8
[Pokračování
...].
Roku
od narození Páně 1040. Pověst, nad niž nebují žádná horší
příšera na světě, jež lžemi sílí, a přiměšujíc více
k málu a klam k pravdě, letem roste, donesla k sluchu
císaře Jindřicha III. stokrát více, než bylo pravda: že
prý Čechové množství zlata a stříbra odvezli z Polska.
Tu císař jal se hledati záminky proti nim, kterak by jim to
zlato, o kterém se mu vypravovalo, pobral. Poslav po vyšetřovatelích
vzkaz, pohrozil Čechům válkou, nepošlou-li mu v ustanovené
lhůtě až do posledního haléře peníze z lupu v Polsku.
K tomu Slované pravili: „Vždy jsme byli bez ujmy našeho
práva a jsme i podnes pod panstvím císaře Karla a pod
jeho nástupci; náš národ se nikdy nevzbouřil a zůstal tobě
ve všech válkách a zůstane vždy věren, jen když se k nám
chceš chovati spravedlivě. Neboť takový závazek nám uložil
Pipin, syn krále Karla Velikého, abychom jeho nástupcům na císařském
trůně platili ročně sto dvacet vybraných
volů a pět set hřiven — hřivnu naší mince počítáme
po dvou stech penězích —; to dosvědčuje pokolení našich lidí
do pokolení. To ti každého roku platíme bez odporu a chceme
platiti tvým nástupcům. Ale jestliže bys chtěl nás obtěžovati
mimo obyčej práva nějakým jařmem, jsme hotovi raději umříti
než snášeti nezvyklé břímě“.
K tomu císař odpověděl: „Králové mají zvyk vždy
něco nového přidávati k předešlému právu; neboť není
všechno právo ustanoveno v jednom čase, nýbrž skrze nástupce
králů vzrostla řada práv. Neboť ti, kdo spravují práva,
nespravují se právy, protože právo, jak se obecně říká, má
nos z vosku a král má ruku železnou a dlouhou, aby
ji mohl vztahovati, kam mu libo. Král Pipin učinil, co chtěl, ale
neučiníte-li vy, co já chci, ukáži vám, kolik mám malovaných
štítů anebo co zmohu ve válce“.1
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 8.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Sálců“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Kniha o
utrpení mučedníka Vojtěcha“ Galla Anonyma.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
151.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |