CÍSAŘ
VLOŽIL VRATISLAVOVI NA HLAVU KORUNU
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. II. |
37
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1086.
Z rozkazu a úsilí císaře římského Jindřicha III.,
rozmnožitele říše, byl konán veliký sněm v Mohuči,1 kde
čtyři arcibiskupové a dvanáct biskupů, jejichž jména později
oznámíme, spolu s opaty klášterů a s ostatními věřícími
zasedajíce, písemně potvrdili mnohá ustanovení o stavu svaté církve.
V tomto shromáždění týž císař
se souhlasem a schválením všech velmožů své říše, vévod,
markrabí, hrabat a biskupů učinil knížete českého
Vratislava vládcem jak Čech, tak i Polska, vložil
mu vlastní rukou na hlavu
korunu královskou a přikázal arcibiskupu trevírskému
Egilbertovi, aby knížete v jeho hlavním sídle Praze pomazal za
krále a vstavil mu královskou čelenku na hlavu.2
V témže sněmu biskup pražský Gebhart písemně předložil
svou starou žalobu stran svrchuřečeného biskupa moravského
Jana. Ač ten už téhož roku odešel
s tohoto světa,3 přece
biskup Gebhart, maje velikou starost do budoucnosti a jednaje skrze
přátele, bil v sluch císaři, aby n e b y l
na to místo opět
dosazován nový biskup. I rozvinul přede všemi privilej ... někdy
od svatého Vojtěcha biskupa, svého předchůdce, a zajištěnou
jak od papeže Benedikta, tak od císaře Oty I. K jeho spravedlivé
žalobě císař, byv pohnut prosbami knížete Vratislava, bratra
tohoto biskupa Gebharta, a na radu arcibiskupa mohučského Vezila
a jiných dobrých přátel spravedlnosti přidal k staré privileji
novou skoro téhož znění
a potvrdil ji znakem císařským, jak se dále ukáže. Opis této
privileje nepokládáme za zbytečné vložiti do tohoto našeho díla,
obsahuje totiž toto nebo asi
takovéto znění:
(viz opis
privilegia).
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II, kap. 37).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
Hned po sjezdu v Quedlinburgu o
Velikonocích 1985 se konal
veliký sněm v Mohuči. Na této synodě pak
Jindřich IV. slavnostně vložil na
Vratislavovy skráně korunu (J. Žemlička 1997, s. 106-107; VDZKČ I. 1999, s. 454).
Synoda se konala od dubna 1085,
zlistinění následovalo v Řezně roku 1086 (srv. Novotný ČD I/2,
s. 246nn). |
2 –
|
Průběh
Vratislavovy pražské korunovace
Kosmas vylíčil v následující kapitole
38. |
3
–
|
Moravský biskup Jan zemřel 25.
listopadu snad 1085 (VDZKČ I. 1999, s. 748). Z Kosmova textu by však
spíše vysvítalo, že zemřel již roku 1084,
neboť biskup Gebhart chtěl, aby na „to místo“ nebyl dosazován
nový biskup. Čili v roce 1085 na mohučské synodě
bylo (podle Kosmy) „to místo“ asi již uprázdněné. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Pověsti: „Kosmas (I, 14) o zmizení krále
Svatopluka“.
Kroniky: „Přenesení království a koruny
z Moravy do Čech podle Dalimila“.
Kroniky: „Přenesení moravského království do Čech
podle Pulkavy“.
Kroniky: „Granum
o rezignaci krále Svatopluka a postoupení moravského království
knížeti Čech“.
Kroniky: „Vratislavova korunovace podle Dalimila“.
Kroniky: „Vratislavova korunovace podle Pulkavy“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k roku 1260“
o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Dokumenty: „Privilegium císaře Jindřicha
III. pro biskupa Gebharta (Jaromíra)“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks
v moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, sv. I.
do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Zbygniew Dalewski: Svaté kopí a polské insignie. Sborník esejů k výstavě Střed Evropy
okolo roku 1000. NLN, Praha 2002, s. 324-326.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|