11
[Pokračování
...].
Zatím, co se
toto dálo, Sasové s vévodou Ekkehardem,1
o němž jsem se výše zmínil, vtrhli do Čech a malou
krajinku okolo řeky Bieliny nepřátelsky zpustošili. Když však
se jejich vévoda doslechl zlé zprávy, že Slované dobyli nad císařem
vítězství, zastavil se u Hněvina mostu nad řekou Bielinou,
jsa na velikých rozpacích, zda se má pokusiti o štěstí v boji
či s velikou hanbou domů se vrátiti. Chtěl však dříve
zkoumati smýšlení knížete, a zkoušeje ho skrze posly,
radil mu přátelskými slovy: „Ty, jenž se nyní raduješ z vítězství
v boji, byl bys mnohem lepším vítězem, kdybys byl zvítězil
prošením. Proto se nevynášej marně nad sebe sama, neboť tvrdo
ti jest proti ostnu se zpěčovati. Neboť ten král, který chtěl
vejíti do vaší země s malým
počtem, jako by vás šetřil a litoval, brzy přijde,
nenaleznete-li zatím u něho milost, na vás s takovým
množstvím vojsk, že jim ani vaše studně stačiti nebudou a vaše
zemička sotva je pojme; potom budou poslední věci horší nežli
první. A proto znova tě napomínám a radu ti dávám,
abys nepozbyl všeho, co snad máš: po svých věrných přátelích
pošli císaři, a to ne skoupě, mamon.
To jest ten král, který všecko přemáhá, rozhněvané udobřuje
a nepřátele smiřuje; pošli jej, ať se za tebe u císaře
přimluví a jeho milost ti získá“.2
Kníže Břetislav, jsa tím vzkazem pohněván, pohrdl
prospěšnou výstrahou, a opřev ruku o jilec, na to
odpověděl: „Řekněte svému Ekkehardovi: O radu mi není
zle a nemysli si, že napomínáním něco pořídíš. Tebe ať
si poslouchají Sasové, tvrdší než skála, a nějací
bezradní lidé, kteří myslí, že něčemu rozumíš. Já však,
jestliže do tří dnů nevyjdeš z této země, zdržuje se všeho
násilí, tímto mečem ti hlavu setnu a obličej ti položím
k zadku.
Málo mi záleží
na tom, co v císařském dvoře se děje.
Pokud Břetislavovi visí po boku meč, nepoteče mléko
z těla císařova, nýbrž také krev“. Když to vévodovi
vyřídili, těžce to sice nesl, přece však, ač nerad, jako vlk,
když ztratí kořist a psi ho stíhají, svěsí ocas a utíká
zpět do lesa, tak vévoda Ekkehard odtáhl s velikou hanbou do
Saska.
Také se doneslo knížeti Břetislavu, že se
Prkoš,
správce hradu Bieliny, podplacen byv saskými penězi, nepostavil
proti nim v opevněné bráně, nýbrž položil hlídky až
tam, kde jsou lesíky nepřátelům schůdné. Bylť kníže svěřil
Prkošovi velení nad celou hotovostí z Moravy a nad třemi
pluky, jež mu byly poslány na pomoc z Uher. Kníže rozhněvav
se dal mu vyloupiti oči, utíti ruce i nohy a hoditi ho
do hlubin řeky; stalo se to roku od narození Páně 1041.3
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 11.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny: „Rodokmen Sálců“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
151.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |