I / 2
[Pokračování
...].
Tedy po skonu nejblaženějšího otce Prokopa družná
jednota bratří zvolila z vlastní vůle ze svého sboru jeho
synovce Víta; byv zvolen beze lsti, bez úplatnosti byl vysvěcen.
Byl to muž v lidských i božských věcech schopný, nepřítel
tohoto světa, mravností proslulý, bdělý strážce moudrosti,
ctihodný vzezřením, přívětivý v řeči, mírný a smířlivý.
Za doby, kdy prospěšně spravoval své opatství, kníže Břetislav
se rozloučil se světem a po něm se ujal kormidla vlády Spytihněv.1
Toho času se naplnil pořad předpovědi svatého otce Prokopa.
Neboť poštváni nenávistí ďáblovou, jali se mnozí sokové,
nahromadivše jedovaté smyšlenky pomluv, strojit na dvoře knížecím
osidla úštěpků proti opatu Vítovi a jeho bratřím, a ohlušujíce
sluch knížete lahodně vymyšlenými lžemi, rozmanitými hanami
je ostouzeli, říkajíce totiž, že se zřejmě zapletli slovanským
písmem do kacířství a pokrytectví a že
jsou vůbec neznabozi; proto usilovně dokazovali, že by vůbec slušelo
vypudit je a na jejich místo dosadit opata a bratří
latinského vzdělání. Ó závisti, ó zlostná
horlivosti, z níž úniku není, ó závisti prokletá, všelikou
zlobou zavilá, ohni neuhasitelný! Ale vpravdě, kdo se rozhorlí závistí,
bývá jí jako šat molem stráven; komu však kdo závidí, toho
slavnějším učiní. A tak opat Vít, vzav s sebou své
bratří, které jednota lásky svorně spojila, odebral se pryč do
země Hunů [Uher].2
Nyní, myslíme, je vhodné zaznamenati laskavé paměti
stručnou zprávu a podle hodnověrného podání lidí věřících
jeden z mnoha zázraků toho blahoslaveného muže, jejž pro
jeho zásluhy ráčila velebnost Pána našeho po jeho smrti ukázati.
Neboť když opat Vít se svým bratrancem Jimramem a s bratřími,
jež jednota lásky svorně spojila, odešli pryč do země Hunů
[Uher], řečený kníže, řídě se po úradě se svými milci
vlastním rozhodnutím, ustanovil na onom místě opata
rodem Němce,3
člověka plného vášnivé zloby. Jemu, když se první den po svém
příchodu, jda podle obyčeje na jitřní bohoslužby, blížil ke
dveřím kostela, zjevil se tam svatý muž Prokop, stoje opřen o dveře
oratoře, a řekl mu: „Odkud máš moc zde přebývati? Co
hledáš?“ On odpoví: „Mocná velebnost knížete a nezvratná
vznešenost jeho předních mužů svěřila mé dovednosti až do
konce mého života řízení tohoto kláštera“. Jemu svatý otec
řekl: „Ihned odejdi bez hanby ponížení! Neučiníš-li to, přijde
na tebe Boží pomsta“. A po těch slovech zmizel. Ale onen,
maje to za přelud satanův, docela nic toho nedbal. Když však si
druhou a třetí noc málo vážil jeho hrozby, zjevil se mu
svatý ten muž čtvrtou noc, když šel k jitřní službě, a řekl:
„Proč jsi odepřel poslechnouti mých přátelských domluv? Svým
duchovním synům jsem vyprosil od Hospodina toto místo, nikoli,
jenž jsi sem vešel podloudně. A jestliže ti byla dosud od
tvého pána, knížete, tato moc nakázána, ode mne budiž od této
chvíle zakázána“. A to praviv, jal se ho nejsilnějšími
ranami urputně bíti berlou,
kterou držel v ruce. A on, jako by byl bodnut ostnem
Belloniným, ihned bez odkladu místo opustil a letmým během
dospěl ke knížeti země a celou tu příhodu mu oznámil.
Ten, užasnuv mocným podivem, jal se kolísati a zapleten do
osidla rozpaků zůstal až do konce svého života.
Mnich sázavský:
Dodatky
ke
Kosmově Kronice Čechů (I / 2).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Dodatky Mnicha sázavského ke Kosmově
Kronice Čechů:
I. Založení kláštera Sázavského
1. Poustevník
Prokop, setkání s knížetem Oldřichem, stavba baziliky, Prokop
opatem,
Břetislavova
nadace, Prokopovo proroctví, Prokopova smrt.
2. Opatem zvolen Prokopův synovec Vít,
odchod slovanských mnichů do Uher,
dosazení opata a
bratří latinského vzdělání, svatý muž Prokop ztloukl opata
berlou.
3. Kníže Vratislav povolal mnichy z Uher
zpět, opat Vít dokonal svůj den poslední.
4. Opatství kláštera
svěřeno Jimramovi, nic si nevážil peněz za statky, jež se prodávaly,
Jimram došel království nebeského.
5. Opat Božetěch,
vložil korunu na hlavu krále, cesta do Říma, vyhnání slovanských mnichů.
II. Založení kostela vyšehradského
Roku od narození
Páně 1070
Srovnání:
„Břetislavovi synové a vnuci“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“.
Legenda: „Život svatého
Prokopa“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislavových potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
179-180.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |