9
[Pokračování
...].
A
ihned rozeslav listy po celé říši, sebral velmi
silné vojsko. Jednou cestou, kudy se chodí přes Srbsko a kde
je východ z pomezního hvozdu do naší země přes hrad
Chlumec, kázal Sasům vtrhnouti do Čech. Vévodou saským byl
tehdy Ekkehard, jehož veškeré Sasko poslouchalo ve všem jako krále.
Byl totiž mužem velmi důmyslným, v řízení věcí zemských
byl nadán neobyčejnou schopností a od mládí oddán válečnictví;
nikdy však nedosáhl šťastného úspěchu ve válce. Císař sám
se položil táborem na obou březích řeky Řezny. Když se druhého
dne, minuv hrad Koubu, s prapory přiblížil k hvozdu, dělícímu
Čechy od Bavor, poznal, že Čechové zatarasili cesty v něm.
Rozmrzen jsa, maličko se odmlčel a potřásl třikrát
hlavou; jeho srdce zachvátil hněv, císaře hodný. I otevřel
ústa, aby pronesl tato slova: „Byť vystavěli hradby vyšší než
lesy, byť vyzdvihli věže strmící až do oblak, nic nezmohou záseky
Čechů proti Němcům, tak jako nadarmo bývá roztažena síť před
očima ptactva. Ať vystoupí nad mraky, ať se ukryjí mezi hvězdami,
bídný a ztracený
lid v nich nenajde ochrany žádné“.
Takto pravil
a kázal, by všichni se do lesa vrhli,
a sám před nimi napřed vystoupil na jednu vysokou horu
uprostřed hvozdu stojící, a sedě na trojnoži, pravil k okolostojícím
knížatům celé říše:
„Čechů
zbabělý dav jest ukryt v úvale tomto
jako polní myš v skrýši svých děr“.
Ale zklamal se císař v své domněnce, neboť
jejich záseky byly teprve za druhou horou.1
Tehdy císař, každého zvláště
jménem volaje, posílal nejdříve markrabí, pak všechny vznešenější
válečníky a kázal jim, aby šli pěšky do boje, vítězství
jim těmito slovy slibuje: „Není vám potřebí namáhavého
boje, jen sestupte dolů; oni jistě utekou ze strachu, vždyť
nemohou snésti váš útok. Leťte, leťte, moji sokolové,
pochytejte bázlivé holuby a čiňte se jako divocí lvi, po
způsobu vlků, kteří, když vtrhnou do ovčince, nedbají o počet
a pustí se do žrádla teprve, až povraždí celé stádo“.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 9.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Sálců“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Kniha o
utrpení mučedníka Vojtěcha“ Galla Anonyma.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
151.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |