46
[Pokračování ...].
Potom Břetislav
pozoruje, že jeho otec učinil mír ne ze srdce, nýbrž vida
nezbytí, odešel se všemi, kdo přešli do jeho vojska, do kraje
hradeckého a tam meškal, marně čekaje na nejistou změnu štěstí.1
Neboť ze všech těch, kdo za ním šli, nikdo se neodvážil vrátit
se do svého domova, poněvadž se velmi báli uraženého krále,
že by je zajal a do vězení uvrhl, nebo že by je hrdla
odsoudil. Vida pak král, že nemůže, jak by chtěl, svůj hněv
vylíti na synu ani na jeho přívržencích, povolal bratra Konráda,
shromáždil starší lidu a dal
stvrditi přísahou všech kmetů, že po jeho smrti má
Konrád nabýti stolce a knížectví českého.2
A tu král,
posílen jsa radou i pomocí svého bratra, jal se zjevně
osnovati pomstu nad synem. To neušlo pozornosti jeho syna Břetislava
a zanedlouho se u něho sešlo přes tři tisíce statečných
mužů a pospíšivše si táborem se položili u potoka
Rokytnice,3
jsouce hotovi svésti nazítří boj s králem. Břetislav
totiž poslal napřed k otci posla vzkazuje: „Hle, zde jsem já,
jehož jsi chtěl daleko hledati; co učiniti později, učiň dnes!“4
Nelze však pominouti mlčením, co ráčilo Božské
zjevení provésti v hlubokosti té noci. Neboť vypravujeme-li
skutky lidské podle měřítka své vědomosti, nebylo by vhodné,
abychom mlčeli o velikých věcech Božích, jež jsme zažili
sami.5
Kosmas: Kronika Čechů,
kn. II, kap. 46.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |