař pověřil
trevírského arcibiskupa Engilberta, aby jel do Čech a jejich nového
krále v jeho vlastním Pražském kostele pomazal na krále podle
zvyku pomazání, který se zachovává při povyšování na krále
římské: to jest na hlavě, prsou, mezi lopatkami a na pažích, a ozdobil ho královskými odznaky
v jeho vlastním Království českém.
A tak trevírský arcibiskup Engilbert, jsa poslušen císařových
rozkazů, přišel do Prahy, a tam uvedeného léta Páně 1086, dne
15. června, pomazal v Kostele pražském při svaté slavnostní mši
nového českého krále Vratislava, ozdobeného královskými
odznaky, podle zvyku a řádu římských králů, jak je předesláno,
na krále, přičemž duchovenstvo i lid třikrát volali: „Vratislavovi,
králi našemu, zdraví, slávu a vítězství“. A jak jeho, tak
jeho manželku Svatavu, slavnostně vyznamenal královskými
korunami.4 Toto pomazání podle zvyku římských králů je na jeho
věčnou památku trvale zachováváno při korunovaci všech českých
králů.
Tedy po skončení zmíněné královské slavnosti, po
třech dnech byl onen trevírský arcibiskup Engilbert s náležitou
poctou poslán králem zpět a šťastně se vrátil domů, zatímco
celé území nového českého krále po mnoho dní, jak se sluší,
jásalo nad přijetím takových poct.
Téhož roku zemřel moravský kníže Ota, bratr českého
krále Vratislava.5
Přibík Pulkava z
Radenína: Kronika česká (kap. XLII).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|