38
[Pokračování
...].
A rovněž téhož
roku potvrdil papež Kliment na žádost císaře Jindřicha a na přímluvu
arcibiskupa mohučského Vezila po apoštolských legátech, kteří
se této synody účastnili, svou privilejí pražské biskupství v řečených jeho hranicích.
Stalo se tak k snažné žádosti a přičinění
biskupa Gebharta, jenž byl svého kaplana Albina poslal s apoštolskými
legáty z Mohuče z této příčiny do Říma.
Téhož roku dne 9. června zemřel Ota, kníže
moravský, bratr Vratislava, knížete českého.1
Mezitím Egilbert,
arcibiskup
trevírský, jsa poslušen císařova rozkazu, přijel do
hlavního sídla Prahy a dne 15. června při slavné mši svaté
pomazal Vratislava, oděného královskými
odznaky, za krále a posadil korunu na
hlavu jeho i na hlavu jeho manželky Svatavy, oblečené
v královské roucho.2
Přitom kněží a všichni velmoži třikrát
volali: „Vratislavu, králi i českému i polskému, vznešenému
a mírumilovnému, od Boha korunovanému,
dlouhý život, zdraví a vítězství!“ Potom třetího dne
arcibiskup, byv obohacen nesmírným nákladem zlata a stříbra,
hodným královské vznešenosti, a obdařen i jinými výslužkami
a dary, vrátil se radosten s velikou poctou domů.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II, kap. 38.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
P. Černý (2004, s. 187 pozn. 34) vyslovil názor, že k pražské
korunovaci došlo již v roce 1085:
„Nejpodrobnějším, i když ne vždy spolehlivým pramenem
informací o povýšení Vratislava na krále a o jeho pražské
korunovaci je text Kosmovy kroniky (MGH. SS. Nova series II, Berlin
1923, s. 134-135. Nejnovější český překlad: Kosmova kronika česká
[vyd. H. BLÁHOVÁ, Z. FIALA], Praha 1975, s. 120-123), kde jsou obě
události zmiňovány v kapitolách, vztahujících se k roku
1086. Kosmas dále upřesňuje,
že korunovace se konala v neděli
15. června, která však ve skutečnosti nemohla připadat na rok
1086 (kdy 15. června bylo pondělí), nýbrž na rok 1085 (G. FRIEDRICH,
Rukověť křesťanské chronologie, Praha 1934,
s. 188). Zprávu českého kronikáře možno považovat za
spolehlivou pouze v uvedení příslušného dne a měsíce, nikoliv
už roku, kdy došlo k pražské korunovaci přemyslovského panovníka.
To by odpovídalo dobovým zvyklostem konat slavnostní akty pomazání
a korunovací panovníků na významné církevní svátky. V případě
Vratislava byl pro tuto nanejvýš prestižní událost stanoven s největší
pravděpodobností mimořádně významný den na neděli
15. června 1085, na kterou připadal i svátek sv. Víta a Nejsvětější
Trojice. Toto zjištění je dostatečně průkazné k tomu, aby královská
korunovace Vratislava II. byla datována do roku 1085, a nikoliv
o rok později, jak se uvádí nejčastěji – obvykle bez přihlédnutí
k uváděným skutečnostem – v dosavadní literatuře. K tomu
naposledy ŽEMLIČKA 1997, s. 106-107, který – podobně jako většina
historiků – datuje synodu v Mohuči, na níž císař Jindřich IV. prohlásil Vratislava králem
a položil na jeho hlavu korunu,
sice do roku 1085, nicméně akt nové, kanonicky provedené
korunovace, spojené s pomazáním, která se konala v Praze, klade
až o rok později. I když podle zde navrhované teze může doba půldruhého
měsíce, která by tak uběhla od synody v Mohuči, stanovené –
jak vyplývá i z mnoha jiných pramenů věrohodnější povahy, než
byla Kosmova informace – na konec dubna 1085, do postulovaného
data pražské korunovace 15. června téhož roku, připadat příliš
krátká, je velmi pravděpodobné, že přípravy na tuto prestižní
ceremonii byly zahájeny už delší dobu předtím“.
Na této nové tezi P. Černého je „pozoruhodné“, že žádný
z dosavadních překladů Kosmovy kroniky (v tom i autorem citované
vydání) se o nedělním
termínu pražské korunovace n e z m i ň u j e .
Ani v nejnovějším vydání Kosmovy kroniky (2005, s. 121) není
ono Kosmovo „upřesnění“ uvedeno. Kromě toho autor sám uvádí,
že tím podstatným faktem bylo, že 15. června byl svátek sv. Víta
a Nejsvětější Trojice. Na který den v týdnu svátek připadl,
zda na neděli nebo na pondělí, nebylo asi až tak důležité.
Spoléhá snad autor na to,
že si jeho tvrzení nikdo nebude ověřovat? Srovnej Kosmův text výše. Autor také necituje
originální latinský text, v němž by
byla neděle výslovně zmíněna
(tedy ono Kosmovo údajné „upřesnění“).
To ovšem stále ještě neznamená, že by se pražská korunovace nemohla
odehrát (teoreticky) již v roce 1085. V každém případě ale přípravy na tuto
prestižní pražskou ceremonii nemohly být zahájeny „už delší
dobu předtím“, rozuměj před synodou v Mohuči, když předem
nebylo vůbec jisté, zda Vratislavova korunovace bude na sněmu
schválena. V opačném případě by se Vratislav dokonale
ztrapnil.
Nejzávažnějším protiargumentem je však
privilegium císaře Jindřicha III., které si od něj vyžádal
biskup Gebhart (Jaromír), sepsané a podepsané 29. dubna 1086
(srovnej výše pozn. 1), v němž je Vratislav Český
jmenován dvakrát, ale vždy jen jako kníže
(Kosmas II, 37). Pak ovšem
Vratislavova pražská korunovace v červnu roku 1085 proběhnout
n e m o h l a .
Podobné je to s autorovým „objevem“, že
v rukopisu „Svatovítská apokalypsa“ na úvodní miniatuře není
vyobrazen kníže Spytihněv II., ale jeho mladší bratr kníže
Vratislav II. (P. Černý 2004, s. 135n), neboť prý „má zde
větší význam zobrazení kopí s praporcem
v jeho rukou než »mitra« na
jeho hlavě“ (správně by ovšem bylo „kopí s praporcem
v jeho ruce“). K replice
svatého kopí např. Z. Dalewski (2002, s. 326) uvedl: „Také
v případě Čech by bylo přehnané považovat kopí za nejdůležitější
insignii, která prokazovala vládu českého knížete“.
Dále k tomuto tématu viz strana „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Pověsti: „Kosmas (I, 14) o zmizení krále
Svatopluka“.
Kroniky: „Přenesení království a koruny
z Moravy do Čech podle Dalimila“.
Kroniky: „Přenesení moravského království do Čech
podle Pulkavy“.
Kroniky: „Granum
o rezignaci krále Svatopluka a postoupení moravského království
knížeti Čech“.
Kroniky: „Vratislavova korunovace podle Dalimila“.
Kroniky: „Vratislavova korunovace podle Pulkavy“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal od císaře Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Dokumenty: „Privilegium císaře Jindřicha
III. pro biskupa Gebharta (Jaromíra)“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny
české, sv. I. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Zbygniew Dalewski: Svaté kopí a polské insignie. Sborník esejů k
výstavě Střed Evropy okolo roku 1000. NLN, Praha 2002, s. 324-326.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská
apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |