17
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1104.
Zvolen byl Jan biskupem moravským.1
Téhož roku poslal Svatopluk do Čech vyzvědače
nepravosti, udavače spravedlnosti, rozsevače nesvornosti, všech
zlých pletich vynálezce a takové lidi, kteří i
bratry
svorného ducha by dovedli pobouřit k boji.
Ti, obšedše skoro všechny hrady v Čechách, jedny velmože
penězi podplatili, druhé zavázali svými dary a jiné sliby
a ty, o nichž věděli, že jsou dychtivi novot nebo
zbaveni hodností nebo vrtkaví a nestálí v mysli, všelikými
úskoky získali pro stranu knížete Svatopluka.
Po těchto přípravách vpadl Svatopluk
roku od narození Páně 1105, když slunce dlelo v desátém díle
znamení Vah, se svým zástupem do Čech. I vyšly mu vstříc
voje nevěrných; někteří z nich však čekali, že ho otevřenou
branou přijmou dovnitř hradeb hradu pražského.2
Ale kníže Bořivoj téhož dne velmi časně zrána sám
napřed obsadil ten hrad a vložil do něho silnou posádku;
poručiv jej biskupu Heřmanovi, odešel se svými na Vyšehrad.3
A hle!
Svatopluk se objevil na poli se šesti pluky pěkně v pořádku
seřaděnými, a poněvadž mu nikdo nevyšel naproti od hradu,
jsa bez rady a na pochybách, na chvíli se zastavil; potom přebrodivše
se přes řeku Vltavu pod vesnicí Bubny, přiblížili se ke hradu,
ale našli brány zavřené a na zdech bojovníky připravené
k ráznému odporu. Byvše tam od jedné služky na hradbách
stojící hanebně potupeni, vrátili se touž cestou a vztyčili
stany mezi oběma hrady na tom místě, kde se v sobotu koná
trh, domnívajíce se, že se jejich spiklenci z obojího hradu
té noci k nim sběhnou. Když však se to nestalo, Svatopluk,
svolav ráno shromáždění, takto se jal mluviti k svým: „Ač
není právě nyní čas na to, abych obšírně mluvil, přece povím
jen málo slov v zájmu své věci, aby se někomu nezdálo, že
se bojím osudu smrti. Neboť zbabělcům a lenochům, kteří
bídný život pokládají za příjemný, bývá smrt velmi trpká,
avšak udatnému muži jest nad tekutý nektar sladší najít smrt
v boji. Neboť jsem se již dávno v srdci rozhodl buď
dosíci lepšího chleba i cti, nebo podlehnout čestné smrti
v boji. Vy však nyní se musíte chrániti jen té smrti, aby
nikdo z vás neupadl do zajetí, a maje ruce nazad svázány,
nestal se nepřátelům podívanou a aby nepadl pod sekyrou
jako vůl vedený na porážku. Neboť pro poražené jest jediným
vítězstvím a památkou chvály hodnou, aby se nepřátelům
nedostalo vítězství bez krve“.
Tak pravil, a ihned obrátiv se na cestu do Moravy
se svým zástupem, řekl kmetu Vackovi: „Nešťastný můj osud!
Ten mě nyní nutí, abych seděl na zemi jako sova, já, který
jsem si myslil, že jsem se povznesl jako bystrý orel skoro až k oblakům“.
Ale Vacek řekl: „Pane můj, nebuď zdrcen tímhle nezdarem, po němž
tím spíše přijde blaženější úspěch, protože také po dešťovém
mraku slunce skví se jasněji. Neboť tak se všechny věci na světě
střídají“. Jejich ústup sledoval kníže Bořivoj se svým
lidem, a ačkoli měl sedmkrát více bojovníků, přece se
neodvážil s nimi svésti bitvu, protože se bál proradnosti
svých, aby snad neopustili jeho tábor a nepřešli k nepřátelskému
vojsku. Pronásledoval je však zdaleka až ke vstupu do pohraničního
hvozdu.4
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 17).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Piastovců“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“ – Břetislavův
stařešinský řád.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ o předání
korouhve Bořivoji II.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 17:
„Arcibiskupové
a biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdějších písemných a obrazových
pramenech.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |