10
[Pokračování
...].
Ihned se valí
podle rozkazu králova obrněné voje, o první místo v bitvě
závodí velmoži; daleko široko se zaskví šiky jako průhledný
led, a když slunce zasvítilo na jejich odění, zalesklo se
od něho lesní listí a vrcholky hor.
Nikoho však nenalezli, sestoupivše do údolí, na
obou stranách byl jen hustý hvozd a neprostupná místa. A jako
bývá při každé válce, že zadní voj žene muže vpředu do
boje, byť i proti jejich vůli, tak velmoži již unavení
byli zas od těch, kdo šli za nimi, tlačeni, aby přešli též přes
druhou horu.1
Ale už jim horkem a žízní lpí jazyk na suchých dásních,
sil ubývá, pravice umdlévají; těžce nabírají dechu z prsou,
a přece se nemohou zastaviti. Někteří shodí svá brnění
přes štíty, jiní stojí, podepírajíce se o stromy a marně
lapajíce naprázdno vzduch, jiní leží přes pařezy, lidé tlustí
a nezvyklí chůzi v pěším boji; a když narazili
na opevnění, povstane všude křik a jako oblak nad lesem
vystupuje z umdlených těl pára. Když to
spatřili Čechové, maličko váhali, ale jakmile zpozorovali, jak
oni ochabli v síle, směle vyrazí z opevnění. Odvahy
jim dodávala nepřemožitelná sestra Štěstěny Bellona. Štěstěno
náhody, nikdy nejsi stále dobrá a
nestálým
kolesem svým květ velmožů topíš až ke dnu.
Ejhle, jak
ctihodná tvář jest hyzděna vznešeným mužům
kovanou
podkovou koní, když kolem divoce skáčí,
a břicha plná lahůdek i bedra, obtočená pásy dvojnásob
nachem zbarvenými, kopytem rozdírá kobyla a rozvléká vnitřnosti
a střeva jako tkanice nebo řeménky.
Ze studu
nepíši dál, jak postihl takovou šlechtu
náhlé záhuby
pád — jest nehodno písmem to líčit.
Neboť bylo tam porubáno takové množství urozených mužů, jakého
nebylo ani na pláních thessalských ani za časů Sullových, ani
za žádného moru, ani prý nikdy nezahynulo najednou nepřátelským
mečem tolik německé šlechty.2 Zatím
císař, sedící na temeni hory, zklame se v své předtuše.
Nemaje ani pomyšlení, že by nepřítel mohl zvítěziti nad jeho
lidmi, uviděl, že se blíží krví potřísnění vítězové, i vyskočí
na oře, přidrží se ho za hřívu a pobodne koně do slabin;
a nemíti ho po ruce, byl by v tu hodinu sestoupil do
podsvětí bez prodlení římský císař.3
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 10.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Sálců“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
151.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |