II
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1070.
Kníže Vratislav,2
v mravech Bohu i lidem milý a ve věcech válečných bojovník
přeslavný, pohnut vnuknutím Božím, umínil si zbožnou myslí,
že s pomocí Boží postaví chrám v hlavním hradu Čech
zvaném Vyšehrad, jenž je
jaksi matkou a paní všech hradů oné země. Když duchem
nikoli bezvýznamným promyslel rady, uznal za vhodné k provedení
svého záměru, aby chrám, který zbožně slíbil dohotovit za
spolupůsobení milosti Boží, spolu s kanovníky toho
kostela, svěřil k řízení a bedlivé ochraně před veškerým
protivenstvím papeži svaté církve římské.
Tedy Petr,
probošt kostela svatého Jiří, poslaný do Říma, sdělil věrně
pánu apoštolskému zbožné poselství svatého knížete. Když
to ctihodný papež Alexandr
uslyšel,3
vzdal Bohu díky za tak šťastné přání řečeného knížete a ihned
svolal synodu, na které bylo 72 biskupů. Potom, co jim přednesl všechna
slova řečeného knížete, všichni jednomyslně srdcem i ústy
oslavujíce Boha, jenž nepřestává šířit svou svatou církev
po celém okrsku zemském, odpověděli: „Amen“.
Pan papež tedy poslal probošta Petra zpět k jeho pánu
s privilegiem tohoto znění:
„Alexandr, sluha služebníků Božích, biskupům a papežům
města Říma, svým nástupcům i katolickým biskupům a všem
poddaným svaté církve římské zdar obojího života a papežské
požehnání od nejvyššího Boha se všemi svatými. Tímto
vlastnoručním listem chceme rozšiřovat k poznání všelikými
jazyky to, že Pán Bůh ráčil svou milostí přispět k zvelebení
papežské stolice. Nejprve však jasně oznamujeme milosrdenství
Boží nad námi rozšířené: český kníže Vratislav, muž nejkřesťanštější,
nejčistší milovník víry, skvělý vítěz v příbězích
válečných, který nejjasněji září všude na zemi, navštěvuje
každodenně prostřednictvím ctihodných poslů prahy apoštolů
Petra a Pavla, neopomíjeje ani v nejmenším nás ani
ostatní ve službě Bohu nejoddanější ve všech dobrodiních,
oznámil v posvátné zbožnosti mysli: »Před dlouhým časem
jsem dal Bohu slib, který jsem dosud nikterak nesplnil, že si přeji
postavit s pomocí Vaší svatosti kostel k poctě našeho
Spasitele, chráněn všude jeho ochranou«.
Když jsme uslyšeli takovou řeč, jako by rostla papežská
tiára, se všeobecným souhlasem svatých otců v počtu
sedmdesáti dvou jsme ji plně schválili. Poslali jsme tedy Jana,
biskupa Tuskulského, aby položil základy k uskutečnění
toho; v jeho přítomnosti sám řečený kníže prý nesl na
vlastních ramenou dvanáct košů naložených zemí. Místo,
na kterém byl kostel zřízen, se tedy nazývá Vyšehrad, což
znamená doslova: altior civitatibus [vyšší hradů].
Ustanovili jsme, aby tento svatosvatý kostel byl uctíván a nazýván
hlavou celé země; dověděli jsme se, že byl náležitě obdarován
statky, služebníky, zlatem, stříbrem a jinými skvosty.
Biskupové vyloučili za jeho [Vratislavovy] vlády a se
souhlasem jeho bratrů Konráda
a Oty4
ze svých desátků k témuž kostelu tři sta lidí, biskup
pražský dvě stě, olomoucký sto.
Právě tak svěřil toto útočiště pevné ochraně
svatého Petra, prvního z apoštolů, a všem, kteří
budou sedět na jeho stolci. Za Kristova svědectví určil dvanáct
hřiven, jež mají být každý rok odevzdány z tohoto
kostela k nohám obecného papeže, ať to bude kdokoli. Avšak
kvůli té podmínce, aby se jevil v téže zemi jako vyšší
nad ostatními kostely, ustanovujeme, aby probošt, kněz, jáhen a podjáhen
tohoto kostela vystupovali podobným způsobem, s takovou výstrojí,
s jakou se oddává službě sedm kardinálů u oltáře
svatého Petra, v mitře a sandálech. Povolujeme, aby
pochvaly, které obvykle pronášíme ve stanovených dnech pod tiárou,
byly s nejvyšší pečlivostí za přítomnosti knížete vzdávány
Kristu pouze v tomto kostele. Kdyby se biskup
tohoto místa, dotčený ďábelskou nenávistí, pokoušel
upírat svátost křtu, svěcení duchovních, nechť je podle
rozhodnutí našeho dekretu [kostel vyšehradský] nalezne a dostane
u kteréhokoli biskupa; avšak nikým nezdržován, ať svobodně
prohlásí veškerou křivdu na římské synodě.5
Chtěli jsme napsání tohoto listu s přitištěním
pečeti, nadto uctění těla svatého Petra apoštola nejvíce
proto, že kdyby chtěl nějaký nepřítel Boží a někdo,
kdo pohrdá jeho rozkazy, toto roztrhat, nechť ví, že bude od všemohoucího
Boha na věky odsouzen a že by nikdy nebyl společně se zástupy
svatých, ale spolu s ďáblem by byl věčně spalován
neuhasitelným pekelným ohněm.
Dáno toto do rukou Petra, probošta
svatého Jiří, v paláci Lateránském za
krále Jindřicha,6 syna
nejjasnějšího císaře Jindřicha, dne 9. května“.
Mnich sázavský:
Dodatky ke Kosmově Kronice Čechů
(II).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2009).
Dodatky Mnicha sázavského ke Kosmově
Kronice Čechů:
I. Založení kláštera Sázavského
1. Poustevník
Prokop, setkání s knížetem Oldřichem, stavba baziliky, Prokop
opatem,
Břetislavova
nadace, Prokopovo proroctví, Prokopova smrt.
2. Opatem zvolen Prokopův synovec Vít,
odchod slovanských mnichů do Uher,
dosazení opata a
bratří latinského vzdělání, svatý muž Prokop ztloukl opata
berlou.
3. Kníže Vratislav povolal mnichy z Uher
zpět, opat Vít dokonal svůj den poslední.
4. Opatství kláštera
svěřeno Jimramovi, nic si nevážil peněz za statky, jež se prodávaly,
Jimram došel království nebeského.
5. Opat Božetěch,
vložil korunu na hlavu krále, cesta do Říma, vyhnání slovanských mnichů.
II. Založení kostela vyšehradského
Roku od narození
Páně 1070
Srovnání:
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Historie: „Církevní schizma
roku 1054“.
Dokumenty: „Papežovo zamítnutí
žádosti Vratislava II. o povolení slovanské liturgie“.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
179-180.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |