1
[Pokračování
...].
Tehdy nový kníže Břetislav
Mladší, věkem však vyspělý a rozumem ještě
vyspělejší, důstojně oslavil podle řádu naší země povinnými
službami Božími svátek svatého Václava, dědice své země, na
hradě pražském a dal strojiti po tři dni veškerým dvořanům
a kmetům skvělou hostinu. A tu, pokud to mohl jako nově
nastolený kníže učiniti, něco ustanovil k užitku církve,
něco zařídil ve prospěch země. A jako již
dříve od útlého mládí veškerou naději skládal toliko do
ochrany Boží, tak hned při počátku svého knížectví, roznícen
jsa velikou horlivostí pro křesťanské náboženství, vyhnal
pryč ze své země všechny čaroděje, kouzelníky a hadače;
rovněž dal pokácet a spálit i háje nebo
stromy, které na mnohých místech sprostý lid ctil.1
Též i pověrečné zvyky, jež vesničané,
ještě napolo pohané, zachovávali v úterý nebo ve středu
o letnicích tím, že přinášeli dary, u studánek zabíjeli
oběti a zlým duchům obětovali, dále pohřby, jež se děly
v lesích a na polích, a hry, jež podle pohanského
obřadu konali na rozcestích a křižovatkách jako pro odpočinutí
duší, a konečně bezbožné kratochvíle, jež rozpustile
provozovali nad mrtvými, volajíce prázdné stíny a majíce
škrabošky na tvářích, tyto všechny ohavnosti a jiné
bezbožné výmysly vyplenil ten dobrý kníže, aby se již
budoucně nedály v lidu Božím.2
A protože vždy čistým srdcem ctil Boha jediného a pravého
a měl horlivou lásku k němu, líbil se všem milovníkům
Božím. Neboť byl knížetem váženým, vůdcem v poli oblíbeným
a bojovníkem ve zbrani nepřemožitelným.
Kdykoli do Polska vtrhl, po každé se
slavně jako vítěz vrátil. Zejména roku od narození Páně 1093,
jenž byl prvním rokem jeho panování, poplenil častými vpády
Polsko tak, že na levém břehu řeky Odry od hradu, jenž slove Rečen,
až k hradu Hlohovu kromě místa Němčí nezbylo jediného
obyvatele. A nepřestal je hubiti, až kníže polský
Vladislav s pokornou prosbou zaplatil až do posledního halířku
poplatek za minulý a tehdejší rok. Tento plat činil úhrnem
tisíc hřiven stříbra a šedesát hřiven zlata. Kníže
Vladislav též odevzdal hrady, jež náleží ke kraji kladskému,
svému synu Boleslavovi a rukou dáním a slibem věrnosti
ho poručil knížeti Břetislavovi, aby poslouchaje svého ujce, v pokoji
mohl držeti kraj, od otce mu svěřený.3
Sám pak se zavázal přísahou, že bude platiti poplatek,
kdysi od knížete Břetislava ustanovený, totiž pět set hřiven
stříbra a třicet hřiven zlata, za dosažení míru každého
roku v určený čas.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 1.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Dodatky Mnicha sázavského ke Kosmově
Kronice Čechů:
I. Založení kláštera Sázavského
1. Poustevník Prokop, setkání s knížetem Oldřichem,
stavba baziliky, Prokop opatem,
Břetislavova
nadace, Prokopovo proroctví, Prokopova smrt.
2. Opatem zvolen Prokopův synovec Vít,
odchod slovanských mnichů do Uher,
dosazení opata a
bratří latinského vzdělání, svatý muž Prokop ztloukl opata
berlou.
3. Kníže Vratislav povolal mnichy z Uher
zpět, opat Vít dokonal svůj den poslední.
4. Opatství kláštera
svěřeno Jimramovi, nic si nevážil peněz za statky, jež se prodávaly,
Jimram došel království nebeského.
5. Opat Božetěch,
vložil korunu na hlavu krále, cesta do Říma, vyhnání slovanských mnichů.
Srovnání:
Rodokmeny: „Rodokmen Piastovců“.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav na slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ o předání
korouhve Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Dokumenty: „Zamítnutí
slovanské liturgie“. Z listu papeže Řehoře VII. knížeti
Vratislavovi II. (1080).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
151.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha 1972.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal,
vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
|