48
[Pokračování ...].
Když to viděli kmeti, kteří zůstali
v táboře, dali vzkázati Břetislavovi: „Jestliže ty se
chceš, důvěřuje svému otci, opět se s ním usmířiti, my
mu naprosto nevěříme, protože dobře známe jeho chytrou
lstivost. Však se více bojíme jeho přátelství než nepřátelství.
Neboť jako medvěd ani nejmenší rány nenechá bez pomsty, tak on
nikdy neupustí od trestu, dokud se za všecko, čím jsme ho
urazili, až do posledního jota nepomstí. Proto buď nás propusť,
abychom s tvým svolením odešli kamkoli do světa, nebo s námi
někde v světě hledej vznešenějších síní. Neboť nikomu
nejsme ochotni tak rádi sloužiti jako tobě, našemu pánu“.
Břetislav vida, že jako bojovník beze zbraně nemůže plniti své
poslání, tak stejně i vůdce bez bojovníků nezasluhuje ani
jména vůdce, volil raději s nimi chleba hledati v cizině
než sám bez jediného bojovníka s otcem žíti doma v pokoji.1
I nemeškali a sebrali všechen dobytek i všechny
otroky, a přes dva tisíce bojovníků odtáhlo s knížetem
Břetislavem ke králi uherskému. Král Vladislav,2
znaje se k němu
jako k svému příbuznému, vlídně ho přijal a vykázal
jeho bojovníkům za sídliště Bánov blízko hradu Trenčína.3
Toto místo leží uprostřed lesů a v horách a jest
velmi vhodným a bohatým lovištěm. Potrava a jiné životní
potřeby byly jim z rozkazu králova dodávány ze sousedních
krajin; Břetislava samého s několika druhy nechal král u sebe
v radostech dvora královského.4
Kosmas:
Kronika
Čechů,
kn. II, kap. 46.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |