16
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1102. Vladislav,
kníže polský,1
rozděliv své panství na polovic mezi své dva
syny: jednoho, narozeného ze souložnice, jménem Zbyhněva,
druhého, vzešlého z Jitky,
dcery krále Vratislava, jménem Boleslava.
Ale poněvadž podle slov Páně každé království samo v sobě
rozdělené zpustne a dům na dům padne, a jak se obecně
říká, dva kocouři do jednoho pytle chycení pohromadě býti
nemohou, roku od narození Páně 1103 Zbyhněv hned po smrti otcově
zdvihl zbraně proti svému bratru, a slíbiv knížeti Bořivojovi
peníze, získal si ho na pomoc. Ten ihned poslal pro Svatopluka na
Moravu, a když se spolu sešli, položili se táborem u hrádku
zvaného Rečen.2
Když to uslyšel Boleslav, poslal svého vychovatele
Skrbimíra požádati knížete Bořivoje, aby se rozpomenul na příbuzenství,
že jest mu po jeho sestře Jitce bližší;3
mimo to nabízel mu
hotově deset měšců, v nichž bylo tisíc hřiven. Ó mamone! Tys králem všeho zlého, přítelem podvodu, protivníkem
a nepřítelem věrnosti, ty potlačuješ spravedlnost a podvracíš
spravedlivé soudy. Tebou byvše podplaceni Hrabiša a Protiven,
rádcové knížete Bořivoje, přiměli samého knížete, aby
slovo Zbyhněvovi dané zrušil. A on ihned vzav peníze, vrátil
se domů; a poněvadž Svatopluk nedostal od něho ani jediného
haléře, jsa hrubě uražen a rozpálen hněvem, odešel prý
se slovy: „Svůj požár zříceninami uhasím“.4
Kosmas:
Kronika Čechů
(kn. III., kap. 16).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Piastovců“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“ – Břetislavův
stařešinský řád.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ o předání
korouhve Bořivoji II.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |