3
[Pokračování ...].
Toho roku umíralo mnoho lidí,
hlavně v německých krajinách, neboť když řečení biskupové,
vracejíce se z Mohuče,1
jeli vsí Amberkem, nemohli do
farního kostela, za vsí stojícího, ač byl dosti rozsáhlý,
vstoupiti, aby slyšeli mši, protože celá jeho podlaha až do
posledního místečka byla plna mrtvol. Rovněž na hradě Kageru
nebylo domu, kde by nebyly tři až čtyři lidské mrtvoly; i minuvše
jej, přenocovali jsme nedaleko hradu v širém poli.
Téhož roku v měsíci září pojal
kníže Břetislav jakousi paní z Bavor, jménem
Lukardu,
sestru hraběte Albrechta, za manželku.2
A téhož roku posvětil biskup Kosmas
z rozkazu téhož knížete dne 27. září oltář svatého
Víta mučedníka, neboť kostel nebyl ještě úplně dostavěn.3
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 3.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ o předání
korouhve Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 151.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha 1972.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |