LUCKÁ
VÁLKA
RADY HADAČEK
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. I. |
11
[Pokračování ...].
Zatím jakás žena, jedna z počtu hadaček,
zavolavši k sobě pastorka, jenž měl již táhnout do boje, pravila mu: „Ač není v povaze macech, aby
dobře činily svým pastorkům, přece, jsouc pamětliva svazku s tvým otcem,
výstrahu, chceš-li, ti dám, jak mohl bys na živu
zůstat.
Věz, že čarodějnice neb příšery Čechů svými kouzly nabyly převahy nad našimi hadačkami, takže naši zhynou
všichni do jednoho a vítězství se dostane
Čechům.1
Abys ty záhubě té však nakonec ujíti
mohl,
uřež protivníku, kterého při prvním utkání zabiješ, obě uši a schovej je do své tobolky; pak mezi nohama koně
udělej vytaseným mečem čáru na zemi na způsob kříže. Neboť tím uvolníš ta neviditelná pouta, jimiž
hněv bohů sváže vaše koně, takže budou ochabovati a padati, jako by byli dlouhou cestou unaveni.
A hned, vsedna na koně, dej se na útěk, a i když se za tebou ozve silný hřmot, nikdy se neohlížej
zpět, nýbrž pospěš si ještě více; a tak ty jediný stěží unikneš. Neboť bohové, kteří nás provázívali
do boje, obrátili se na pomoc vašim nepřátelům“.2
Naproti tomu Čechové neměli dost síly k odporu, když nepřátelé již tolikrát nad nimi slavili
vítězství, a tak bylo
jedinou podlehlých spásou již v žádnou nedoufat
spásu.
A jako vždy lidé nevěřící a tedy k zlému náchylnější, když je opouštějí síly a dobré vlastnosti, obracejí se hned
k horším stránkám a k nepravosti, nejinak i ten lid, oddaný liché modloslužbě
a více věřící lžím, zoufal již nad svými silami a vojenskou zbraní; i obrátili se o radu
k jedné babě věštkyni s naléhavou prosbou, aby jim pověděla, co třeba činiti v takovém
nebezpečenství nebo jaký výsledek bude míti příští bitva. Ona, jsouc plna věštího ducha,
nezdržovala je dlouho záhadnými hádankami. „Chcete-li“, dí, „dosíci slávy vítězství, musíte napřed vyplniti
rozkazy bohů. Obětujte tedy svým bohům osla, aby se jejich
ochrana u vás octla. Tuto oběť káže učiniti nejvyšší bůh Jupiter i Mars sám a jeho
sestra Bellona, též Cereřin zeť“.3
I byl zatím vyhledán ubohý oslíček, zabit,
a jak byl rozkaz, rozsekán na stotisíc kousků a od veškerého vojska za okamžik
sněden.4 Když se takto posílili oslím masem – věc zázraku podobná
–, mohl člověk spatřit šiky veselé a muže, kteří byli hotovi k smrti jako lesní vepři; a jako po
dešťovém mraku bývá slunce jasnější a oku příjemnější, tak po veliké skleslosti bylo ono vojsko čilejší
a k boji odvážnější.5
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 11.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Podle Kosmy byl boj v podstatě předem vybojován mezi hadačkami Lučanů a schopnějšími
čarodějnicemi Čechů. |
2 –
|
V tomto odstavci Kosmas zase výsledek boje dopředu zdůvodňuje
nepřízní bohů. Stačilo by pak, aby Lučané vyčkali, až se vrtkavá náklonnost bohů opět obrátí na jejich
stranu. |
3 –
|
Jupiter – v boji ochránce vojska, jemuž dával sílu a vítězství,
Mars a Bellona jsou v římské mytologii bohové války. Cereřin zeť – bůh podsvětí. |
4 –
|
Bázlivý Neklan však zřejmě nepozřel ani sousto. |
5 –
|
V bitvě, která se pak odehrála, Čechové nad Lučany zvítězili
především zásluhou statečného hrdiny Tyra, který na sebe vzal zbroj knížete
Neklana, jenž „bázlivější než zajíc a na útěku rychlejší než Parth, strachoval se nastávající bitvy,
a dělaje se nemocným, ukryl se na řečeném hradě“. Pověst zde pravděpodobně zachytila příběh neohroženého
Bořivoje, který ve Svatoplukově zastoupení začal sjednocovat české kmeny.
Kosmas ji oděl do hávu římské mytologie a Vergiliovy Aeneidy. |
|
Petr Šimík (2005).
Předchozí kap. 10.: O Bořivojově křtu a o Vlastislavovi
Luckém.
Srovnání:
O radách hadaček: Kristián, Kosmas, Dalimil, Pulkava, Marignola, Palacký.
Následuje kap. 12.: Lucká válka – O Vlastislavově a Tyrově
smrti.
V závěru 13. kapitoly pak Kosmas ponechává čtenáři
posouditi, zda tyto věci, o nichž dosud psal, se vskutku staly, či jsou smyšlené; teprve od této chvíle
chce „vypsati ty věci pamětihodné, jež zaručuje hodnověrné podání“ –
viz další kapitola 14.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 30-32.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 27-29.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|