JSOU „PŘEMYSLOVCI“
ČEŠI?
JEJICH KOSTI PŮJDOU
NA TEST DNA
(Jan Gazdík, MF DNES, 15. 6. 2007) |
Praha – Vědci
začali pracovat na vyřešení jednoho z velkých tajemství české
historie. Chtějí pomocí analýzy DNA zjistit, odkud se v
Česku vzali Přemyslovci.1
Začnou kvůli tomu na Pražském hradě zkoumat dochované kosti členů
nejstaršího českého královského rodu. Z unikátního projektu by mělo
vyplynout, zda byli Přemyslovci
skutečně Slované. Může však přijít i překvapivý objev, že
měli románský nebo třeba anglosaský původ.2
Projekt teď společně rozjíždí Správa Pražského
hradu, Archeologický ústav, Přírodovědecká fakulta Univerzity
Karlovy a společnost Forenzní DNA servis. Na Hradě už vznikla specializovaná
laboratoř, kde budou vědci zkoumat DNA z ostatků Přemyslovců.
„Původ Přemyslovců je
dodnes nejasný,“ říká šéf firmy Forenzní DNA servis,
genetik Daniel Vaněk.3
A může se ukázat, že Přemyslovci přišli
třeba z území dnešní Itálie nebo Francie? „To asi ne, ale překvapení
nevylučujeme,“ říká genetik Vaněk. Bádání srovnává s
filmem Karla Zemana Cesta do pravěku. „Jde o neobyčejné
dobrodružství, při němž můžeme zjistit vazby Přemyslovců
na Velkou Moravu,4
ale i na vlivné panovnické rody tehdejší Evropy,“ říká. Od
výzkumu
očekává, že se může podařit identifikovat ostatky významného
přemyslovského knížete Jaromíra
či knížete Boleslava.5 Vědci mohou
díky DNA najít i dosud neznámé potomky královského rodu nebo
jejich levobočky.6 |
Obr. 1. Sarkofág knížete
K1-Bořivoje a zbytky hrobu K2 v lodi původní
Václavovy rotundy sv. Víta na Pražském hradě (E. Vlček
1982, s. 26).
|
Ale než projekt spustí, „cizelují“ v laboratoři
techniku zjišťování DNA na jiných kostech z 10. století. „Chceme
postup dotáhnout k dokonalosti. Byla by ostuda řezat do kostí Přemyslovců
s nulovým výsledkem,“ říká Vaněk.
Oblíbené motto genetika Daniela Vaňka zní: „Každý z nás má
v sobě kousek Adama a Evy.“ A to je také jeden z motivů, proč se spolu s
antropology, archeology i historiky pouští na Pražském hradě do
zkoumání DNA z ostatků Přemyslovců.7
|
Obr. 2. Hroby v bazilice sv. Jiří
na Pražském hradě (E. Vlček 1982).
Identifikace jednotlivých hrobů dle různých autorů viz tabulka
1 níže.
|
„K prvnímu Čechovi se asi nedostaneme,“ říká v
nadsázce Vaněk, „ale můžeme se třeba postupně dopátrat až
k úplně prvnímu Přemyslovci,
o němž dosud nic nevíme.8 To by byl
unikátní nález. A platí to i v případě, že odhalíme dosud
neznámé členy knížecího a posléze královského rodu,“ doufá
genetik.
Na jeden z nejrozsáhlejších geneticko-historických
průzkumů se vědci připravují od loňského června a začít s ním chtějí v lednu 2008.
Jan Gazdík
Zpracováno podle článku
v MF DNES,
pátek 15. června 2007, s. A1, A3.
Ilustrační obrázky jsou doplněny
z publikace E. Vlčka (1982).
Poznámky:
|
1 –
|
„Přemyslovci“ a „Česko“
– autor článku tu projevil nevšední,
ale opravdu velmi nevšední cit pro historii. Za každé „Česko“ se snad v MF DNES berou příplatky.
Pokud jde o jejich jméno, tak „Přemyslovci“ nazvala
tento panovnický rod až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička
2000, s. 268). Pokud jde o území, odkud a kam vlastně tzv.
„Přemyslovci“ přišli, to vysvítá z mapky „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Pokud jde o dobu, kdy se Bořivoj
„objevil“ ve středních Čechách, víme, že to bylo na začátku 70. let 9. století.
Jak se Bořivoj, „kníže moravský“,
stal knížetem Čechů, je vysvětleno (včetně důkazů, odkazů
a citací) v úvaze: „Vznik a původ
přemyslovské pověsti“.
|
2 –
|
... nebo třeba také indiánskou
babičku! Jenže od kronikáře Kosmy (†1125) již přece všichni vědí,
že mají původ v severočeských Stadicích a jsou
potomky oráče Přemysla a kněžny Libuše – viz „Rodokmen
mytických knížat“.
|
3 –
|
Zřejmě někteří
odborníci přece jen ještě zcela nepodlehli Kosmovým mýtům a Třeštíkovým dedukcím
(1997, s. 95-96; 2003, s. 164-165).
|
4 –
|
Že tzv. „Přemyslovci“
jsou pražskou větví mojmírovského
rodokmenu je dnes již jisté. Dosvědčují to dostatečně, vedle dřívějších zjištění E. Vlčka (1995), L. Galušky
(1996) a L. E. Havlíka (1994,
1996), hroby velkomoravského typu na Levém Hradci, na Mělníce, v severním předpolí
Pražského hradu a na Budči (J. Frolík-Z. Smetánka 1997,
s. 34-39, 66-67), zejména nový rozbor 2. kapitoly Kristiánovy
legendy (P. Šimík 2006, s. 359-364), kde se v pěti
větách objevil první zárodek „přemyslovské“ pověsti
(později Kosmou zcela přepracované a bohatě rozvinuté
do pěti kapitol), a nový
výklad křesťanské symboliky oráčské
scény v rotundě Nanebevzetí Panny Marie a svaté Kateřiny ve Znojmě
(P. Šimík 2004, s. 122).
Jan Frolík si však zřejmě předsevzal, že
nic takového n e s m í testy DNA potvrdit. Tvrdí tedy, že vědci nemají
k dispozici
kostry, které by mohli mezi sebou porovnat, přestože E. Vlček
(1995) je ještě k dispozici měl (K1-Bořivoj,
12/59-Svatopluk). Podle Frolíka prý ale šlo o „špatnou
interpretaci použitých koster“. Nic ovšem pražským vědcům
nebrání, aby tyto „špatně interpretované použité kostry“
dali porovnat.
|
5 –
|
„Významný kníže Jaromír“
– jistě by bylo velmi poučné, kdyby autor článku naznačil čtenářům,
čím byl podle jeho názoru právě Jaromír tak významný
kníže, ale zejména jak z kosterních pozůstatků knížat pomocí
testů DNA hodlají vědci
vyčíst jejich jména?
Hrob žádného
ze tří Boleslavů zatím nalezen nebyl. Boleslav III. zemřel někde
v Polsku (1037) a jeho hrob je neznámý. Dřívější bádání sice spojovalo hrob
č. 98 (viz výše obr. 2) ve Svatojiřské bazilice s hrobem Boleslava II.
(972-999), ale stanovený dožitý věk zde uloženého
jedince (40-45 let, E. Vlček
1997, s. 167) neodpovídá tomuto knížeti, jenž dosáhl stařeckého věku. Podobně hrob
č. 92 (viz výše obr. 2), dříve identifikovaný jako hrob
Boleslava I. (935-972), je nyní z dobrých důvodů
(posmrtné čtvrcení těla kvůli přenesení ostatků) připisován
Jaromírovi
(40-45 let, E. Vlček 1997, s. 180), jenž byl původně
pohřben v Lysé nad Labem.
|
|
HROB |
č.
95 |
č.
93 |
č.
92 |
č.
98 |
č.
79 |
č.
97 |
I.
Borkovský
(1975) |
Oldřich |
(původně
Boleslav I.
+ manželka) |
Boleslav
I.
+ manželka |
Boleslav
II. |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
E.
Vlček
(1982) |
– |
– |
Jaromír
+ Biagota (?) |
Oldřich |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
J.
Frolík
Z. Smetánka
(1997) |
(původně
Oldřich) |
(původně
Emma) |
Oldřich
+ Emma |
Boleslav
II. |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
E.
Vlček
(1997) |
– |
– |
Jaromír
+ neznámá kněžna |
Oldřich |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
dožitý
věk
dle E. Vlčka |
prázdný
hrob |
prázdný
hrob |
±45
let
60-70 let |
40-45
let |
prázdný
hrob |
45-50
let |
Tabulka 1. Bazilika sv. Jiří
– skupina pohřbů „Přemyslovců“ v hlavní lodi – viz obr.
2 výše.
Identifikace podle různých autorů (P. Šimík 2005).
|
|
Nebylo by
jistě od věci, kdyby autor článku alespoň naznačil, jakým způsobem
test DNA rozhodne tento spor mezi historiky, archeology a antropology,
zda zkoumaná kost patří spíše Jaromírovi, anebo jeho
otci Boleslavovi II., či dokonce snad jeho dědovi
Boleslavovi I.
Z důvodu stanoveného dožitého věku
nevyšly ani poslední naivní pokusy (viz níže pozn. 8) ztotožnit hrob
Boleslava I., „který se z baziliky jaksi
vytratil“, s hrobem
K1 (35-40 let, E. Vlček 1997, s. 62), v němž byl již
dříve spolehlivě rozpoznán pohřeb Bořivoje (viz výše obr. 1).
Nyní ovšem, podle aktuálního vyjádření J. Frolíka,
vedoucího archeologického výzkumu Pražského hradu, je najednou hrob Bořivoje prý „neznámý“!
Údajně ani „z velkomoravských vládců
vědci nemají k dispozici nikoho“ (LN 4. 7. 2007). K tomu však srovnej L. Galuška (1996, s. 125).
|
6 –
|
Jak lze pomocí testů DNA rozeznat, zda
zkoumané kosterní pozůstatky patří levobočkovi?
|
7 –
|
Zdá se, že tu máme již poněkud přepřemyslovcováno.
Spíše bychom však měli mluvit o Rostislavcích nebo o pražské větvi mojmírovského
rodokmenu. Ale budiž.
|
8 –
|
První dnes známý
a historicky doložený tzv. „Přemyslovec“ je velkomoravský král-oráč
Rostislav (P. Šimík 2006, s. 379), podle něhož byl v Čechách na konci 10. století
zkonstruován mýtus o původu středočeského vládnoucího rodu.
Nevíme, kde zemřel, a jeho hrob není nijak písemně
doložen. Je ovšem možné, že po řezenském soudu (870)
oslepený král Rostislav se vrátil mezi rukojmími na
Moravu (871, 873)
nebo v rámci
„forchheimského vyrovnání“ (874)
do Čech ke svému synovi. Viz „Kosmovy
anagramy“ a „Granum“ k roku 900 ve zprávě o smrti
krále Rostislava. Jen zcela hypoteticky by mu
pak mohly patřit kosterní pozůstatky nalezené v hrobu K2 (viz
výše obr. 1)
v bezprostředním sousedství Bořivojova hrobu K1, s nimiž si odborníci zatím neví příliš rady. Někteří
z nich tu spatřují
hroby Boleslava I. (hrob K1) a jeho manželky (hrob K2) v domnění,
že oba hroby jsou mladší než rotunda, v níž
byly v roce 1911 nalezeny, a dokonce snad mladší než Václavův hrob v ní. K tomu srovnej
názory např.
J. Frolík-Z. Smetánka (1997), M. Lutovský (1998, 2001), J. Sláma (2001). Je to však alespoň
teoreticky možné?
Dožitý věk jedince z hrobu K1 byl
stanoven v intervalu 35-40 let. Protože Boleslav I. zemřel v roce
972 a Václav byl zavražděn v roce 935, vychází
z toho, že v tom lepším případě by podle výše jmenovaných odborníků
Boleslav I. zavraždil svého nevlastního
bratra Václava jako tříleté dítě (a),
v tom horším dokonce dva roky před svým narozením (b):
a) 972 – 40 =
932 935 – 932
= 3
b) 972 – 35 =
937 935 – 937
= –2
V každém případě by se Boleslav I.
musel narodit více než 10 let po smrti svého otce Vratislava (†921).
S výjimkou výše jmenovaných archeologů
je asi všem ostatním jasné, že hroby K1 a K2 Boleslavovi a jeho
manželce patřit nemohou, neboť hrob K1 je
nepochybně starší než Václavova
rotunda (P. Šimík 2006, s. 374).
Proto jistě náleží knížeti Bořivojovi,
poněvadž pohřby jeho
synů Spytihněva a Vratislava již byly celkem spolehlivě identifikovány na jiném místě
(a nepochybuje se o nich) a nikoho jiného z Václavových předků
na výběr již nemáme. Ztotožnění hrobu
K1 s pohřbem Bořivoje proto považují za možné a pravděpodobné
oproti těm výše jmenovaným kapacitám níže uvedení odborníci:
E. Vlček 1982, s. 26, 28,
30-32; týž
1995, s. 201-209; týž 1997, s. 62,
243, 245; L. E. Havlík 1994,
s. 54; L. Galuška 1996, s. 124; D. Třeštík
1997, s. 452-453; M. Šolle 1996, s. 113; týž 2001, s. 393.
Pokud tedy budou testy DNA zpracovány seriózně
a objektivně (a ne jako první
antropologický průzkum
kosterních pozůstatků připisovaných moravskému králi
Svatoplukovi, k němuž byl patrně
předložen jiný skelet), lze očekávat, že přinesou více světla do poznání původu
nejstaršího známého moravského panovnického rodu a jeho pražské větve. |
|
KNÍŽE |
věk/úmrtí |
výška |
postava |
krevní
sk. |
zp.
pohřbu |
hrob.
inv. |
bojovník
pod obeliskem |
50-55
let
??? |
175
cm |
robustní |
A |
dřevěný
sarkofág |
bohatý
inventář |
Bořivoj
(K1)
rot. sv. Víta |
35-40
let
888 |
168
cm |
středně
robustní |
B |
dřevěný
sarkofág |
nožík |
Spytihněv
kostel P. Marie |
40-45
let
915 |
175
cm |
robustní |
B |
kamenná
krypta |
– |
Vratislav
(97)
bazil. sv. Jiří |
45-50
let
921 |
175-176
cm |
středně
robustní |
B |
(původně)
asi rakev |
– |
kněžna
Ludmila |
±66
let
921 |
168
cm |
robustní |
A |
(původně)
asi rakev |
– |
Václav
rot. sv. Víta |
±40
let
935 |
odhad
160-165
cm |
– |
B |
(původně)
asi rakev |
– |
Oldřich
(98)
bazil. sv. Jiří |
40-45
let
1034 |
180
cm |
vysoká
a silná |
B |
dlabaná
dub. rakev |
fragm.
textilie,
železné kruhy |
Jaromír
(92)
bazil. sv. Jiří |
±45
let
1035 |
???
cm |
vysoká
a silná? |
B |
(původně)
asi rakev |
– |
Břetislav
chr. sv. Víta |
±50
let
1055 |
182
cm |
vysoká
a štíhlá |
B |
(původně)
asi rakev |
– |
Spytihněv
II.
chr. sv. Víta |
±30
let
1061 |
179
cm |
vysoká
a robustní |
B |
(původně)
asi rakev |
– |
Tabulka 2. Výsledky
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
pražských knížat vzestupně dle data úmrtí (podle E. Vlčka 1997).
|
|
Že by tomu tak
ale nemuselo být, o tom svědčí opakovaná prohlášení, že
nejstarším známým „Přemyslovcem“ by prý mohl být bojovník
pohřbený na III. nádvoří pod obeliskem (genetici Lenka Sasková
a Daniel Vaněk). Možnost jeho genetické
vazby s tzv. „Přemyslovci“ (tj. Bořivojem, Spytihněvem, Vratislavem, Václavem,
atd.) byla antropologicko lékařským
výzkumem jeho kosterních pozůstatků sice s velkou pravděpodobností
vyloučena (E. Vlček 1997, s. 51) (viz výše tab. 2),
ale podle Vaňka prý „genetika může prokázat pravý opak“
(LN 18. 7. 2007). Již před samotným započetím výzkumu
je tak de facto známo, jak by měly výsledky některých
testů DNA dopadnout! V žádném případě jejich výsledek
nesmí „ohrozit“ n á r o d n í
libušopřemyslovský mýtus! V tom musí jít věda stranou. Proto také v hrobu K1 může být pohřbený kdokoliv jiný, jen to
n e s m í
b ý t Bořivoj.
|
|
Petr Šimík (2007).
Citát:
CUIUSVIS HOMINIS EST ERRARE, NULLIUS NISI
INSIPIENTIS IN ERRORE PERSEVERARE.
(Chybovat je v povaze každého člověka,
ale jen hlupák ve svém omylu setrvává.)
CICERO (In M. Antonium
orationes Philippicae XII, 2, 5)
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve Mojmírovců.
„Břetislav, jeho synové a
vnuci“ aneb Navazoval Břetislav „vědomě“ na slavnou
velkomoravskou tradici?
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Aktuality: „Další kostel na Pohansku“
(2008).
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli
(2008).
Aktuality: „Ve Znojmě-Hradišti našli
velkomoravské pohřebiště“ (2007).
Aktuality: „Jádro katalogu (předních)
biskupů Moravy“ – nalezení zpřesněného klíče
(2007).
Aktuality: „Kostel sv. Markéty Antiochejské
v Kopčanech“ – jediná zachovaná velkomoravská stavba
(2005, 2006).
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský
sborník I, 1934, s. 220-229.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996.
•
Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Lektorovali Zdeněk Dragoun a Jiří Sláma. Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a
historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete
Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1998.
•
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť Boleslava II. († 7. února 999). Edd.
Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
•
Milena Bravermanová-Michal Lutovský: Hroby, hrobky a pohřebiště
českých knížat a králů. Recenzovali PhDr. Jan Frolík, CSc. a PhDr. Vladimír Kupka Ph.
D. Libri, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
•
Miloš Šolle: Čechy v době velkomoravské. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 389-396.
•
Petr Šimík: Největší archeologický podvod století? Bořivoj má
být znovu pohřbený jako Boleslav I. In: Buchlovský zpravodaj, ročník IX., číslo 10.
Buchlovice 2003.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|