49
[Pokračování
...].
Roku od narození Páně 1122.
Dne 24. března bylo zatmění měsíce o půlnoci; byly
právě židovské Velikonoce.
Téhož roku
Heřman,
svatý ten muž, jenž světlem moudrosti zářil,
stižen byl osudem svým
v den třináctý před koncem září
v neděli již na úsvitě v svátek Lamberta biskupa a mučedníka.
Jeho svátek, dokud žil, velmi zbožně slavil, protože pocházel
ze vsi Maastrichtu a též z Lotrinska, právě jako on.1
Jsa v řadě biskupů devátý, spravoval náš kostel dva a dvacet
roků, šest měsíců a sedmnáct dní. Byl to muž sličný,
u těch, kdo ho neznali, strach vzbuzující, k domácím
přívětivý, jakostí mravů nevyrovnatelný, a jsa svící
svítící v světě a hořící, ne pod kbelcem
postavenou, nýbrž na svícen, osvěcoval srdce nevěřících
slovem učení i příkladem. Ač mezi jeho dobrými skutky
vynikají ještě velmi mnohé jiné, které by stály za zmínku, přece
je opomíjíme bez dotčení kvůli lidem nynější doby, kteří,
ač nečiní sami nic dobrého, věřiti v dobré skutky jiných,
slyšíce o nich, se zpěčují.
Nicméně však ať se zdá nemístným, povíme-li v obráceném
pořádku, co jsme měli povědět dříve. Neboť řečený biskup
cítě, jak se jeho nemoc zhoršuje, a vida několik služebníků
státi u jeho lože, povzdechl si řka: „Tajemství mé mě
moří, tajemství mé mě moří“ a umlkl. Oni stáli zaraženi
a hleděli jeden druhému v tvář mlčky. A po chvíli
biskup opět otevřel ústa a pravil: „Kdysi,
dokud jsem byl ještě zdráv, měl jsem toto říkati na kazatelně,
co nyní jsem nucen přiznati v posledním dechu života. Vyznávám
se totiž, že já hříšník jsem nekáral spoluhřešící z jejich
hříchů a že jsem mocné, kteří nespravedlivě činili a chybovali,
nejen ctil, ale i miloval, ač jsem je měl napomínati, a když
neposlechli, stíhati je klatbou. Neboť když zemřel Břetislav
Mladší, nad nějž nebylo ani nebude knížete lepšího,
vzkvetla v naší zemi nepravost, vypučela pýcha, rozbujel
podvod, klam a nespravedlnost,2
a já stále lituje litoval
jsem, že mi nebylo popřáno zemříti s dobrým knížetem. Běda
mi, že jsem mlčel, že jsem lid odpadlý od víry nevolal zpět a že
jsem mečem klatby nebojoval za Krista, nýbrž strpěl jsem, abych
se sám i lid křesťanský poskvrnil dotykem ruky s národem
nesvatým, jakož psáno jest: ,Kdo se
dotkne nečistého, nečistý bude‘ a ,Kdo
se dotkne smůly, pomaže se od ní‘ nebo ,Jaké
jest srovnání Krista s Belialem?‘3
Odpadlým lidem nazývám Židy,
kteří z naší nedbalosti upadli po křtu zase v židovství.
Proto se velmi bojím, aby mi to Kristus nevytýkal a neuvrhl
mne do hlubiny pekelné. Neboť v tichu dnešní noci jsem slyšel
hlas řkoucí: ,Tys nevystoupil naproti ani jsi nepostavil hradby před
domem izraelským, abys ostáti mohl v boji v den Hospodinův.
A nechal jsi stádo Páně, ne zlatem, ani stříbrem, nýbrž
drahou krví Kristovou vykoupené, skrze jednu prašivou ovci
poskvrniti a z království nebeského vyloučiti‘. Ach,
já bídný, jaký chtěl bych býti, jak býti rozdílný od toho,
jaký jsem kdysi býval! A nyní se sám sobě nelíbím, protože
vidím, že jsem málo dobrého učinil“. Domluvil, a ihned,
jak jsme svrchu se zmínili,
duše mu vylétla z těla
a zmizela v ovzduší širém.
Po něm, desátý v řadě,
byl zvolen biskupem Menhart.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 49.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|