[Pokračování ...].
8. Sešli se vévoda
i obec a pronášeli různé názory o volbě nového
pastýře. Nakonec však všichni pozvedli ruce a vzduch se
zachvěl voláním, že nemají lepšího a že jiný nemá být
jejich biskupem než domorodec Vojtěch, jehož urozenost, bohatství,
hluboká moudrost i přívětivost se srovnávají s tak
velikým důstojenstvím. I je zvolen
podle tohoto návodu biskupem země Vojtěch,
již napravený a zbožný.1
Téhož dne, kdy byla biskupská
volba, promluvil před mnohými lidmi zlý duch, když jej kněží
svatým zaříkáváním nutili, aby vyšel z posedlého člověka
a vzdal čest živému Bohu: Co mne obtěžujete, zvolal. Mně
je dosti zle! Nemohu tu již setrvat, neboť dnes byl od obce zvolen
biskup, jehož se velmi bojím, pravý křesťan Vojtěch. Tak děl,
a sotva to vyřkl, nestoudný démon ustoupil před Duchem svatým
a jako bičem vyhnán opustil člověka a ten se ihned
uzdravil.2 O té události podal zprávu očitý svědek, jakýsi
Willik, dobrý a moudrý kněz,
a četli jsme ji, když ji poslal našemu opatovi. Tohoto
Willika Vojtěch ustanovil proboštem svého chrámu; když později
do vyprahlého srdce zavál Duch svatý, přijala jej hora
Kasinská jako vznešeného mnicha.
9.
Odebral se tedy zvolený biskup do zlatovlasé Itálie, a když
vykročil z úzkých soutěsek horských, přišel nejprve do města
Verony, jež vypíná svou krásnou
hlavu na hranicích království. Tam ho investoval
pastýřskou berlou Otto II.,3
který tehdy po svém otci rychlým krokem stoupal k císařskému
trůnu, ale vládl říši nešťastně, postrádaje živé a zralé
moudrosti. A domnívaje se mylně, že král musí prosaditi
svou vůli ve všem, co se mu zachce, ztratil podmaněný svět a zabil
mír, zrozený z hrůzy před jeho otcem. Ucítila německá
země smrt svého kormidelníka, ucítil svět, že spí, jenž řídil
jeho otěže, za něhož Bůh dopřál mnohého prospěchu a mnoho
dobra přibylo křesťanskému náboženství. Opustil svět Otto
zbožný, Otto přísný, jenž uměl zvládnouti bouře, jehož
zlatých časů nyní, soužena nehodami, nemajíc klidu, s žalostným
nářkem vzpomíná svatá Církev, když s bolestí vidí
povstávat naše nové nepřátele. A zapomínajíc na dva
Otty, vzpomíná nejstaršího se slovy:
Blažený věru byl svět, dokud Otto Prvý mu vládl.
Arcibiskup mohučský Willigis,
vážný muž, pomazal tedy Vojtěchovi, kterého Bůh požehnal
vnitřní milostí, ctihodnou hlavu olejem a v přítomnosti
císařově povýšil jej k hodnosti
biskupské.4
10.
Toho času divoký národ pohanských Luticů svrhl se sebe jho křesťanství
a se vztyčenou šíjí se rozběhl za cizími bohy — tím
bludem trpí i dnes — a mnoho křesťanů, jimž se
nepodařilo utéci, zahynulo mečem. Tehdy vinou Ottovou nastalo
mnoho zlého, všude docházelo k velikým a žalostným
pohromám, pohaněná říše se zřítila se své výše a poškozené
náboženství křesťanské pocítilo hněv Boží. Svedena válka
s Poláky, jejich vévoda Měšek
svým důmyslem zvítězil, pokořená vypínavost německá se
octla v prachu, bojovný markrabí Hodo utekl s potrhanými
prapory. Jindy zase výborný lid, jejž král sehnal, a převeliké
vojsko, jakého potom nebylo vídati, místo aby horlivě bojovalo s pohany,
dalo se, nedbajíc křesťanského bratrství, do války s Karolinskými
Franky. Nepřátelé neodvážili se vyčkati, když spatřili, že
rozhněvaný císař přichází s celou mocí říše, a že
nemohli odolat statečným mužům, ustoupili před prudkým útokem.
Když se však vítězové dali do jídla a pití — a Ottovo
neštěstí je stále provázelo —, byli zahnáni na hanebný útěk.
Poslední a žalostnou válku svedl s otrhanými Saracény;
když však jejich počet neuvěřitelně vzrostl, pravice zemdlená
vražděním konečně ochabla a udatnost bojovných reků
zlomena podlehla. Porubán mečem zahynul květ vlasti, purpurová
ozdoba plavé Germánie, lid císaři velice milý. Císař hrůzou
strnulým zrakem hleděl na svůj zločin a tu se konečně
zastyděl, že uposlechl ženy, a pozdě litoval, že
poslouchaje rad dětinských zavrhl náhledy mužů zkušených.
Jakou barvu měla as jeho tvář při tomto pohledu? Jak ti,
ó hrdý jinochu, jak ti bylo toho dne, kdy jsi viděl lid Boží
vydaný do moci Saracénů a kdy jsi spatřil ozdobu křesťanstva
pošlapanou nohama pohanskýma? Vpravdě jako když z Božího
vnuknutí kdosi zpívá Pánu: Jsa spravedlivý všecko spravedlivě
řídíš; toho pak, jenž zasluhuje trestu, spravedlivě odsuzuješ.
A kdyby bylo aspoň takové množství dobrých lidí
padlo pro rozšíření křesťanství a ne pro světskou moc,
nepovažovala by matka Církev tak krutou a bolestnou ránu za
nic, když člověk zrozený k námaze nemá jiného údělu než
zemříti. Ale běda našemu bídnému věku, že žádný král
neusiluje obraceti pohany, jak by kázal nebeský Bůh! Svou
slávu milují, ó Kriste, nikoli
tvůj zisk! Po svatém a velkém císaři
Konstantinovi, po převýborném vzoru zbožnosti Karlovy jen málokteří
se podjali před Bohem a před lidmi slavného úkolu přivésti
pohany ke Kristu. Jsou
pohříchu vladaři, kteří pronásledují křesťana,
a téměř žádný, jenž by nutil pohana vstoupiti do
církve!
Král chlapec tedy vida své drahé pobity, pány své
povražděny, nevěda, kam by se obrátil, kam by se ukryl před Božím
hněvem, oddal se zoufalství, nejhoršímu dítěti hříchů. Řídě
se v neštěstí tím, co pěje jistý básník, odpočívající
v mramorových zahradách:
Jediná poražených jest spása nedoufat v spásu
(Verg., Aen. II, 354), pobodl koně a zajel do moře.
Kůň plaval, potom unaven ustal. Král sám, jenž uměl plavat, držel
se dlouho nad vlnami, až ho unaveného přijala na palubu náhodou
se s ním potkavší řecká loď a neočekávaně ho ve
zdraví navrátila drahé manželce i pozůstalého lidu. Krále
vyznačovala, jak jsme slyšeli, živá udatnost, ohnivé a bezuzdné
mládí, bojovnost, ale jen zřídka rozvaha. Učinil mnoho dobrého,
ale svou prudkostí se dopustil i mnohých chyb, k nimž
ho sváděl jeho nezralý věk. Téměř vždy za svého života
ztratil bitvu, když ji začínal; v bojích ho pronásledovalo
všeliké neštěstí, což je výjimka u Němců; pravá příčina
toho byla králova skrytá urážka Boha.
[Pokračování ...].
Překlad
Jan Vilikovský
(1969).
Poznámky:
|