KOSMOVA
„KRONIKA
ČECHŮ“, KN. III.
POČÍNÁ SE OMLUVA
TÉHOŽ DĚKANA,
SVRCHU JMENOVANÉHO, K TŘETÍ KNIZE TÉHOŽ DÍLA |
[Pokračování
...].
S přispěním
milosti Boží jsem, milý čtenáři, splnil
z toho, co tobě
jsem slíbil, jak soudit mohu, již všecko:
Již jsem, zaznamenav málo z mnohého o dávných
událostech nebo minulých časech, došel v svém líčení dějin
až k časům knížete Břetislava Mladšího.1
Proč jsem však uznal za dobré
upustit již od dalšího díla, má svou příčinu. Neboť
užitečnější jest, abychom docela pomlčeli o nynějších
lidech nebo časích, nežli abychom mluvíce pravdu –– a pravda
vždy plodí nenávist –– neměli z toho nějakou škodu.2
Kdybychom se však uchýlili od pravdy a psali
jinak, než jak se věci mají, upadli bychom nicméně ve výtku
pochlebenství a lži, poněvadž jde o poměry skoro
obecně známé.Vždyť lidé naší doby, jsouce svlečeni se
ctností, touží býti oblečeni samými chválami, a to jest
největší jejich pošetilostí, chtít se těšiti z projevů
uznání, a nečinit to, co zasluhuje uznání.3
Tak tomu však nebývalo u starých.
Ti, ač byli chvály velmi hodni, přece se vyhýbali chválám, po
kterých nynější lidé tak touží, a zač se oni styděli,
tím se tito honosí. Jestliže bychom skutky takových lidí svědomitě
vylíčili, poněvadž leckteré nejsou podle vůle Boží, jistě
se nevyhneme urážce některých, dosud na živu jsoucích osob,
lidí novopečených a přitakávačů, kteří v ústech
nemají k řeči knížete nic tak nasnadě jako: „Tak, pane“,
druhý: „Tak jest, pane“, třetí: „Tak učiň, Pane!“ Dříve
arci nebývalo tomu tak. Neboť kníže míval v úctě nejvíce
toho, kdo pro spravedlnost nastavil štít proti nespravedlnosti a kdo
zlé rádce a takové, kteří se uchylovali z cesty práva,
zakřikl jediným slovem pravdy.4 Takových
dnes není, nebo jest jich jen málo, a jsou-li, když mlčí,
jako by jich ani nebylo. Neboť stejně se uznává za vadu zamlčeti
pravdu, jako přisvědčiti nepravdě.5
Proto se nám zdá mnohem bezpečnějším vypravovati sen, o kterém
nikdo nevydá svědectví, než psáti o dějích žijících
lidí. A z té příčiny zanecháváme potomkům, aby šíře
vylíčili jejich skutky; aby nás však někdo nevinil, že jsme
jich pominuli, aniž jsme se jich dotkli, budeme přece hleděti,
abychom něco málo z nich povšechně zaznamenali.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., úvod).
|
Obr. 1. Lech a Čech na obrázku
dodatečně přidaném do Budyšínského rukopisu Kosmovy kroniky
ve 14. století. Kolorovaný přetisk z Illustrierte Chronik von
Böhmen (Ilustrované
kroniky Čech), vydané v Praze roku 1853, kde je imaginární „hrad“
označen jako
„praobraz pražského hradu sv. Václava“ („Das Urbild der
prager St. Venzelsburg“).
|
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
N
|
2 –
|
V
|
3 –
|
K
|
4 –
|
P
|
5 –
|
K
|
|
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda,
Praha 1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|